UH-72A Lakota (U.S. Army photo by Staff Sgt. Teddy Wade/Released)

12 dodatkowych śmigłowców UH-72A Lakota dla US Army

US Army skorzystała z przysługującej jej opcji na zamówienie dodatkowych śmigłowców UH-72A Lakota i powiązanych pakietów wyposażenia. Koszt dodatkowych 12 śmigłowców UH-72A szacuje się na 65.8 mln USD.

Śmigłowce UH-72A Lakota produkowane są przez firmę Airbus Helicopters Inc. a maszyny składane są w montowni znajdującej się w Columbus, w stanie Missisipi. Do tej pory firma dostarczyła już 350 maszyn a realizacja kontaktu dochodziła do skutku bez opóźnień i kosztów dodatkowych.

Maszyny UH-72A Lakota wybrano w 2006 roku w wyniku przeprowadzenia szerokiej gamy testów. Użytkownikiem śmigłowców zostanie Armia Stanów Zjednoczonych oraz Gwardia Narodowa Stanów Zjednoczonych, maszyny będą służyć do prowadzenia szkoleń, misji poszukiwania i ratownictwa (SAR), ewakuacji medycznej, zabezpieczania granic, dowodzenia i kontroli, transportu VIP, oraz operacji ogólnej użyteczności.

12 maszyn zamówionych w ramach dodatkowego kontraktu wartego 65.8 mln USD zostanie dostarczonych w sierpniu 2017 roku. Tuzin nowych śmigłowców zostanie wówczas przekazany do US Army i będzie pełnić funkcję maszyn treningowych. W tym roku US Army rozmieściła ponad 50 śmigłowców w Fort Rucker, w stanie Alabama, w ramach przygotowań do rozpoczęcia szkoleń pilotów i personelu, które rozpoczną się na początku 2016 roku.

Ostatecznie, US Army planuje stworzenie floty szkoleniowej składającej się z 187 śmigłowców UH-72A Lakota. Flota powstanie z połącznia maszyn pochodzących z nowych dostaw i tych znajdujących się w służbie czynnej zrekonfigurowanych do misji szkoleniowych.

„Po raz kolejny UH-72A okazał się najbardziej opłacalnym rozwiązaniem do spełnienia różnorodnych potrzeb armii USA i naszych sojuszników” powiedział Allan McArtor, przewodniczący i dyrektor generalny Airbus Helicopters Inc. Pochwalił także wykonanie kontraktu na dostawę śmigłowców dla US Army.

Śmigłowiec UH-72A Lakota w czasie lotu. (Airbus Group)

Śmigłowiec UH-72A Lakota w czasie lotu.

„Ponad połowa mężczyzn i kobiet budujących UH-72A w stanie Missisipi to weterani sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, a niektórzy nawet latają na tych śmigłowcach Lakota w Gwardii Narodowej lub w rezerwach” powiedział Chris Emerson, prezes i dyrektor generalny Airbus Helicopters Inc. „Wszyscy na liniach produkcyjnych czerpią dumę z niezłamanych rekordowych dostaw wynikających z ich zobowiązania, a my mamy nadzieję, że będą budować śmigłowce Lakota jeszcze przez lata.”

Lakota nadal spełnia szeroki zakres potrzeb kilku społeczności wojskowych. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wykorzystuje śmigłowce UH-72A w celach szkoleniowych w U.S. Naval Test Pilot School a jednostki Gwardii Narodowej operują specjalnie zmodyfikowanymi wersjami maszyn i wspierają Urząd Celny i Ochrony Granic w zakresie ochrony południowo-zachodniej granicy USA. Jeśli chodzi o użytkowników zagranicznych, na chwilę obecną zamówienia na sześć maszyn UH-72A Lakota złożyła Tajska Armia Królewska. Śmigłowce zostaną dostarczone poprzez rząd Stanów Zjednoczonych w ramach amerykańskiego programu Foreign Military Sales.

UH-72A Lakota — nowoczesny dwusilnikowy śmigłowiec, to silna, stabilna i zwinna platforma z przeszklonym kokpitem. Kompatybilny z przyżądami noktowizyjnymi, śmigłowiec Lakota jest jedyną maszyną posiadającą certyfikaty dla instrumentów dla jednego pilota. Ponadto koszt zakupu i utrzymania maszyn nie jest wysoki. UH-72A Lakota jest więc wyjątkiem, jeśli wziąć pod uwagę wszystkie śmigłowce sił zbrojnych USA będące w produkcji.

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty