Embraer 175LR (SP-LIG) wyczarterowany od PLL LOT. / fot. Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).

Polska kupi nowe samoloty rządowe

Ministerstwo Obrony Narodowej planuje we wrześniu br. ogłosić przetarg na nowe samoloty VIP dla najważniejszych osób w państwie. W grę wchodzi nawet pięć maszyn.

Sklep Urodzeni Patrioci

Jak poinformował Nasz Dziennik, najpóźniej we wrześniu br. Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi przetarg na zakup czterech samolotów klasy VIP (dwóch małych i dwóch średnich) oraz ewentualne wypożyczenie piątego, dużego. Wcześniej, pod koniec lutego br. MON unieważnił przetarg na dwa małe samoloty dla VIP-ów.

Komitet Stały Rady Ministrów zaakceptował już przetarg, a teraz zajmie się nim Rada Ministrów. Zgodnie z wytycznymi, małe maszyny mają mieć pojemność do 20 pasażerów, natomiast średnie do 100 pasażerów. Rząd planuje wydać na nową flotę powietrzną ok. 1,7 mld PLN.

Wiceszef MON, Bartosz Kownacki poinformował, że uchwała może zapaść jeszcze w tym tygodniu bądź w przyszły wtorek na posiedzeniu rządu. Dodał, że jeśli przetarg zostałby ogłoszony we wrześniu br.:

Wtedy małe samoloty moglibyśmy otrzymać w ciągu roku, średnie za około trzy lata. Jest to związane z dłuższym czasem produkcji i koniecznością wyposażenia w różne systemy, a w tym systemy obrony czynnej i biernej.

Obecnie polskie VIP-y latają wyczarterowanymi do Linii Lotniczych LOT samolotami typu Embraer 175LR. Przypomnijmy, że po tragicznej katastrofie z dnia 10 kwietnia 2010 roku samolotu Tupolew Tu-154M Lux nr boczny 101, z najważniejszymi osobami w państwie na pokładzie, podjęto decyzję o wycofaniu bliźniaczego egzemplarza (nr boczny 102) oraz mniejszych Jak-40 (nr boczne 047 i 048), a 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawy (36. SPLT) został rozwiązany w grudniu 2011 roku. W jego miejsce powstała 1. Baza Lotnicza (1. BLT), operująca już tylko sześcioma śmigłowcami Mi-8 i pięcioma W-3 Sokół.

Tu-154M Lux nr boczny 101 na lotnisku w Sydney (2007 rok). / Fot. Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0).

Tu-154M Lux nr boczny 101 na lotnisku w Sydney (2007 rok). / Fot. Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0).

Jak-40 nr boczny 044. / fot. Wikimedia Commons (GFDL 1.2).

Jak-40 nr boczny 044. / fot. Wikimedia Commons (GFDL 1.2).

Czytaj także:

Boeing zbuduje następcę Air Force One

Rosja odebrała pierwszy zmodernizowany „samolot zagłady” Ił-80

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.