Artystyczna ekspresja myśliwca F/A-18E/F Super Hornet Block III. / fot. Boeing Company.

Boeing ujawnia F/A-18E/F Super Hornet Block III

Podczas wystawy Sea-Air-Space 2017 stowarzyszenia The Navy League, amerykański gigant zbrojeniowy Boeing Company zaprezentował najnowszy wariant myśliwca wielozadaniowego F/A-18E/F Super Hornet, oznaczony jako Block III i będący modyfikacją Advanced Super Hornet (ASH). Block III jest oferowany dla US Navy jako uzupełnienie, bądź alternatywa dla produkowanego przez Lockheed Martin, myśliwca 5. generacji F-35C Lightning II.

Oxon Hill, Maryland, USA. / Wikimedia Commons.

Podczas wystawy Sea-Air-Space 2017 stowarzyszenia Navy League of the United States (potocznie: The Navy League), która miała miejsce w dniach 3-5 kwietnia br. w Gaylord National Resort & Convention Center w Oxon Hill (Maryland), koncern Boeing Company zaprezentował najnowszy wariant myśliwca wielozadaniowego F/A-18E/F Super Hornet, oznaczony jako Block III i będący modyfikacją Advanced Super Hornet (ASH). Gigant z Chicago proponuje ten wariant jako uzupełnienie, bądź alternatywa dla produkowanego przez Lockheed Martin, myśliwca 5. generacji F-35C Lightning II.

Według producenta, Block III reprezentuje serię modernizacji wariantu Block II i jest zbliżony do zaprezentowanego 4 lata wcześniej pakietu modernizacyjnego Advanced Super Hornet (ASH). Podczas wystawy Sea-Air-Space 2017 zaprezentowano pięć najważniejszych modyfikacji:

  • konforemne zbiorniki paliwa (conformal fuel tanks; CFT) o pojemności 1588 litrów, zwiększające zasięg maszyny, jednocześnie nie wpływając na jego właściwości aerodynamiczne i posiadając mniejszy opór niż klasyczne, podwieszane zbiorniki paliwa (wzrost zasięgu o prawie 250 km) i pozwalając na przenoszenie większej ilości uzbrojenia na wolnych podwieszeniach;
  • system wykrywania i śledzenia na podczerwień IRST21 (produkowany przez Lockheed Martin) umieszczony w podkadłubowym zasobniku FPU-13 Fuel Tank Assembly (GE Aviation), dzięki któremu możliwe będzie namierzanie celów i używanie pocisków powietrze-powietrze na podczerwień bez konieczności uruchamiania radaru;
  • zmodernizowany radar z aktywnym skanowaniem (AESA) typu AN/APG-79 (Raytheon) i układ samoobrony AN/ALQ-214 (Integrated Defensive Electronic Countermeasures; IDECM) (Harris);
  • nowy komputer pokładowy z pojedynczym wskaźnikiem wielofunkcyjnym HD o wymiarach 254 mm x 483 mm (Elbit Systems) z dotykowym ekranem w kokpicie i nowym datalinkiem, zdolnym do wymiany informacji z myśliwcami F-35, samolotami walki radioelektronicznej EA-18G Growler i wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeyes poprzez TTNT (Tactical Targeting Network Technology);
  • zmniejszona sygnatura radarowa (Radar Cross Section; RCS).

Pełniący obowiązki Sekretarza US Navy, Sean Stackley uważa, że proponowany pakiet modernizacyjny oferuje całkiem wysoką jakość, lecz w przeciwieństwie do prezydenta Donalda Trumpa, wolałby widzieć ten samolot jako uzupełnienie, a nie konkurencję dla F-35C Lightning II. Boeing zaoferował zmodernizowane istniejącej floty myśliwców F/A-18E/F Super Hornet (Block II), która przechodzi obecnie kryzys (czytaj więcej: US Navy: Dwie trzecie floty myśliwców F/A-18 uziemiona). Jednocześnie koncern współpracuje z US Navy nad programem wydłużającym okres użytkowania tejże floty (Service Life Modernization Program; SLMP).

Aktywność Boeinga w zakresie oferty nowego wariantu flagowego myśliwca pokładowego ma związek z zapowiedziami prezydenta Donalda Trumpa, który w grudniu ub. r. wyraził chęć uruchomienia wielomiliardowych oszczędności na zakupach wojskowych, obejmujących m.in. myśliwce 5. generacji F-35 Lightning II (czytaj więcej: Donald Trump ograniczy zakup myśliwców F-35 Lightning II?) oraz dyrektywą sekretarza obrony Jamesa N. Mattisa z końca stycznia br., nakazującą przeprowadzanie badań porównawczych tychże maszyn z modelem Advanced Super Hornet (ASH) (czytaj więcej: USA: James Mattis wzywa do porównania F-35C i ASH).

Źródła:

navyrecognition.com: SAS 2017: Boeing Unveils F/A-18E/F Super Hornet Block III with New Capabilities

defensenews.com: Boeing pushing new Block III Super Hornet

breakingdefense.com: Boeing’s Block III Super Hornet ‘High End’ Complement To F-35: Stackley

Czytaj także:

USA: Pierwsze odpalenie pocisku przeciw-okrętowego nowej generacji LRASM [FOTO]

US Navy: Pierwsze F-35C już w Kalifornii [WIDEO]

Kolejne Super Hornety dla US Navy?

US Navy uziemiła Super Hornety i Growlery

F/A-18E/F Super Hornet dla Kanady

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.