Kommiersant poinformował, że władze Chińskiej Republiki Ludowej zamówiły w Rosji 24 wielozadaniowe myśliwce Su-35S (w kodzie NATO: Flanker-E).
Rosyjski dziennik powołał się na informacje pochodzące od prezesa Korporacji Rostechnologie, Siergieja Czemiezowa, który powiedział, że:
Mamy już za sobą długie negocjacje w sprawie dostawy Su-35 do Chin, umowa została podpisana.
Według jeszcze niepotwierdzonych informacji kontrakt jest wart ponad 2 mld USD. Pierwsze doniesienia o zainteresowaniu myśliwcami Su-35 przez Chiny pojawiły się w 2008 roku, ale oficjalnie Pekin zwrócił się do Rosji w sprawie ich zakupu trzy lata później. Wstępne porozumienie zawarto pod koniec 2012 roku, a rozmowy o szczegółach trwały kolejne 3 lata.
W czasie 12. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2015, który miał miejsce w dniach 25-30 sierpnia br. w podmoskiewskim Żukowskim na lotnisku Ramienskoje, państwowy eksporter broni Rosoboroneksport informował, że stosowna umowa z rządem w Pekinie zostanie podpisana do końca 2015 roku (czytaj także: 12. Międzynarodowy Salon Lotniczo-Kosmiczny MAKS-2015 ? podsumowanie).
Tak jak w czasie MAKS-2015, tak teraz Czemiezow potwierdził, że nie ma planów na rozpoczęcie produkcji licencjonowanej Su-35 w Chinach i wszystkie maszyny zostaną dostarczone z Rosji. Zostaną wyprodukowane w Komsomolskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem (Kraj Chabarowski).
Na początku września br. minister obrony Indonezji Ryamizard Ryacudu oświadczył, że jego kraj zakupi 16 Su-35S, które zastąpią samoloty F-5 Tiger II (czytaj więcej: Su-35S dla Indonezji). W ten sposób Chińska Republika Ludowa oraz Indonezja staną się jedynymi poza Siłami Powietrzno-Kosmicznymi Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej użytkownikami tych maszyn.
Rysunek Su-35S autorstwa Ralph1989.
Su-35S (w kodzie NATO: Flanker-E) jest to jednomiejscowy, wielozadaniowy myśliwiec generacji 4++, będący głęboką modernizacją samolotu Su-27. Su-35S w stosunku do swojego pierwowzoru, charakteryzuje się powiększonymi skrzydłami, usterzeniem i wlotami powietrza, a także zmniejszonym przekrojem odbicia radarowego. Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe dwuprzepływowe z niezależnymi dyszami o wektorowanym ciągu, Saturn Liulka AŁ-37F (117S), które posiadają wydłużony resurs. Radar N035 Irbis-E wyposażony w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym (PESA; passive electronically scanned array), zdolny jest do śledzenia do 30 celów powietrznych, zwalczania do 8 celów jednocześnie lub śledzenia do 4 celów naziemnych bez przerywania skanowania przestrzeni powietrznej.
Czytaj także:
Irkut zdobywa dwa kontrakty na budowę myśliwców Su-30
Wenezuela zmodernizuje swoją flotę Suchojów
Nowe myśliwce i artyleria rakietowa dla Białorusi