Tu-142MK-E z 312. Eskadry „Albatross”. / Wikimedia Commons (GNU Free Documentation License 1.2).

Indie wycofały ze służby wszystkie samoloty patrolowe Tu-142MK-E

W dniu 29 marca br. Marynarka Wojenna Indii wycofała ze służby flotę ośmiu morskich samolotów dalekiego rozpoznania i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) typu Tu-142MK-E (w kodzie NATO: Bear-F Mod 3). Maszyny, powstały jako eksportowy wariant na bazie wariantu rosyjskiego bombowca strategicznego, oznaczonego jako Tu-95RS.

Sklep Urodzeni Patrioci

Odznaka 312. Eskadry „Albatross” (INAS 312). / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.5 India).

W środę, 29 marca br. w bazie lotnictwa Marynarki Wojennej Indii (Bhāratīya Nau Senā), INS Rajali w miejscowości Arakkonam w stanie Tamilnadu, odbyła się uroczystość wycofania, po 29 latach służby, floty ośmiu morskich samolotów dalekiego rozpoznania i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) typu Tu-142MK-E (w kodzie NATO: Bear-F Mod 3). Maszyny z 312. Eskadry „Albatross” (INAS 312) były remontowane w Rosji w latach 2006-2014, lecz według źródeł indyjskich jedynie trzy z nich były zdolne do prowadzenia operacji.

W uroczystości wzięli udział: szef sztabu Marynarki admirał Sunil Lanba, wiceadmirał HCS Bisht ze Wschodniego Dowództwa Morskiego, a także piloci i obsługa techniczna wycofywanych samolotów z INAS 312. Admirał Lanba, przemawiając do zgromadzonych, wspomniał o użyciu Tu-142MK-E podczas Operacji „Cactus” na Malediwach w dniu 3 listopada 1988 roku, Operacji „Vijay” w maju i lipcu 1998 roku, Operacji „Parakram” 13 grudnia 2001 – 10 czerwca 2002 oraz operacji antypirackiej trwającej od 2011 roku u wybrzeży Somalii.

Komandor Yogender Mair, ostatni dowódca INAS 312, przekazał obowiązki komandorowi V. Ranganathanowi, który będzie teraz dowodził eskadrą dwunastu najnowszych morskich samolotów rozpoznawczych i patrolowych P-8I Poseidon, dostarczonych przez Amerykanów w latach 2012-2015. P-8I jest trzecim typem samolotu, który trafił na wyposażenie INAS 312 – pierwszym był Lockheed L1049G Super Constellation.

Tu-142MK-E, napędzane potężnymi silnikami turbośmigłowymi ze śmigłami przeciwbieżnymi typu NK-12MP, mają zasięg do prawie 13.000 km bez tankowania, a ich wejście do służby w 1988 roku znacznie zwiększyło możliwości Bhāratīya Nau Senā w regionie Oceanu Indyjskiego, dzięki swojej wytrzymałości, prędkości, posiadanym uzbrojeniem długodystansowym oraz czujnikom, w tym radarowi poszukująco-celowniczemu Korszun-K. Po modernizacji, maszyny otrzymały m.in. urządzenia do retranslacji łączności radiowej z okrętami podwodnymi. Oprócz tego, w służbie pozostają także starsze samoloty patrolowe Ił-38 (w kodzie NATO: May), które stacjonują w INS Hansa w stanie Goa. Maszyny są obecnie modernizowane w Rosji do standardu Ił-38SD (Sea Dragon).

P-8I Poseidon, należący do Indyjskiej Marynarki Wojennej. / Wikimedia Commons.

Źródła:

hindustantimes.com: Indian Navy bids farewell to TU-142M aircraft after 29 years of service

janes.com: Indian Navy retires fleet of Tu-142M maritime patrol aircraft

Czytaj także:

Ponad 8 tysięcy przeciwpancernych pocisków kierowanych SPIKE dla Indii

Indie przetestowały rakietę manewrującą PJ-10 BrahMos-ER

Indie i Brazylia wycofują ze służby lotniskowce

Morskie samoloty patrolowe P-8A Poseidon dla Norwegii

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty