T-50, prototyp myśliwca 5. generacji Su-57, podczas 13. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2017. / fot. Jacek Siminski (https://www.facebook.com/pg/JacekSiminskiPhotography/).

Indie: Ostatnia prosta na drodze do budowy myśliwca 5. generacji

Komitet ekspercki przy Ministerstwie Obrony Indii zarekomendował gabinetowi premiera Narendry Modiego sfinalizowanie prowadzonego wspólnie z Rosją programu FGFA, który ma wyłonić przyszły wielozadaniowy myśliwiec 5. generacji dla Indyjskich Sił Powietrznych (IAF).

Sklep Urodzeni Patrioci

W dniu 8 sierpnia br. komitet ekspercki przy Ministerstwie Obrony Indii, kierowany przez emerytowanego marszałka sił powietrznych Simhakutty Varthamana, zarekomendował gabinetowi premiera Narendry Modiego sfinalizowanie prowadzonego wspólnie z Rosją programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), który ma wyłonić przyszły wielozadaniowy myśliwiec 5. generacji dla Indyjskich Sił Powietrznych (IAF; Bhartiya Vāyu Senā).

Informację przekazał mediom, chcący zachować anonimowość, wysoki przedstawiciel Ministerstwa Obrony, który dodał, że ostateczna umowa pomiędzy Indiami a Rosją, gdy zostanie przygotowana, zapewni dalsze finansowanie programu FGFA w wysokości ponad 5 mld USD.

Umowa na indyjski myśliwiec następnej generacji została podpisana w 2010 roku, angażując Kompanię Suchoj po stronie rosyjskiej i firmę HAL (Hindustan Aeronautics Limited) po stronie indyjskiej, które sfinansowały prace początkowe, oszacowane na 250 mln USD, po połowie. Początkowo, New Delhi określiło swoje zapotrzebowanie na 214 egzemplarzy samolotów, redukując je później do 144. Obecne szacunki mówią, że Bhartiya Vāyu Senā potrzebuje jedynie 108 myśliwców 5. generacji.

Według zapowiedzi, FGFA, którego projekt już opracowano, będzie zawierał łącznie 43 modyfikacje w porównaniu z rosyjskim pierwowzorem, w tym te dotyczące obniżonej wykrywalności (stealth), możliwości lotu z prędkością ponaddźwiękową bez dopalacza (supercruise), zaawansowanych czujników, systemów łączności i wymiany danych czy awioniki.

Kwestią sporną między stronami pozostaje ich udział w zakresie produkcji oraz transferu technologii. Daljit Singh, emerytowany marszałek lotnictwa i analityk obronny, twierdzi, że rządowa agencja badań i rozwoju technologii wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation) została zaangażowana w kwestie podziału prac i transferu technologii do Indii, natomiast Bhartiya Vāyu Senā uczestniczą w finalizowaniu wymogów operacyjnych oraz liczby samolotów. Z kolei firma HAL, która będzie zajmować się produkcją seryjnych egzemplarzy, będzie również odpowiadać za wiele systemów pokładowych, takich jak kontrola lotu, awionika i inne. Singh uważa, że strona indyjska powinna naciskać Rosjan w sprawie transferu technologii stealth, przetwarzania danych, integracji systemów czy technologii nowoczesnej produkcji jako niezbędnego minimum wymagań.

Vijainder Thakur, emerytowany dowódca skrzydła Sił Powietrznych i analityk obronny uważa z kolei, że oba kraje powinny posiadać wspólne prawa własności intelektualnej i transferu technologii FGFA. Thakur twierdzi, że Siły Powietrzne chcą aby FGFA był napędzany silnikami Fazy II (izdielije 30), które są opracowywane dla rosyjskiego myśliwca Su-57, z którego indyjski samolot ma się wywodzić. Wymagania indyjskie mają również uwzględniać bardziej zaawansowane technologie obniżonej wykrywalności i awioniki.

Zgodnie z oficjalnymi informacjami, po podpisaniu ostatecznego porozumienia międzyrządowego, Rosja dostarczy w ciągu trzech następnych lat trzy gotowe prototypy myśliwca 5. generacji, opracowanych zgodnie z wymaganiami New Delhi. Niemniej, osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej i wprowadzenie do służby może zająć kolejne 8-10 lat. Jeśli chodzi o wybór rosyjskiej propozycji oraz partnerstwa, wynika to z chęci Moskwy rozwijania programu na uzgodnionych warunkach, poza całkowitym transferem technologii, natomiast w przypadku poszukiwań innych partnerów, oznaczałoby to zbyt duże opóźnienia.

Źródło:

defensenews.com: India to finalize fifth-gen fighter deal

Czytaj także:

Media: PAK FA otrzymał oficjalne oznaczenie Sił Powietrzno-Kosmicznych FR

Rosja: Dwanaście myśliwców T-50 PAK FA po 2018 roku dla WKS

Testy działka automatycznego dla T-50 PAK FA [WIDEO]

PAK FA gotowy do seryjnej produkcji?

Nowe silniki dla T-50 PAK FA

PAK FA ustanowił rekord prędkości wznoszenia?

Systemy podtrzymywania życia dla PAK FA gotowe

Finalna faza testów PAK FA rozpoczęta

Kolejne prototypy T-50 PAK FA

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty