HMS Bulwark (na pierwszym planie) i FS Mistral. / fot. Royal Navy.

Media: Francja zaoferowała Wielkiej Brytanii wspólne użytkowanie okrętów desantowych-doków

Jak poinformował Financial Times, powołując się na dwóch wyższych francuskich oficerów, Paryż jest gotów na wspólne użytkowanie swoich okrętów desantowych-doków z Royal Navy, gdy Londyn zdecyduje się na wycofanie ze służby dwóch jednostek tej klasy, HMS Bulwark (L15) i HMS Albion (L14), typu Albion.

W poniedziałek, 4 grudnia br. brytyjski dziennik Financial Times poinformował, że Francja zaoferowała Wielkiej Brytanii możliwość wspólnego korzystania z francuskich okrętów desantowych-doków, gdy ta zdecyduje się na wycofanie ze służby w Royal Navy dwóch jednostek tej klasy, HMS Bulwark (L15) i HMS Albion (L14), typu Albion. Dwóch wyższych oficerów Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), chcących zachować anonimowość, powiedziało w wywiadzie dla dziennika:

Posiadamy trzy bardzo dobre okręty wojenne. Chodzi o to, że w przypadku gdy jeden z dwóch krajów, który musi zmniejszyć pewne możliwości ze względu na ograniczenia budżetowe, to możemy złagodzić te konsekwencje stając ramię w ramię.

Jednak sceptycznie do oferty odniósł się brytyjski parlamentarzysta z Partii Konserwatywnej, Andrew Bowie, który służył w Royal Navy zanim został politykiem i powiedział dziennikowi Mail Online w jednym z ostatnich artykułów:

Brytyjskie i francuskie marynarki wojenne, jako bliscy sojusznicy, współpracują od wielu lat i jestem pewien, że ich oferta jest składana w dobrej wierze. Ale tak naprawdę trzyma w ryzach. Zobaczyć Royal Navy, jedną z najpotężniejszych i budzących strach na świecie flot, błagającej i pożyczającej od naszych sąsiadów z drugiej strony Kanału byłoby narodowym wstydem i poniżałoby nas w oczach sojuszników i partnerów. Mam nadzieję, że rząd zdoła naprawić to wszystko i zagwarantować przyszłość naszych zdolności amfibijnych, niezależnie od innych państw.

Jednak doniesienia medialne są trudne do zweryfikowania, a ostatnie informacje na temat planów wycofania obu okrętów desantowych-doków pojawiły się w na początku br. W dniu 19 stycznia br. parlamentarzyści złożyli w Izbie Gmin zapytanie do Ministerstwa Obrony z zapytaniem o przyszłość HMS Bulwark (L15) i HMS Albion (L14). Podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności, Harriett Baldwin odpowiedziała wówczas, że obecnie nie ma planów wycofania okrętów, a według strategicznego przeglądu obrony i bezpieczeństwa na 2010 rok (Strategic Defence and Security Review; SDSR) przewidziano utrzymanie jednego z okrętów w wyższej gotowości operacyjnej. Plany nie uległy zmianom i HMS Bulwark (L15) posiada ten status (ostatnio uczestniczył w operacji przeciwdziałania kryzysowi migracyjnemu na Morzu Śródziemnym), podczas gdy bliźniaczy HMS Albion (L14) przechodzi główny remont. Wycofanie jednostek zaplanowano z kolei na, odpowiednio, lata 2033 i 2034. Z kolei w SDSR 2015 nakreślono, że przyszłe lotniskowce HMS Queen Elizabeth (R08) i HMS Prince of Wales (R09) będą wspierać misje amfibijne.

HMS Bulwark (L15) i HMS Albion (L14) zostały zamówione w dniu 18 lipca 1996 roku jako następcy okrętów desantowych-doków HMS Fearless (L10) (służył w latach 1965-2002) i HMS Intrepid (L11) (1967-1999) i weszły do służby, odpowiednio, w latach 2004 i 2003. Jednostki mają po 176 metrów długości, 28,9 metra szerokości, 7,1 metra zanurzenia oraz 19.560 ton wyporności. Okręty mogą zabrać 67 ciężkich pojazdów wojskowych oraz od 405 do 710 żołnierzy piechoty morskiej. Na pokładzie znajdują się dwa lądowiska dla ciężkich śmigłowców transportowych Boeing Chinook.

HMS Albion. / fot. Dan Hooper (Royal Navy).

Jeśli chodzi o Marynarkę Wojenną Francji i medialne doniesienia o ofercie złożonej Brytyjczykom, operuje ona trzema okrętami desantowymi-dokami FS Mistral (L9013), FS Tonnerre (L9014) i FS Dixmude (L9015), typu Mistral. Prace nad nimi ruszyły w 1997 roku, gdy szukano następców okrętów tej klasy, FS Foudre (L9011) i FS Siroco (L9012), typu Foudre oraz FS Ouragan (L9021) i FS Orage (L9022), typu Ouragan. Jednostki mają po 199 metrów długości, 32 metry szerokości, 6,3 metra szerokości oraz 21.300 ton wyporności. Mogą zabrać do 59 ciężkich pojazdów wojskowych oraz do 900 żołnierzy piechoty morskiej. Na pokładzie znajduje się aż sześć lądowisk dla śmigłowców, których okręt może zabrać łącznie 16 (ciężkich) lub 35 (lekkich).

FS Mistral. / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0 fr).

Źródła:

ft.com: France open to helping UK marines if landing fleet scrapped

ukdefencejournal.org.uk: France reportedly offers UK use of amphibious assault ships should the Albion class be retired

Czytaj także:

Royal Navy: Pierwsze strzelania rakiet MBDA Sea Ceptor [WIDEO]

Nautilus 100: Royal Navy zaprezentowała radykalne projekty okrętów podwodnych przyszłości [FOTO]

Wielomiliardowy kontrakt na fregaty nowej generacji dla Royal Navy

Komercyjny dron bez przeszkód wylądował na najnowszym lotniskowcu

Próby najnowszego brytyjskiego lotniskowca z problemami

Brytyjski lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [WIDEO]

Euronaval 2016: ?Cyfrowe? okręty wojenne od DCNS

Wielozadaniowa fregata typu FREMM odpala rakietę manewrującą MdCN [WIDEO]

Rosjanie wyposażą egipskie Mistrale?

Rosjanie uzbroją egipskie okręty desantowe typu Mistral

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.