T-50I Golden Eagle który uległ katastrofie. (Źródło: medan.tribunnews)

Katastrofa T-50I w Indonezji

W dniu 20 grudnia 2015 roku podczas pokazów lotniczych zorganizowanych z okazji 70. rocznicy powstania szkoły wojsk lotniczych doszło do katastrofy samolotu szkolno-bojowego T-50I Golden Eagle

Do katastrofy doszło w Jogjakarta na wyspie Jawa należącej do Indonezji.  Na razie nie wiadomo co spowodowało katastrofę, możliwe, że do katastrofy doprowadziła awaria techniczna, ale nie wyklucza się także błędu pilota. Śmierć obu członków załogi potwierdził rzecznik indonezyjskich sił powietrznych, Dwi Badarmanto. Jak wynika z wydanego przez niego oświadczenia, na miejsce zdarzenia przybył zespół, któremu powierzono zadanie zbadania przyczyny katastrofy.

Na znalezionym w sieci nagraniu wideo wyraźnie widać moment katastrofy samolotu T-50I. Świadkowie i lokalne media twierdzą, że doszło do niej przy wykonywaniu manewrów akrobatycznych. Maszyna miała wymknąć się spod kontroli i z impetem uderzyć w ziemię. Obaj członkowie załogi ponieśli śmierć na miejscu.

KAI T-50 Golden Eagle jest to południowokoreański samolot szkolno-bojowy produkowany od 2002 roku przez Korea Aerospace Industries (KAI) z siedzibą w Sach?n, przy współpracy z amerykańskim koncernem Lockheed Martin.

Rozbity samolot był jednym z 16 samolotów szkolno-bojowych zakupionych przez Indonezyjskie Siły Powietrzne za kwotę 400 mln USD. Golden Eagle o numerze TT-5007 należał do 15. Eskadry Bojowej, która na co dzień stacjonuje w bazie Iswahyudi.

Indonezyjskie Siły Powietrzne zamówiły w maju 2011 roku 16 T-50, mające zastąpić samoloty szkolne BAE Hawk Mk 53. Dostawy zrealizowano od września 2013 do stycznia 2014 roku. Ostatnie z zamówionych maszyn, dwa samoloty dostarczono w dniu 27 stycznia 2014 roku.

Czytaj także: 

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.