USS ?Indianapolis?. / fot. US Navy.

Pacyfik: Odkryto słynny wrak krążownika USS ?Indianapolis?

W dniu 19 sierpnia br. US Navy poinformowała, że zespół cywilnych badaczy zlokalizował wrak ciężkiego krążownika USS Indianapolis (CA-35), który został zatopiony przez japoński okręt podwodny I-58 w dniu 30 lipca 1945 roku, po tym jak dostarczył elementy bomby atomowej Little Boy do bazy na wyspie Tinian na Pacyfiku.

W sobotę, 19 sierpnia br. US Navy poinformowała, że 13-osobowy zespół cywilnych badaczy, na czele których stoi przedsiębiorca i filantrop Paul G. Allen, zlokalizował wrak ciężkiego krążownika USS Indianapolis (CA-35), typu Portland, który został zatopiony przez japoński okręt podwodny I-58 w dniu 30 lipca 1945 roku, po tym jak dostarczył elementy bomby atomowej Little Boy do bazy na wyspie Tinian na Pacyfiku.

Wrak został zlokalizowany na północnym Pacyfiku przez statek badawczy R/V Petrel, którego właścicielem jest Paul G. Allen. Według badaczy znajduje się na głębokości prawie 5.500 metrów p.p.m. (18.000 stóp). Po ogłoszeniu wielkiego odkrycia, Allen powiedział:

Aby móc uczcić dzielnych ludzi z USS ?Indianapolis? i ich rodziny poprzez odkrycie wraku okrętu, który odegrał tak znaczącą rolę w zakończeniu II wojny światowej, jestem naprawdę ukorzony. Jako Amerykanie, wszyscy jesteśmy winni wdzięczność załodze za ich odwagę, wytrwałość i poświęcenie w obliczu przerażających okoliczności. Mimo, że nasze poszukiwania reszty wraku będą kontynuowane, mam nadzieję, że wszyscy zaangażowani dla tego historycznego okrętu poczują zamknięcie pewnego rozdziału tego tak długo oczekiwanego przez najbliższych odkrycia.

Sam Cox, dyrektor Departamentu Historii i Dziedzictwa US Navy (Naval History and Heritage Command) powiedział o załodze USS Indianapolis (CA-35) w związku z odkryciem:

Nawet w najgorszych porażkach i katastrofach jest waleczność i poświęcenie, które zasługuje by nigdy o nich nie zapomnieć. Mogą być inspiracją dla obecnych i przyszłych Marynarzy, służących w sytuacjach śmiertelnego zagrożenia, a w przypadku ?Indianapolis?, odrobionej lekcji, która musi zostać zachowana i przekazana, aby można było zapobiegać tym samym błędom i ratować życie.

W przeszłości bezskutecznie próbowano odnaleźć wrak USS Indianapolis. Wśród elementów, które pozwoliły zespołowi Allena na historyczny sukces był zakup i modernizacja pływającego pod brytyjską banderą R/V Petrel, który ma 76,45 metra długości, 15,03 metra szerokości oraz 1.506 ton wyporności, wraz z wyposażeniem do prowadzenia badań dna morskiego na głębokości maksymalnie 6.000 metrów.

Robert Kraft, dyrektor operacji podmorskich w zespole Allena, powiedział:

RV ?Petrel? i jego możliwości, technologia i badania, które przeprowadziliśmy, są kulminacją wielu lat poświęcenia i ciężkiej pracy. Zastosowaliśmy i zintegrowaliśmy tę technologię, zasoby i unikalną zdolność do działania jako platforma badawcza, która jest jedną z niewielu obecnie na świecie.

Drugim kluczowym czynnikiem w odkryciu były informacje, które pojawiły się w 2016 roku, gdy dr Richard Hulver, historyk Departamentu Historii i Dziedzictwa US Navy, przeprowadził badania, które doprowadziły do zawężenia nowego obszaru poszukiwań, leżącego na zachód od pierwotnie założonego stanowiska. Badania Hulvera skupiły się na informacjach z okrętu desantowego US Navy, który miał kontakt wzrokowy na kilka godzin przed storpedowaniem i zatopieniem krążownika przez Japończyków. Dzięki temu, badacze zawęzili obszar poszukiwań do ok. 1.500 km? (600 mil?) otwartego oceanu.

Dokładna lokalizacja wraku USS Indianapolis jest poufna z uwagi, że ten pozostaje własnością US Navy i według amerykańskiego prawa jest uważany za grób wojenny, który wymaga należytego szacunku i ochrony przed ewentualnymi szabrownikami. Wiadomo tylko, że wrak spoczywa na dnie Morza Filipińskiego. Obecnie, pozostało przy życiu tylko 22 ocalałych z katastrofy członków załogi USS Indianapolis.

Więcej o zatopieniu USS Indianapolis (CA-35) tutaj:

W paszczy rekina? Tragedia USS ?Indianapolis?

USS ?Indianapolis?. / fot. US Navy.

To nie pierwsze odkrycia zespołu Allena. W dniu 1 marcu 2015 roku badacze odkryli wrak japońskiego pancernika Musashi typu Yamato, który został zatopiony w dniu 24 października 1944 roku podczas bitwy morskiej o Leyte przez amerykańskie samoloty startujące z lotniskowców, natomiast w marcu br. odnaleźli wrak włoskiego niszczyciela Artigliere (AR), typu Soldati, który w bitwie koło przylądka Passero w dniu 12 października 1940 roku został ciężko uszkodzony ogniem artyleryjskim krążownika HMS Ajax i po kilku godzinach zatopiony przez HMS York. Jego zespół jest także odpowiedzialny za podniesienie w sierpniu 2015 roku dzwonu z pokładu krążownika liniowego HMS Hood.

Paul. G. Allen, współzałożyciel Microsofta, jest również właścicielem Stratolaunch Systems Corporation, która zbudowała największy samolot na świecie o nazwie Stratolaunch, zaprojektowany jako nosiciel rakiet nośnych Pegasus XL. Prezentacja samolotu miała miejsce w dniu 31 maja br. na terenie portu lotniczego i kosmicznego Mojave w Kalifornii (czytaj więcej: Stratolaunch: Roll-out największego samolotu na świecie [FOTO+WIDEO]).

Źródło:

navy.mil: Researchers Announce Wreckage from USS Indianapolis Located

Czytaj także:

Czym były bomby atomowe, które zakończyły II wojnę światową? [CZĘŚĆ I ? HIROSZIMA]

Czym były bomby atomowe, które zakończyły II wojnę światową? [CZĘŚĆ II ? NAGASAKI]

Kanada: Odnaleziono zaginioną amerykańską bombę atomową?

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.