Brytyjski atomowy okręt podwodny HMS Ambush, typu Astute. / Wikimedia Commons/UK MoD (OGL).

Gibraltar: Kolizja z udziałem brytyjskiego okrętu podwodnego o napędzie nuklearnym

Brytyjski MON poinformował, że wielozadaniowy okręt podwodny o napędzie nuklearnym HMS Ambush (S120), typu Astute w czasie wynurzania się w pobliżu Gibraltaru zderzył się ze statkiem handlowym.

W dniu 20 lipca. br. około godz. 13:30 czasu lokalnego (GMT+1), HMS Ambush (S120) wykonując ćwiczenia w pobliżu Gibraltaru rozpoczął wynurzanie, które zakończyło się kolizją z cywilną jednostką handlową. W wyniku incydentu nikt nie został ranny na pokładach obu jednostek. W swoim oświadczeniu, brytyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej podkreśliło, że nie ma obaw o bezpieczeństwo HMS Ambush, ani statku handlowego, z którymi rząd jest w kontakcie.

Incydent spowodował reakcję Hiszpanii, z którą trwa spór o status prawnomiędzynarodowy Gibraltaru (czytaj także: Hiszpania chce zmiany statusu Gibraltaru). MSZ tego kraju zażądał od ambasady Zjednoczonego Królestwa w Madrycie pilnych wyjaśnień ws. kolizji oraz wszystkich istotnych informacji dotyczących okoliczności incydentu. W odpowiedzi, Brytyjczycy poinformowali, że nie doszło do absolutnie żadnego uszkodzenia reaktorów nuklearnych okrętu, a incydent został poddany natychmiastowemu dochodzeniu.

Zgodnie z pierwszymi oględzinami, nieznacznemu uszkodzeniu uległa sekcja dziobowa brytyjskiego okrętu, który wynurzając się zahaczył o kadłub cywilnego statku. Podobnież, incydent nie wywołał znacznych uszkodzeń drugiej jednostki.

HMS Ambush (S120) jest drugą zamówioną jednostką typu Astute, po HMS Astute (S119). W służbie, na stan dzisiejszy, jest jeszcze HMS Artful (S121). W trakcie budowy są ponadto HMS Audacious (S122), HMS Anson (S123) i HMS Agamemnon (S124). Zaplanowano również budowę siódmego okrętu tego typu, HMS Ajax (S125). Jednostki mają 97 m długości, 11,3 m szerokości oraz 7.400 ton wyporności podwodnej. Napędzany dwoma reaktorami nuklearnymi (wodnymi ciśnieniowymi;) PWR 2 Core H firmy Rolls-Royce okręt, może być uzbrojony w 38 rakiet manewrujących UGM-109E Tomahawk Land Attack Missile (TLAM Block IV) o zasięgu 1.700 km lub/i torped kal. 533 mm Spearfish, wystrzeliwanych z sześciu wyrzutni torpedowych.

To nie pierwszy incydent z udziałem okrętów podwodnych typu Astute. W dniu 22 października 2010 roku, HMS Astute (S119) wszedł na mieliznę w rejonie Wyspy Skye w Szkocji podczas testów morskich jednostki. Okręt nie został poważnie uszkodzony i nikt nie został ranny.

To nie pierwszy również w tym roku incydent morski w rejonie Gibraltaru z udziałem okrętu podwodnego. Na początku maja br. brytyjskie media ujawniły, że w połowie kwietnia br. miał miejsce incydent pomiędzy hiszpańską Gwardią Cywilną (Guardia Civil) a amerykańską i brytyjską marynarką wojenną, gdy hiszpańska łódź patrolowa utrudniała manewrowanie amerykańskiemu atomowemu okrętowi podwodnemu USS Florida (SSGN-728), typu Ohio. Interweniowała wówczas brytyjska łódź patrolowa HMS Sabre (P285) oddając strzały ostrzegawcze w kierunku Hiszpanów (czytaj więcej: Incydent w Cieśninie Gibraltarskiej).

Czytaj także:

Wkrótce ruszy budowa nowych brytyjskich strategicznych okrętów podwodnych

Zmodyfikowany okręt podwodny typu Ohio zawinął do Yokosuki

Kolejna Virginia w służbie

Amerykański okręt podwodny przełamuje lód w Arktyce [WIDEO]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.