Agusta Westland AW101 Merlin HC3/3A Królewskich Sił Powietrznych podczas lotu treningowego nad Oxfordshire, Buckinghamshire. (Źródło: Wikimedia Commons)

Koniec transferu śmigłowców AW101 Merlin do Royal Navy

Wielka Brytania oficjalnie zakończyła transfer śmigłowców transportowych Augusta Westland AW101 Merlin HC3/3A z Królewskich Sił Powietrznych do Królewskiej Marynarki Wojennej podczas ceremonii, która odbyła się 9 lipca.

Podczas uroczystości, która odbyła się w bazie Sił Powietrznych Benson, doszło do przekazania ostatniej partii 25 śmigłowców transportowych z RAF Merlin Force (części 28 Eskadry Królewskich Sił Powietrznych) do jednostki Commando Helicopter Force, Królewskiej Marynarki Wojennej, będącej częścią połączonego dowództwa śmigłowców bojowych Brytyjskich Sił Zbrojnych.

Podczas uroczystości, 28 Eskadra, którą operowała z użyciem platformy Merlin dla Królewskich Sił Powietrznych, została przeformowana na OCU (operational conversion unit; zespół do modyfikacji w eksploatacji) pod oznaczeniem 28 Eskadry (Rezerw) i przezbrojona w nowe śmigłowce Boeing Chinook i Westland Puma pod oznaczeniem. Marynarka Wojenna otrzymane śmigłowce przypisała do 845 NAS (Naval Air Squadron; Morskiego Dywizjonu Lotniczego) jako drugiej jednostki wyposażonej w śmigłowce Merlin, która zostanie rozlokowana w Bazie Lotniczej Królewskiej Marynarki Wojennej w Yeovilton obok już istniejącej 846 NAS.

Decyzja o przeniesieniu śmigłowców Merin do służby w Królewskiej Marynarce Wojennej stanowiła jedną z inicjatyw ogłoszonych w założeniach aktualnego strategicznego przeglądu w dziedzinie obrony i bezpieczeństwa (Strategic Defence & Security Review) w 2010 roku. Przeniesienie maszyn zawiera w sobie wart 445 mln £ (czyli 695 mln $) program MLSP (Merlin Life Sustainment Programme), mający na celu utrzymanie sprawności maszyn, który zawiera plany modernizacji obecnych wersji AW101 Merlin HC.3/3A do nowszego standardu HC.4/4A. Do głównych cech tego programu należy montaż składanych łopat wirnika oraz składanej belki ogonowej, a także dodania nowego „szklanego” kokpitu. Wszystko w celu ułatwienia prowadzenia operacji z okrętów wojennych Królewskiej Marynarki Wojennej.

Podczas gdy śmigłowce Merlin będą zastępować wysłużone i przygotowywane do wycofania (w marcu 2016 roku) maszyny Westland Sea King (w odmianie eksportowej znane są też jako Westland Commando), same zostaną zastąpione przez 14 nowych śmigłowców Chinook HC.6.

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty