Makieta Ił-112W zaprezentowana podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego MAKS 2009. / Wikimedia Commons.

Ił-112W jednak powstanie

Zjednoczona Korporacja Lotnicza (OAK) w dniu 10 sierpnia br. wydała oświadczenie, w którym ogłoszono powstanie pierwszego egzemplarza lekkiego transportowca Ił-112W w Woroneskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego w pierwszej połowie 2017 roku.

Zapowiedź padła w osiem miesięcy po ujawnieniu przez rosyjskie media państwowe planów wznowienia programu i budowy dwóch pierwszych egzemplarzy samolotu oraz w dwa miesiące po takowej deklaracji prezesa OAK, Jurija B. Slusara w czasie tegorocznego Paris Air Show.

Prezes Woroneskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego, Dmitrij Pryszwin także potwierdził wcześniejsze zapowiedzi:

Podczas gdy prace montażowe rozpoczęły się na dobre, na finiszu znajdują się negocjacje dotyczące umowy produkcyjnej tych turbośmigłowych samolotów transportowych.

Podwykonawcą ma być ZOA Awiastar-SP z Uljanowska, a Siły Powietrzno-Kosmiczne Rosji (WKS) wyraziły zapotrzebowanie na 62 egzemplarze, których dostawy miałyby się rozpocząć po 2018 roku.

Prace nad następcą An-26 ruszyły jeszcze w 2003 roku, gdy Iljuszyn wygrał przetarg na lekki, dwusilnikowy samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym. Wstępnie zakładano, iż gotowy prototyp wzniesie się w powietrze w 2006 roku, a na wyposażenie WWS trafi dwa lata później. Jednakże program notował narastające opóźnienia przede wszystkim z powodu priorytetowej modernizacji floty ciężkich transportowców Ił-76 (ale także m. in. z powodu problemów z opracowaniem odpowiedniego napędu ? przyp. red.). W maju 2010 roku Ministerstwo Obrony Rosji zakończyło dalsze finansowanie programu, a rok później ostatecznie przerwano prace nad projektem. W sierpniu 2013 roku główny konstruktor Iljuszyna, Wiktor Liwanow ujawnił informację o ponownym zainteresowaniu przez wojsko maszyną i dało to zielone światło dla wznowienia prac badawczo-rozwojowych.

Artystyczna wizualizacja Ił-112W. / Źródło: Iljuszyn.

Artystyczna wizualizacja Ił-112W. / Źródło: Iljuszyn.

Samolot ma być długi na 23,14 m, posiadać rozpiętość skrzydeł wynoszącą 25,74 m oraz wysokość 8,87 m. Użyteczna masa ładunku oceniana jest na 6 t, a maksymalna masa startowa na około 20 t. Napęd mają stanowić dwa silniki turbośmigłowe Klimow TW7-117SM o mocy 2.800 KM każdy. Przy prędkości maksymalnej 550-580 km/h, samolot ma osiągać pułap praktyczny 9.000 m i zasięg maksymalny 5.000 km (przy ładunku o masie 2 t; przy maksymalnym obciążeniu zasięg ma być skrócony do 1.000 km ? przyp. red.)

Czytaj także: Wkrótce nowy ukraiński transportowiec?

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.