Myśliwce wielozadaniowe Eurofighter Typhoon pierwszej transzy, należące do Sił Powietrznych Austrii. / fot. bundesheer.at.

Austria planuje wycofanie myśliwców Eurofighter Typhoon

Jak poinformował w dniu 7 lipca br. minister obrony Austrii, Hans Peter Doskozil, specjalna komisja sił zbrojnych zdecydowała o rozpoczęciu procesu wycofywania ze służby myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon od 2020 roku.

W piątek, 7 lipca br. minister obrony Austrii, Hans Peter Doskozil poinformował, że specjalna 26-osobowa komisja sił zbrojnych ds. aktywnej kontroli przestrzeni powietrznej (Active Airspace Surveillance) zdecydowała, że po 2020 roku monitoring nieba nad Austrią przejmie flota maszyn ponaddźwiękowych jednego typu, złożona z 15 jedno- i 3-dwumiejscowych samolotów. Jednocześnie, rozpocznie się proces stopniowego wycofywania z aktywnej służby myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon pierwszej transzy, które posiadają ograniczone wyposażenie i znaczną niepewność jeśli chodzi o koszty eksploatacyjne. Komisja oczekuje, że po wskazanej dacie rozpocznie się przejście do supersonicznej floty nowych maszyn z nieograniczonymi zdolnościami do wykonywania operacji w dzień i w noc, operującymi z dwóch baz lotniczych.

Obecnie, przestrzeń powietrzna Austrii jest monitorowana przez dwa typy samolotów bojowych: wspomniane myśliwce Eurofighter Typhoon oraz poddźwiękowe samoloty szkolno-bojowe/rozpoznawcze Saab 105Ö w liczbie 18 egzemplarzy, które znajdują się w końcowym etapie swojej służby i zostaną wycofane po 2020 roku. Komisja Active Airspace Surveillance uznała, że to dobry moment na ujednolicenie floty powietrznej, celem redukcji kosztów eksploatacji oraz zwiększenia efektywności. Powodem planów wycofania stosunkowo młodej floty myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon jest fakt, że według szacunków, w ciągu najbliższych 30 lat służby, operacje powietrzne z piętnastoma maszynami będą kosztować podatnika od 4,4 do 5,1 mld EUR. Liczby te nie uwzględniają szczególnych kosztów ryzyka związanego z wdrażaniem samolotów pierwszej transzy lub kosztów utrzymania samolotów Saab 105Ö.

Minister obrony Hans Peter Doskozil, stwierdził, że:

Ci, którzy chcą powiedzieć „tak” dla utrzymania austriackiej neutralności i suwerenności, muszą również powiedzieć „tak” dla nowoczesnych, naddźwiękowych myśliwców o wysokich osiągach, które mogą działać całodobowo, ale jednocześnie musimy utrzymać eskalujące koszty utrzymania samolotów Eurofighter pod kontrolą i zminimalizować ogromne koszty ryzyka związane z tym – w interesie podatnika, a także w odniesieniu do innych rodzajów sił zbrojnych. Dlatego też nakazuję sztabowi generalnemu austriackich sił zbrojnych natychmiast rozpocząć wszystkie przygotowania do przejścia z obecnego systemu dwóch flot, który jest militarnie nieskuteczny i bardzo kosztowny, do bardziej wydajnego systemu jednej floty o skuteczniejszych możliwościach. Decyzja ta opiera się na wyraźnych wynikach specjalnej komisji „Active Airspace Surveillance”.

