US Navy poinformowała o pomyślnym zakończeniu testów w locie samolotu walki elektronicznej EA-18G ?Green Growler?, który do startu i lądowania używa biopaliwa typu bio-JP-5.
Sekretarz Marynarki Wojennej, Ray Mabus poinformował o pomyślnym zakończeniu testów w locie samolotu walki elektronicznej EA-18G „Green Growler”, który do startu i lądowania używa biopaliwa typu bio-JP-5. Testy odbyły się w bazie lotniczej marynarki wojennej Patuxent River (Naval Air Station Patuxent River) w stanie Maryland i zostały przeprowadzone przez pilotów 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy (Air Test and Evaluation Squadron 23; VX-23).
Por. kmdr Bradley Fairfax, kierownik projektu i pilot testowy powiedział, że od startu do lądowania nie zauważył żadnej różnicy w porównaniu z klasycznym paliwem lotniczym. Oblot EA-18G ?Green Growler? nastąpił w dniu 1 września br., a testy zakończono 16 dni później.
Mary Picard, inżynier ds. testowów NAWCAD (Naval Air Warfare Center Aircraft Division), zajmującego się badaniem statków powietrznych i uzbrojenia eksploatowanego przez US Navy, cały czas monitorowała próby w locie:
Zauważyliśmy, że stuprocentowe bio-JP-5 jest zasadniczo przeźroczyste. Wygląda tak samo w samolocie, jak wyprodukowane z ropy naftowej JP-5. Jak dotąd wszystko wygląda dobrze i nie stwierdziliśmy żadnej różnicy.
Rick Kamin, odpowiedzialny w Dowództwie Systemów Powietrznych (Naval Air Systems Command; NAVAIR) za energię i paliwa stwierdził, że pomyślne testy bio-JP-5 na EA-18G ?Green Growler? udowodniły założenia techniczne alternatywnego paliwa, czyli brak różnicy dla użytkownika w eksploatacji statku powietrznego.
Położenie bazy lotniczej marynarki wojennej Patuxent River wraz z obszarem poligonu lotniczego. / fot. US Navy.
Program testowy bio-JP-5 jest częścią dążeń sekretarza Mabusa do zwiększenia użycia paliw alternatywnych przez flotę powietrzną US Navy do 2020 roku. Testy na EA-18G ?Green Growler? były pierwszymi, podczas których wyprodukowane biopaliwo nie bazowało na ?naftowym? JP-5, dzięki procesowi katalitycznej konwersji hydrotermalnej na paliwo lotnicze (catalytic hydrothermal conversion-to-jet; CHCJ). Paliwo zostało wyprodukowane przez Applied Research Associates (ARA) oraz Chevron Lummus Global z siedzibą na Florydzie.
Wcześniejsze testy US Navy polegały na wykonywaniu lotów na mieszance klasycznego paliwa lotniczego z biopaliwami w proporcji 50/50. Pierwszy lot F/A-18 ?Green Hornet? przystosowanego do takiego zadania wykonano w dniu 22 kwietnia 2010 roku (czytaj więcej: US Navy: Navy Tests Biofuel-Powered ?Green Hornet?).
Źródło: US Navy: Navy Tests 100-percent Advanced Biofuel
Czytaj także:
Pierwszy lot Super Horneta z pociskiem przeciw-okrętowym nowej generacji
Northrop Grumman EA-6B Prowler
Pierwszy Growler dla Australii
Prowlery na emeryturze