W dniu 20 grudnia br. amerykański gigant zbrojeniowy Boeing Company poinformował o oblocie, zaprojektowanego wspólnie ze szwedzkim Saab AB, nowego samolotu szkolno-treningowego, który jest propozycją w programie T-X na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla USAF.
We wtorek, 20 grudnia br. amerykański gigant zbrojeniowy Boeing Company poinformował o oblocie, zaprojektowanego wspólnie ze szwedzkim Saab AB, nowego samolotu szkolno-treningowego, który jest propozycją w programie T-X (Trainer-X) na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF).
W 55-minutowym locie próbnym za sterami maszyny zasiedli pilot testowy programu T-X, Steven Schmidt oraz szef pilotów w programach sił powietrznych Dan Draeger.
Byłem częścią tego zespołu od początku i to było naprawdę ekscytujące pierwszy raz trenować i latać tym samolotem. Samolot spełnił wszystkie oczekiwania. Jest dobrze zaprojektowany i oferuje doskonałe właściwości lotne. Kokpit jest intuicyjny, przestronny i dopasowywalny, więc wszystko jest w zasięgu ręki. ? powiedział Schmidt po zakończeniu lotu. Lot był gładki i była to udana misja testowa. Miałem świetny widok wokół by zobaczyć perspektywę podczas lotu z fotela instruktora, który ma kluczowe znaczenie w trakcie szkolenia. ? dodał Draeger.
Byłem częścią tego zespołu od początku i to było naprawdę ekscytujące pierwszy raz trenować i latać tym samolotem. Samolot spełnił wszystkie oczekiwania. Jest dobrze zaprojektowany i oferuje doskonałe właściwości lotne. Kokpit jest intuicyjny, przestronny i dopasowywalny, więc wszystko jest w zasięgu ręki. ? powiedział Schmidt po zakończeniu lotu.
Lot był gładki i była to udana misja testowa. Miałem świetny widok wokół by zobaczyć perspektywę podczas lotu z fotela instruktora, który ma kluczowe znaczenie w trakcie szkolenia. ? dodał Draeger.
Obaj piloci szkoleni są do lotu dla całego systemu Boeing T-X, który obejmuje także szkolenie naziemne i symulacje. Jak podkreśla producent, z jednym silnikiem (turbowentylatorowym z dopalaniem GE Aviation F404-GE-402 ? przyp. red.), podwójnym usterzeniem ogonowym i zaawansowanym kokpitem, T-X jest bardziej przystępny i elastyczny od starszych samolotów szkolno-bojowych.
Wideo z oblotu dostępne jest tutaj:
The future of #USAF training takes flight. #NewBoeingTX first flight. pic.twitter.com/iCmINjbyUh — Boeing Defense (@BoeingDefense) December 20, 2016
The future of #USAF training takes flight. #NewBoeingTX first flight. pic.twitter.com/iCmINjbyUh
— Boeing Defense (@BoeingDefense) December 20, 2016
Przypomnijmy, że amerykańsko-szwedzka propozycja w programie T-X została zaprezentowana w dniu 13 września br. w siedzibie Boeing Defense, Space & Security (BDS), będącej jedną z dywizji amerykańskiego giganta zbrojeniowego (czytaj więcej: Nowy samolot szkolno-treningowy od Boeinga i Saaba). Trzy tygodnie wcześniej, nieoficjalnie, sfotografowano rywala propozycji Boeing-Saab, samolot oznaczony jako Model 400 od koncernu Northrop Grumman, na lotnisku Palmdale na pustyni Mojave w Kalifornii (czytaj więcej: Northrop Grumman Model 400 ? nowy samolot szkolno-treningowy).
Program T-X ma wyłonić nowy samolot przeznaczony do szkolenia zaawansowanego dla USAF, które zakupią co najmniej 300 maszyn w latach 20. XXI wieku. W szranki o kontrakt, oprócz wyżej wspomnianych producentów, stanęły również zespoły Raytheon Company, Leonardo-Finmeccanica i CAE z modelem T-100 (będący wariantem M-346 Master) oraz Lockheed Martin i Korea Aerospace Industries z T-50A (zmodyfikowany T-50 Golden Eagle).
Źródło: boeing.mediaroom.com: Boeing T-X Completes First Flight, Validates Design for Air Force Requirements
Czytaj także:
Premiera nowego wielozadaniowego wariantu Mastera [FOTO+WIDEO]
Pierwsze tankowanie Mastera [ZDJĘCIA]
KAI wyeksportuje 4 samoloty T-50TH do Tajlandii