Brytyjski lotniskowiec HMS Queen Elizabeth po nadaniu jej imienia w stoczni wojennej Rosyth Dockyard w lipcu 2014 roku. / Wikimedia Commons (OGL 2).

Kontrakt na system Crowsnest – „uszy i oczy” brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth

W dniu 16 stycznia br. brytyjska podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności, Harriett Baldwin ogłosiła podpisanie kontraktu na dostawy systemu obserwacji najnowszej generacji o nazwie Crowsnest, przeznaczonego dla śmigłowców, operujących z pokładu okrętów wojennych Royal Navy, w tym przyszłych lotniskowców typu Queen Elizabeth.

W poniedziałek, 16 stycznia br. brytyjska podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności, Harriett Baldwin ogłosiła podpisanie wartego 269 mln GBP kontraktu z amerykańskim gigantem zbrojeniowym Lockheed Martin na rozpoczęcie produkcji oraz dostaw dla Royal Navy systemu obserwacji najnowszej generacji o nazwie Crowsnest, przeznaczonego dla śmigłowców, operujących z pokładu okrętów wojennych, w tym przyszłych lotniskowców typu Queen Elizabeth.

System Crowsnest zapewni „oczy i uszy” dla jednostek Royal Navy, dzięki wykrywaniu i śledzeniu obiektów w powietrzu, na morzu i lądzie na dalekich dystansach. Harriett Baldwin powiedziała, że system będzie stanowić istotną część systemu wywiadu, obserwacji i śledzenia dla nowych lotniskowców typu Queen Elizabeth, zdolnym do wykrywania wszystkich potencjalnych zagrożeń na morzu.

Dodała, że kontrakt wspierany przez rosnący budżet obronny oraz plan zakupu uzbrojenia o wartości 178 mld GBP, pomoże utrzymać bezpieczeństwo Sił Zbrojnych rozmieszczonych na wszystkich oceanach świata w najbliższych dziesięcioleciach.

W system Crowsnest zostaną wyposażone śmigłowce wielozadaniowe Augusta Westland AW101 Merlin Mk2, które obecnie pełnią szereg istotnych zadań, takich jak wykrywanie okrętów podwodnych oraz podejmowanie działań humanitarnych ostatnio w ramach skoordynowanej pomocy w odpowiedzi na kryzys migracyjny w rejonie Morza Śródziemnego.

Podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności, Harriett Baldwin w czasie oglądania modelu śmigłowca AW101 Merlin Mk2 z zainstalowanym systemem Crowsnest. / fot. Royal Navy.

Podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności, Harriett Baldwin w czasie oglądania modelu śmigłowca AW101 Merlin Mk2 z zainstalowanym systemem Crowsnest. / fot. Royal Navy.

System będzie ważnym krokiem naprzód oraz integralną częścią w ramach realizacji tzw. projekcji siły za pomocą lotniskowca (Carrier Enabled Power Projection; CEPP), w skład której wejdą dwa największe dotąd zbudowane okręty wojenne dla Royal Navy, czyli przyszłe lotniskowce HMS Queen Elizabeth (R08) i HMS Prince of Wales (R09), wyposażonych w myśliwce 5. generacji krótkiego startu i pionowego lądowania (STOVL) typu F-35B Lightning II.

W ramach podpisanego właśnie z Amerykanami kontraktu, rodzimy Thales UK otrzymał zlecenie – jako podwykonawca – na dostawy systemu, co pozwoli na utrzymanie ponad 200 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii, a konkretnie w miejscowościach Crawley (w hrabstwie West Sussex), Havant (Hampshire) oraz Yeovil (Somerset), natomiast Lockheed Martin (przy wsparciu włoskiego koncernu Leonardo-Finmeccanica) zintegruje system ze śmigłowcami. Kontrakt obejmuje także 9 mln GBP na części zamienne w celu wsparcia systemu podczas jego integracji, szkolenia i wdrażania operacyjnego. Thales UK dostarczy zaktualizowaną i poprawioną wersję pakietu czujników taktycznych Cerberus, obecnie używanego na śmigłowcach wczesnego ostrzegania (AEW) typu Westland WS-61 Sea King MK7.

Porozumienie zostało podpisane na pokładzie niszczyciela rakietowego HMS Dragon (D35), typu 45, zacumowanego w bazie morskiej HMNB Portsmouth, gdzie trwają finalne prace nad przyjęciem obu przyszłych lotniskowców. Warto zauważyć, że prace obejmują wydłużenie do 276 metrów molo, zdolnego przyjąć oba okręty, co wymaga ponad 3.300 ton stali, instalację nowych świateł nawigacyjnych w porcie oraz pobliskiej cieśninie Solent, odbojów i trapów. Port zostanie przekopany, z uwzględnieniem rozmiarów nowych okrętów, przez co szacuje się usunięcie ponad trzech miliony metrów sześciennych gliny, piasku i żwiru. Ponadto, już usunięto z niej takie przedmioty jak niewybuchy, armaty czy duże kotwice niektóre z nich zalegały tam od około 100 lat.

AgustaWestland AW101 Merlin Mk2 – to na tych śmigłowca zostanie zainstalowany system Crowsnest. / fot. Royal Navy.

AgustaWestland AW101 Merlin Mk2 – to na tych śmigłowca zostanie zainstalowany system Crowsnest. / fot. Royal Navy.

Źródło: royalnavy.mod.uk: New helicopter surveillance system to protect Royal Navy aircraft carriers announced

Czytaj także:

Brytyjski dowódca chce amerykańskich Marines na lotniskowcu HMS „Queen Elizabeth”

BAE Systems zbuduje nowe okręty patrolowe dla Royal Navy

Brytyjska flota bez rakiet przeciwokrętowych?

Budowa nowych fregat rakietowych Royal Navy od 2017 roku

Royal Navy ochrzciła strategiczny okręt podwodny nowej generacji

Brytyjczycy sformują pięć eskadr wyposażonych w F-35

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty