Embraer 175LR (SP-LIG) wyczarterowany od PLL LOT. / fot. Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).

Polska kupi pięć samolotów klasy VIP

Jak poinformował wiceszef MON Bartosz Kownacki, rząd zakupi pięć samolotów klasy VIP w tym i przyszłym roku za kwotę 1,7 mld PLN.

Dokument dotyczący postępowania zostanie opublikowany w ciągu kilku najbliższych dni na stronie Inspektoratu Uzbrojenia MON. Jak powiedział dziennikarzom sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Bartosz Kownacki:

W ramach realizacji procedury udzielenia zamówienia publicznego, 30 sierpnia br., przekazano ogłoszenie o zamówieniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. (…) Ta decyzja została zrealizowana bardzo szybko, niecałe 2 miesiące temu, rząd pani premier Beaty Szydło podjął decyzję o tym, że zakup samolotów dla najważniejszych osób w państwie będzie realizowany na podstawie specjalnego programu rządowego. W 2 miesiące udało się przeprowadzić, w Ministerstwie Obrony Narodowej, całość procedury, która pozwoliła na przygotowanie dokumentów umożliwiających ogłoszenie przetargu.

Jeśli chodzi o klasę maszyn i dokładny harmonogram zakupu, Kownacki uściślił, że podpisanie umowy na zakup dwóch mniejszych maszyn o pojemności do 20 pasażerów nastąpi jeszcze w tym roku, natomiast umowa ws. trzech większych, w tym jednego używanego samolotu o pojemności do 100 pasażerów, zostanie sfinalizowana w 2017 roku.

Jak podkreślił urzędnik, większe maszyny będą bardziej skomplikowane, gdyż wyposażone będą w systemy obrony przed pociskami przeciwlotniczymi oraz będą mogły lądować w bazach wojskowych, dlatego realizacja ich zakupu potrwa dłużej. Jeśli chodzi o miejsce stacjonowania maszyn, to zadania będą realizowane przez 1. Bazę Lotnictwa Transportowego (1. BLTr) na wojskowym Okęciu.

Finansowanie zakupu samolotów zostało rozłożone na lata 2016-2021, a z łącznych 1,7 mld PLN przeznaczonych na ich pozyskanie, 850 mln PLN zostanie wydane w tym roku, a 200 mln PLN w kolejnym.

Informacje o nowym konkursie na nowe samoloty VIP pojawiły się w Naszym Dzienniku pod koniec czerwca br. (czytaj więcej: Polska kupi nowe samoloty rządowe). Wcześniej, pod koniec lutego br. MON unieważnił przetarg na dwa małe samoloty dla VIP-ów.

Obecnie polskie VIP-y latają wyczarterowanymi do Linii Lotniczych LOT samolotami typu Embraer 175LR. Przypomnijmy, że po tragicznej katastrofie z dnia 10 kwietnia 2010 roku samolotu Tupolew Tu-154M Lux nr boczny 101, z najważniejszymi osobami w państwie na pokładzie, podjęto decyzję o wycofaniu bliźniaczego egzemplarza (nr boczny 102) oraz mniejszych Jak-40 (nr boczne 047 i 048), a 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawy (36. SPLT) został rozwiązany w grudniu 2011 roku. W jego miejsce powstała 1. Baza Lotnictwa Transportowego (1. BLTr), operująca już tylko sześcioma śmigłowcami Mi-8 i pięcioma W-3 Sokół.

Czytaj także:

Boeing zbuduje następcę Air Force One

Rosja odebrała pierwszy zmodernizowany „samolot zagłady” Ił-80

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.