F-4 Phantom II. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

Boneyard – największe na świecie cmentarzysko samolotów [FOTO + WIDEO]

W upalnym słońcu obok bazy lotnictwa Davis-Monthan opodal Tucson w Arizonie leży największe na świecie cmentarzysko samolotów. Na kawałku amerykańskiej pustyni liczącym około 11 kilometrów kwadratowych zgromadzono tysiące maszyn wojskowych — należących do wielu generacji. Opiekę nad cmentarzyskiem (ang. Boneyard) sprawuje 309. Grupa Utrzymywania i Konserwacji (ang. 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, w skrócie AMARG).

Boneyard” jest domem dla pięciu tysięcy maszyn wojskowych. Załoga cmentarzyska zabezpiecza maszyny dla ewentualnego przyszłego wykorzystania, rozbiera je dla pozyskania części dla maszyn znajdujących się w służbie lub przeprowadzają głębokie przeglądy techniczne i przywracając maszyny do życia w celu wsparcia operacji sił powietrznych. Sama konserwacja nie przygotowuje ich tylko do magazynowania; ale również utrzymuje je w gotowości. W pełni zachowane maszyny, można z powrotem do służby wojskowej — niektóre w ciągu 72 godzin — lub wykorzystać jako samoloty gaśnicze.

Kiedy samolot dociera do AMARG, przechodzi głęboki proces konserwacji. Z maszyny usuwane są elementy uzbrojenia, ściśle tajne wyposażenie i wszystko, co mogłoby zostać łatwo skradzione. Pracownicy 309. Grupy Utrzymania i Konserwacji usuwają paliwo, a na jego miejsce wpompowują powłokę olejową, która chroni układ paliwowy. Po tym zabiegu załoga pokrywa wszystkie elementy m.in. wloty silnika oraz wszystkie braki lub pęknięcia za pomocą taśmy, papieru i tworzyw sztucznych — ta praca może zająć około 150 godzin na samolot. Większe otwory pokrywane są siatką z włókna szklanego, aby zapobiec przedostawaniu się ptaków.

1.

Boneyard na zdjęciach satelitarnych Google Maps. Źródło: Google Maps

Boneyard na zdjęciach satelitarnych Google Maps. Źródło: Google Maps

2.

Zdjęcie lotnicze przedstawiające północną część 309. Grupy Utrzymania i Konserwacji. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III

Zdjęcie lotnicze przedstawiające północną część 309. Grupy Utrzymania i Konserwacji. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III

3.

Na tym największym na świecie cmentarzysku znalazło się miejsce na maszyn należących do wszystkich rodzajów sił zbrojnych USA. Źródło: Zdjęcie lotnicze przedstawiające północną część 309. Grupy Utrzymania i Konserwacji. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

Na tym największym na świecie cmentarzysku znalazło się miejsce na maszyn należących do wszystkich rodzajów sił zbrojnych USA. Źródło: Zdjęcie lotnicze przedstawiające północną część 309. Grupy Utrzymania i Konserwacji. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

4.

Ze względu na brak wilgotności, pustynia Arizony, na której położone jest „Boneyard” staje się idealnym miejscem dla składowania maszyn wojskowych. Na zdjęciu widoczne są rzędy zakonserwowanych maszyn - A-10 Thunderbolt II, F-16 Fighting Falcon, F-15 Eagle, oraz F-18 Hornet. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

Ze względu na brak wilgotności, pustynia Arizony, na której położone jest „Boneyard” staje się idealnym miejscem dla składowania maszyn wojskowych. Na zdjęciu widoczne są rzędy zakonserwowanych maszyn – A-10 Thunderbolt II, F-16 Fighting Falcon, F-15 Eagle, oraz F-18 Hornet. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

5.

Rzędy myśliwców F-4 Phantom i samolotów szkolno-treningowych T-38 Talon. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

Rzędy myśliwców F-4 Phantom i samolotów szkolno-treningowych T-38 Talon. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

6.

Latające cysterny KC-135 Stratotankers. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

Latające cysterny KC-135 Stratotankers. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

7.

Flota ciężkich transportowców C-5 Galaxy w otoczeniu śmigłowców oraz myśliwców (z tyłu). Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

Flota ciężkich transportowców C-5 Galaxy w otoczeniu śmigłowców oraz myśliwców (z tyłu). Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

8.

Myśliwce F-15E Strike Eagle oraz F-16 Fighting Falcon. Maszyny przechowywane są w sposób umożliwiający przywrócenie ich do aktywnej służby w czasie około 72 godzin. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

Myśliwce F-15E Strike Eagle oraz F-16 Fighting Falcon. Maszyny przechowywane są w sposób umożliwiający przywrócenie ich do aktywnej służby w czasie około 72 godzin. Źródło: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Bennie J. Davis III.

9.

F-4 Phantom II. Phantom'y stanowiły główną siłę amerykańskiego lotnictwa w trakcie wojny w Wietnamie. Źródło: U.S. Air Force/Senior Airman Andrew Lee.

F-4 Phantom II. Phantom’y stanowiły główną siłę amerykańskiego lotnictwa w trakcie wojny w Wietnamie. Źródło: U.S. Air Force/Senior Airman Andrew Lee.

10.

A-10 Thunderbolt II i resztki jego części. Maszyny takie jak te, często stanowią magazyn części zamiennych dla samolotów znajdujących się w służbie. U.S. Air Force/Senior Airman Andrew Lee.

A-10 Thunderbolt II i resztki jego części. Maszyny takie jak te, często stanowią magazyn części zamiennych dla samolotów znajdujących się w służbie. U.S. Air Force/Senior Airman Andrew Lee.

11.

North American F-86 Sabre. Sabre to myśliwiec wykorzystywany podczas wojny koreańskiej (1950–1953) oraz początków zimnej wojny. Źródło: U.S. Air Force/Senior Airman Andrew Lee.

North American F-86 Sabre. Sabre to myśliwiec wykorzystywany podczas wojny koreańskiej (1950–1953) oraz początków zimnej wojny. Źródło: U.S. Air Force/Senior Airman Andrew Lee.

12.

Resztki B-66 Destroyer nadal znajdujące się na cmentarzysku 309. Grupy Konserwacji i Utrzymania w Arizonie. Samolot wykorzystywany był w roli lekkiego bombowca TAC (Tactical Air Command) a model RB-66 pełnił rolę maszyny do zwiadu fotograficznego podczas lat 50. XX wieku. Źródło: U.S. Air Force/Senior Airman Andrew Lee.

Resztki B-66 Destroyer nadal znajdujące się na cmentarzysku 309. Grupy Konserwacji i Utrzymania w Arizonie. Samolot wykorzystywany był w roli lekkiego bombowca TAC (Tactical Air Command) a model RB-66 pełnił rolę maszyny do zwiadu fotograficznego podczas lat 50. XX wieku. Źródło: U.S. Air Force/Senior Airman Andrew Lee.

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.