Jak poinformował wiceszef MON, Bartosz Kownacki zwycięzcą przetargu na małe samoloty VIP został Gulfstream Aerospace Corporation, należący do koncernu General Dynamics i oferujący model G550. Tym samym oferta francuska, Dassault Falcon 7X, została odrzucona.
W dniu 21 października br. na konferencji prasowej, Wiceminister Obrony Narodowej (sekretarz stanu) Bartosz Kownacki poinformował o wynikach przetargu na małe samoloty VIP dla Polski:
Jeżeli chodzi o małe samoloty, to postępowanie jest na końcowym etapie. Zgłosiło się dwóch oferentów, przy czym jeden z tych oferentów nie spełniał wymogów formalnych – to był francuski oferent. Drugi wszystkie wymogi formalne spełnia – to jest samolot Gulfstream G550, produkowany przez General Dynamics. ? powiedział Kownacki.
Oferta francuska, a więc samoloty Falcon 7X oferowane przez Dassault Aviation, została odrzucona z powodu błędów formalnych, a konkretnie niespełnienia wymogu MON dotyczącego terminu dostaw do listopada 2017 roku (Francuzi zaoferowali terminy dostaw dwóch maszyn do 31.04.2018 r. i 31.08.2018 r., natomiast Amerykanie obu do 15.08.2017 r. – przyp. red.). Zwycięska oferta będzie kosztować polski budżet 440.566.395,22 PLN netto (w porównaniu z 453.433.535 PLN netto za samoloty francuskie).
Przypomnijmy, że Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił oba modele jako kandydatów na małe samoloty VIP tydzień wcześniej (czytaj więcej: Inspektorat Uzbrojenia: Dwie oferty na mniejszy samolot dla VIP). Z kolei w dniu 31 sierpnia br. Wiceminister Kownacki ogłosił zakupi pięciu samolotów tej klasy w tym i przyszłym roku za kwotę 1,7 mld PLN. Zakup ma dotyczyć dwóch maszyn o pojemności do 20 pasażerów oraz trzech większych, w tym jednego używanego samolotu o pojemności do 100 pasażerów. Zakup większych maszyn zostanie sfinalizowany w przyszłym roku (czytaj więcej: Polska kupi pięć samolotów klasy VIP).
Gulfstream G550 jest maszyną popularną w swojej klasie i od 2004 roku weszło do służby ok. 500 samolotów tego typu (z czego pozostaje 450, głównie w prywatnych rękach ? stan na styczeń 2016 r.). Istnieje wiele wariantów tych maszyn, w tym specjalistyczne: jako małe samoloty wczesnego ostrzegania (CAEW), dowodzenia i kontroli czy inne. Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce BR710 C4-11 o ciągu 68.44 kN każdy, a wymiary maszyny to: długość 29,4 metra, 28,5 metra rozpiętości skrzydeł oraz 7,9 metra wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 41.277 kg, prędkość maksymalna 941 km/h, pułap praktyczny 15.545 metrów, a zasięg to 12.501 km. Wśród rządowych użytkowników są: Azerbejdżan (1 samolot), Australia (2 specjalistyczne zamówione; czytaj więcej: Kolejne samoloty zwiadowcze dla Australii), Izrael (2 Eitam w wersji jako CAEW, 2 Shavit jako wersja specjalna SEMA: Special Electronic Missions Aircraft), Kuwejt (1), Maroko (1), Niemcy (1), Nigeria (1), Arabia Saudyjska (1), Singapur (4), Szwecja (1), Tanzania (1), Turcja (2 jako VIP, 2 jako samoloty dowodzenia i kontroli), Włochy (2 CAEW), Uganda (1) oraz USA (5 jako VIP; z czego 1 w USAF, 3 w US Navy i 1 w US Army).
Obecnie, polskie VIP-y latają wyczarterowanymi do Linii Lotniczych LOT samolotami typu Embraer 175LR. Przypomnijmy, że po tragicznej katastrofie z dnia 10 kwietnia 2010 roku samolotu Tupolew Tu-154M Lux nr boczny 101, z najważniejszymi osobami w państwie na pokładzie, podjęto decyzję o wycofaniu bliźniaczego egzemplarza (nr boczny 102) oraz mniejszych Jak-40 (nr boczne 047 i 048), a 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawy (36. SPLT) został rozwiązany w grudniu 2011 roku. W jego miejsce powstała 1. Baza Lotnictwa Transportowego (1. BLTr), operująca już tylko sześcioma śmigłowcami Mi-8 i pięcioma W-3 Sokół.
Czytaj także:
Polska kupi nowe samoloty rządowe
MON: Trzy firmy zaproszone do przetargu na śmigłowce
Macierewicz: Black Hawki dla Wojsk Specjalnych