Z powodu braku terminowego uchwalenia budżetu obronnego, niemal 2/3 lotnictwa bojowego US Navy jest wyłączone z eksploatacji. Myśliwce pokładowe F/A-18 Hornet i F/A-18E/F Super Hornet przechodzą modernizacje, remonty lub cierpią z powodu braku części zamiennych, a opóźnienia wynikają z braku pieniędzy na bieżące finansowanie i zamieszanie z tego powodu w Pentagonie.
Lotnictwo bojowe US Navy, z powodu kilku lat zaniedbań administracji prezydenta Baracka Obamy, jak i Kongresu, przeżywa kryzys, jakiego nie widziano od lat. Podczas gdy w czasie normalnej eksploatacji jedna czwarta do maksymalnie jednej trzeciej floty samolotów i śmigłowców przechodzi remonty i modernizacje, to ponad dwukrotnie większy współczynnik (53%) obecnie uziemionych maszyn zatrważa (ok. 1.700 maszyn). Samych tylko F/A-18 Hornet i F/A-18E/F Super Hornet jest uziemionych aż 62% maszyn.
Z racji, że nie uchwalono budżetu obronnego przed 1 października 2016 roku, bieżące wydatki US Navy są pokrywane według zeszłorocznych założeń finansowych (continuing resolutions; CR). To już dziewiąta z rzędu sytuacja tego typu. System ten nie pozwala na zakup nowego wyposażenia, tylko na utrzymanie floty ?przy życiu?, a starzejące się myśliwce F/A-18 Hornet i F/A-18E/F Super Hornet w znacznej części przechodzą modernizacje i remonty (m.in. 27% wszystkich F/A-18 Hornet) lub cierpią z powodu braku części zamiennych (35% Hornetów).
Ponadto, oprócz problemów sprzętowych US Navy potrzebuje 440 mln USD na wynagrodzenia dla oficerów i marynarzy, a 15% infrastruktury lądowej, podlegającej siłom morskim USA jest w złym stanie. Warto zauważyć, że nowy prezydent zapowiadał w grudniu ub. r., że jego planem jest ?odbudowa sił zbrojnych?, a w tym zwiększenie liczebności okrętów US Navy z 308 obecnie do 355, co musi oznaczać znaczne zwiększenie finansowania całej floty. Nie tylko stan myśliwców cierpi na przeciągającym się kryzysie finansowania. Wielu lotników odchodzi ze służby z powodu niskiej liczby wylatanych godzin.
Jak zauważył Todd Harrison, analityk amerykańskiego think-tanku CSIS (Center for Strategic and International Studies), zajmujący się m.in. analizą budżetu obronnego, obecne finansowanie według założeń zeszłorocznych, które potrwa przynajmniej do 28 kwietnia br., będzie najdłuższą luką od roku fiskalnego 1977.
W ostatnim czasie zdarzyło się wiele wypadków F/A-18 Hornet i F/A-18E/F Super Hornet (czy też ich pochodnych, czyli samolotów walki radioelektronicznej EA-18G Growler), należących do US Navy (ale także USMC, choć w przypadku tej formacji incydentów było znacząco więcej ? przyp. red.), co doprowadziło do decyzji o przymusowym tymczasowym uziemieniu floty maszyn, pełniących służbę operacyjną (czytaj więcej: Katastrofa dwóch myśliwców Super Hornet nieopodal wybrzeża Karoliny Północnej oraz: US Navy uziemiła Super Hornety i Growlery). Pojawiły się także pomysły zakupu kolejnych F/A-18E/F Super Hornet, gdzie jedną z przyczyn były właśnie przedłużające się remonty starzejącego się parku maszynowego (czytaj więcej: Kolejne Super Hornety dla US Navy?).
Myśliwce F/A-18C Hornet nad lotniskowcem USS Ronald Reagan (CVN-76) (U.S. Navy photo by Lt. Cmdr. Tam Pham)
Źródła:
defensenews.com: Grounded: Nearly two-thirds of US Navy?s strike fighters can?t fly
popularmilitary.com: Nearly two-thirds of the US Navy?s F/A-18 fleet can?t fly
Czytaj także:
Japonia: Katastrofa myśliwca F/A-18D Hornet Korpusu Piechoty Morskiej USA
Katastrofa F/A-18C Hornet w Kalifornii
Katastrofa amerykańskiego Horneta w Wielkiej Brytanii
Nowe życie myśliwców F/A-18C z Boneyard
EA-18G Growler na biopaliwo
Pentagon kupi ponad 400 F-35 w ciągu pięciu lat