Artystyczna koncepcja INS Vishal / Źródło: indiandefence.com
Artystyczna koncepcja INS Vishal / Źródło: indiandefence.com

Oficjalnie: Lotniskowiec o napędzie nuklearnym dla Marynarki Wojennej Indii

Planiści Marynarki Wojennej Indii oficjalnie potwierdzili plany budowy lotniskowca o napędzie nuklearnym, wyposażonym w katapultę elektromagnetyczną i liny hamujące (EMALS CATOBAR). INS Vishal będzie pierwszym w Azji tego typu okrętem.

W dniu 7 listopada br. planiści Marynarki Wojennej Indii (Bhāratīya Nau Senā) oficjalnie potwierdzili plany budowy lotniskowca o napędzie nuklearnym, wyposażonym w katapultę elektromagnetyczną i liny hamujące (electromagnetic aircraft launch system; catapult assisted take-off but arrested recovery; EMALS CATOBAR). Okręt o długości ok. 300 metrów i wyporności 65.000 ton, ma posiadać dużą autonomiczność oraz zdolność do przenoszenia skrzydła lotniczego składającego się z 35 samolotów i 25 śmigłowców.

Jak podkreśla źródło, ze względu na nową specyfikację techniczną, INS Vishal wejdzie do służby dopiero po 2030 roku. Mimo, iż formalnie będzie to druga jednostka typu Vikrant (projektu 71), to swoimi rozmiarami i nową specyfikacją będzie ją przewyższać (INS Vikrant jest konwencjonalny, ma 262 metry długości, 40.000 ton wyporności oraz przenosi 30 samolotów i 10 śmigłowców; ma wejść do służby w 2018 roku – przyp. red.).

Będzie to także pierwszy niezachodni lotniskowiec wykorzystujący katapulty i liny hamujące (CATOBAR), a katapulta elektromagnetyczna (EMALS) ma zostać dostarczona przez amerykański General Atomics (zainstalowana obecnie na czekającym na wejście do służby amerykańskim lotniskowcu USS Gerald R. Ford (CVN-78), dzięki któremu jednostka ta będzie pierwszą na świecie wyposażoną w taki system – przyp. red.).

Ponadto, zastosowanie systemu CATOBAR sugeruje odejście indyjskich planistów od zakupionych 4 lata temu rosyjskich wielozadaniowych myśliwców MiG-29K/KUB (w kodzie NATO: Fulcrum-D), o których niedawno negatywnie wypowiadali się oficjele Bhāratīya Nau Senā. Nieoficjalnie wiadomo, że morska wersja francuskich myśliwców Rafale, oznaczona jako Rafale M, jest brana pod uwagę jako przyszły indyjski samolot pokładowy. Jednocześnie trwają prace nad integracją lekkich myśliwców wielozadaniowych HAL Tejas z obecnym i przyszłymi lotniskowcami Marynarki (czytaj więcej: Udane testy wersji pokładowej Tejasa). Obecnie, Indie operują formalnie dwoma lotniskowcami: INS Vikramaditya i INS Viraat, lecz ten drugi ma zostać wycofany jeszcze w tym roku.

Pierwsze doniesienia o ewentualnych planach wyposażenia INS Vikrant w siłownie jądrowe pojawiły się w połowie lipca ub. r. (czytaj więcej: Atomowy lotniskowiec dla marynarki wojennej Indii?). Z kolei w lipcu br. wysoki przedstawiciel Marynarki Wojennej Indii poinformował, że Rosja zaoferowała projektowany przez nią lotniskowiec o napędzie nuklearnym projektu 23000E Sztorm (czytaj więcej: Rosja zaoferowała Indiom lotniskowiec o napędzie nuklearnym).

Źródła:

business-standard.com: Navy’s second home-built carrier will be nuclear, but will come only in 2030s

thediplomat.com: Confirmed: India’s Next Aircraft Carrier Will Be Nuclear

Czytaj także:

Indie zamawiają ponad 80 myśliwców Tejas

Rafale nowymi indyjskimi nośnikami broni nuklearnej?

Oficjalnie: Pekin buduje drugi lotniskowiec

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty