Włoski śmigłowiec szturmowy Agusta AW129 Mangusta. / Wikimedia Commons (GNU Free Documentation License 1.2).

Leonardo zbuduje następcę włoskich śmigłowców AW129 Mangusta

W dniu 13 stycznia br. koncern obronno-lotniczy Leonardo-Finmeccanica ogłosił podpisanie porozumienia na zaprojektowanie i zbudowanie następcy śmigłowców szturmowych Agusta AW129 Mangusta dla włoskich wojsk lądowych.

W piątek, 13 stycznia br. włoski koncern obronno-lotniczy Leonardo-Finmeccanica, że podpisał z Ministerstwem Obrony Włoch porozumienia na zaprojektowanie i zbudowanie następcy śmigłowców szturmowych Agusta AW129 Mangusta dla rodzimych wojsk lądowych (Esercito Italiano).

Wieloletni kontrakt na nowy śmigłowiec eksploracyjny i eskortowy (new exploration and escort helicopter; NEES) obejmuje projekt, budowę, przygotowanie przemysłu, produkcję wstępną i testy trzech prototypów. Jeżeli nowy produkt otrzyma zielone światło, Esercito Italiano zamówi 48 egzemplarzy, które rozpoczną zastępowanie obecnej floty 59 śmigłowców szturmowych Agusta AW129 Mangusta, pozostających w służbie od 1990 roku, a wycofanie których zaplanowano z kolei na 2025 rok.

Jak podkreśla producent, program NEES skorzysta z długoletniego doświadczenia eksploatacji śmigłowców AW129 przez włoskie siły zbrojne oraz z know-how koncernu w dziedzinie budowy wiropłatów. Pozwoli to na wprowadzenie na rynek jeszcze bardziej zaawansowanego śmigłowca szturmowego o lepszych parametrach taktyczno-technicznych i niższych kosztach eksploatacyjnych i zaspokoi zapotrzebowanie rodzimych sił zbrojnych na kolejne 30 lat.

Podpisana umowa z rządem Włoch dotyczyła nie tylko nowego śmigłowca szturmowego, ale także zakupu wstępnej partii produkcyjnej nowego samolotu szkolenia podstawowego M-345 HET (High Efficiency Trainer), którego oblot nastąpił w dniu 29 grudnia ub. r. (czytaj więcej: Leonardo: M-345 HET oblatany). Mauro Moretti, dyrektor generalny i wykonawczy Leonardo-Finmeccanica, powiedział w czasie uroczystości podpisaniu obu kontraktów:

Podpisanie tych dwóch umów jest wynikiem konstruktywnej dyskusji pomiędzy włoskim rządem i przemysłem, które pomogły zidentyfikować wymagania i najlepsze odpowiedzi technologiczne. Dzięki wspólnemu zrozumieniu, będziemy w stanie dostarczyć zaawansowane rozwiązania do naszego krajowego klienta poprzez optymalizację dostępnych zasobów finansowych i rozwojowi nowych technologii, ?know-how? oraz procesów przemysłowych w naszym kraju.

Tymczasem, jak informowaliśmy w połowie października ub. r., włoski parlament otrzymał od sił zbrojnych plan zakupu m.in. czterech kolejnych śmigłowców szturmowych AW129 Mangusta (czytaj więcej: Niszczyciele czołgów Centauro II i śmigłowce szturmowe Mangusta dla włoskiej armii?).

Agusta AW129 Mangusta został opracowany przez włoskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe Agusta (obecnie część koncernu AgustaWestland). Pierwszy prototyp oblatano w dniu 15 września 1983 roku, a 4 lata później rozpoczęła się produkcja seryjna. Jest to pierwszy śmigłowiec szturmowy zaprojektowany i produkowany całkowicie w Europie. Pierwszy wariant produkcyjny, A129 Mangusta w wersji przeciwpancernej wszedł na uzbrojenie w 1990 roku, a poważne wady, które odkryto w czasie eksploatacji spowodowały opracowanie wersji zmodernizowanych: A129 International i A129 De Combattimento (CBT), z których ta druga zaczęła zastępować A129 w Esercito Italiano. W 2007 roku śmigłowce przemianowano na AW129 Mangusta. W tym samym roku, model ten wygrał przetarg na nowy turecki śmigłowiec uderzeniowo-rozpoznawczy i po modyfikacjach zażądanych przed Ankarę, Turkish Aerospace Industries (TAI) rozpoczął produkcję licencyjną maszyn, oznaczonych jako T-129 ATAK, a dostawy pierwszej partii nastąpiły w latach 2014-2016 (czytaj także: Pierwsza partia śmigłowców T-129 ATAK dla Turcji).

Źródło: leonardocompany.com: Agreement with the Italian Ministry of Defence for the new M-345 trainer aircraft and for the development of the new exploration and escort helicopter

Czytaj także:

Śmigłowce AgustaWestland AW101 dla Marynarki Wojennej RP?

Leonardo: trwają testy bezzałogowego śmigłowca SW-4 ?SOLO?

Pierwsze samoloty M-346 Master dotarły do Dęblina [ZDJĘCIA]

Pierwsza grupa pilotów samolotów M-346 Master zakończyła szkolenie we Włoszech [ZDJĘCIA]

DG RSZ: Intensywne przygotowania do przyjęcia samolotu M-346 [WIDEO]

Dodatkowe maszyny M-346 Master dla włoskich sił powietrznych [WIDEO]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.