Komisja sił zbrojnych, pod kierownictwem dowódcy Sił Powietrznych Austrii, gen. bryg. Karla Grubera zarekomendowała wdrożenie samolotów naddźwiękowych o nieograniczonych możliwościach operacyjnych zarówno w dzień, jak i w nocy, zdolnych do odpowiedniego reagowania w przypadku naruszenia przestrzeni powietrznej, włącznie z przechwyceniem oraz zdolnościami do samoobrony:

Rozmawialiśmy z Airbusem oraz alternatywnymi dostawcami, jak i rządami innych państw. Na podstawie tych rozmów dokonaliśmy oceny 19 możliwych opcji monitorowania austriackiej przestrzeni powietrznej, zarówno z punktu widzenia wojskowego, jak i z punktu widzenia efektywności ekonomicznej. Rezultat: kryteria bezpieczeństwa jak i ekonomiki jesteśmy w stanie poprzez zakup wysokiej klasy alternatywnych samolotów przechwytujących, jednocześnie wycofując istniejącą flotę Eurofighterów lub modernizując 15 jednomiejscowych samolotów i kupując 3 dwumiejscowe. Jednakże, istniejąca flota Eurofighterów generuje pewnie koszta ryzyka, które obecnie trudno jest policzyć. – powiedział gen. bryg. Karl Gruber, wskazując, że Eurofightery pierwszej transzy są operowane, oprócz Austrii, tylko przez Wielką Brytanię, Niemcy, Włochy i Hiszpanię i które mają różne wizje przyszłości ich służby, więc najprawdopodobniej nie będzie jednolitego systemu pierwszej transzy.

Komisja stwierdziła ponadto, że w okresie do 2049 roku, jeśli powstanie nowa, zunifikowana flota samolotów przechwytujących, oszczędności z tym związane będą wahać się od 100 mln do 2 mld EUR, zależnie od wyboru alternatywnego typu samolotu.

Austria zdecydowała o zakupie 18 myśliwców Eurofighter Typhoon w dniu 2 lipca 2002 roku, co sfinalizowaniu w dniu 1 lipca 2003 roku. Kilka lat później decyzja ta została jednak podważona przez nową ekipę rządzącą, a w dniu 26 czerwca 2007 roku minister obrony Norbert Darabos ogłosił redukcję zamówienia do 15 maszyn. Pierwszy z zamówionych Eurofighterów został dostarczony i formalnie wprowadzony na uzbrojenie Sił Powietrznych Austrii (Österreichische Luftstreitkräfte) w dniu 12 lipca 2007 roku. W listopadzie 2012 roku, prowadzący dochodzenie w sprawie podejrzeń o korupcję w EADS prokuratorzy niemieccy i austriaccy, poinformowali ze znalezione zostały dowody na nielegalne transfery z kont bankowych producenta samolotu, na kwotę 113,5 miliona EUR. Potwierdzenie kolejnych zarzutów o charakterze korupcyjnym, może doprowadzić do utraty przez producenta zamówień na samolot ze strony Austrii, i straty producenta szacowane na miliardy EUR. Rząd Austrii zdecydował się wystąpić na drogę sądową przeciwko Airbus Defence and Space GmbH i konsorcjum Eurofighter Jagdflugzeuge GmbH w połowie lutego br. (zgodnie z rozporządzeniem ministerialnym nr 253/2017 z dnia 2 marca br.). Jednocześnie powołano specjalna komisję pod kierownictwem gen. bryg. Karla Grubera, która miała przedstawić rekomendacje dotyczące przyszłości floty myśliwców Eurofighter Typhoon pierwszej transzy do dnia 30 czerwca br.

Samoloty szkolno-bojowe/rozpoznawcze Saab 105Ö, należące do Sił Powietrznych Austrii. / fot. bundesheer.at.

Źródło:

bundesheer.at: Airspace Surveillance: Austria Plans Exit From Eurofighter System

Czytaj także:

Oman odebrał pierwsze myśliwce Eurofighter Typhoon [FOTO]

Zaprezentowano pierwszego Hawk’a i Typhoon’a dla Omanu [ZDJĘCIA]

Eurofightery dla Kuwejtu

Problemy Eurofighterów ze zbiornikami paliwa

Kuwejt kupi 28 myśliwców Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon jak Hawker Hurricane

Austriackie armatohaubice M109A5Ö dla Łotwy

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty