Ajax (Scout SV). Źródło: kadr z filmu YT.

Pierwsze testy ogniowe brytyjskiego Ajax’a

Przyszły brytyjski bojowy wóz piechoty Ajax (wcześniej znany pod nazwą Scout SV) wziął udział w testach ogniowych na poligonie Radnor Ranges w Powys (Walia). W trakcie testów statycznych przetestowano główne działo kal. 40 mm oraz karabin maszynowy.

Pierwszy prototyp pojazdu rozpoznawczego Ajax zadebiutował właśnie na targach DSEI, a pierwsze dostawy spodziewane są jeszcze w tym dziesięcioleciu. (generaldynamics.uk.com)

Pierwszy prototyp pojazdu rozpoznawczego Ajax zadebiutował właśnie na targach DSEI, a pierwsze dostawy spodziewane są jeszcze w tym dziesięcioleciu. (generaldynamics.uk.com)

Kolejne testy ogniowe zaplanowano na koniec tego roku, wówczas po raz kolejny zbierane będą informacje przez zaplanowanymi na początek 2017 roku, załogowymi testami ogniowymi brytyjskiego Ajax’a.

Wielka Brytania zdecydowała o zmianie nazwy pojazdu z Scout SV na Ajax. Decyzja o zmianie nazwy została ogłoszona podczas targów DSEI 2015, wraz z ujawnieniem prototypu Ajax’a.

Ajax (Scout SV) to program brytyjskiej armii mający na celu zapewnienie nowej generacji lekkich gąsienicowych pojazdów opancerzonych. Program tego bojowego pojazdu piechoty jest prowadzony przez General Dynamics UK — jego celem jest ostatecznie zastąpienie znajdujących się w służbie pojazdów CVRT.

Wozy Ajax wyposażono w wieżę opracowaną przez Lockheed Martin UK, uzbrojoną w działko automatyczne CT40 kal. 40 mm i koncentryczny karabin maszynowy kal 7.62 mm.

General Dynamics UK, brytyjska część amerykańskiego koncernu zbrojeniowego, w ubiegłym roku wybrała kontrakt o wartości 3,5 mld £ na budowę 589 pojazdów Ajax dla brytyjskich sił zbrojnych (z tego 245 pojazdów będzie wyposażonych w wieżę). Firma rozpocznie dostawy pojazdów do klienta w 2017 roku, a ostatni pojazd zjedzie z linii produkcyjnej w 2024 roku.

W dniu 3 września 2014 roku rząd Wielkiej Brytanii ogłosił zakup 589 pojazdów Scout SV jeszcze przed szczytem NATO w Walii (4 września 2014), szacując koszt tego przedsięwzięcia na 3,5 mld £.

Ajax to rodzina 7 pojazdów standardowego wariantu AJAX AFV, wykorzystującego te same podwozia gąsienicowe, lecz przeznaczone do wykonywania różnych zadań w tym Ares (opancerzony transporter piechoty), Apollo (wóz zabezpieczenia technicznego), Atlas (wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego), Argus (opancerzony wóz inżynieryjny), Athena (opancerzony pojazd — stanowisko dowodzenia).

Poniżej materiał wideo z pierwszych testów ogniowych brytyjskiego Ajax’a:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty