Nexter VBCI — nowy pojazd brytyjskiej armii? (Wikimedia Commons)

Wielka Brytania przywraca program BWP 8×8

Siedem lat po tym, jak Brytyjskie Ministerstwo Obrony porzuciło wszelkie próby pozyskania kołowych BWP 8×8 zapadła decyzja o powrocie do programu. Deklaracje w tej sprawie złożył sam Szef Sztabu Generalnego, Gen. Nick Carter, który powiedział iż nowy przetarg zostanie ogłoszony wkrótce.

Brytyjczycy już wcześniej przymierzali się do pozyskania pojazdu o trakcji 8×8 w ramach programu The Future Rapid Effect System (FRES) mającego na celu pozyskanie 4000 floty pojazdów opancerzonych dla armii brytyjskiej. Wówczas na dostawcę pojazdów opancerzonych wybrano amerykański koncern General Dynamic, który oferował Mowag Piranha V, ale Brytyjskie Ministerstwo Obrony anulowało program pozyskania pojazdów w 2008 roku w wyniku problemów z osiągnięciem porozumienia w kwestiach umownych.

Mowag Piranha V, poprzedni zwycięzca programu The Future Rapid Effect System (FRES) (military-today).

Mowag Piranha V, poprzedni zwycięzca programu The Future Rapid Effect System (FRES) (military-today).

Program pozyskania bojowych wozów piechoty (ang. mechanized infantry vehicle) zaczyna nabierać rozpędu w Wielkiej Brytanii. Wszyscy oczekują z niecierpliwością na jego rozpoczęcie, pośród rosnącej liczby różnego rodzaju programów dotyczących pojazdów opancerzonych.

Na taj liście znajduje się tzw. przedłużenie życia brytyjskich czołgów podstawowych Challenger 2. Istnieje również potrzeba pozyskania wielozadaniowych pojazdów — zdolnych do ochrony życia żołnierzy i poruszania się w trudnych warunkach terenowych — które zastąpią obecnie wykorzystywane platformy Bandvagn 206 używane przez Royal Marines.

Oświadczenie Szefa Sztabu Generalnego wydane 16 września podczas targów DSEI w Londynie na temat rozpoczęcia programu MIV (mechanized infantry vehicle, czyli bojowego wozu piechoty) to dobre wieści dla dostawców. Kandydaci do programu pojazdów 8×8 to najpewniej General Dynamics, Iveco, Nexter, Patria i ST Kinetics.

BAE Systems, niegdyś dominujący dostawca wozów opancerzonych w Wielkiej Brytanii to kolejna firma, która może dołączyć do konkursu.

Jeden z głównych dostawców pojazdów 8×8, który nie będzie startował w przetargu to firma Krauss-Maffei Wegmann. Rzecznik przedsiębiorstw, w związku z połączeniem z francuskim przedsiębiorstwem Nexter nie wystawi swojej własnej konstrukcji transportera opancerzonego Boxer do przetargu.

Na chwilę obecną szczegóły dotyczące terminów i poziomu finansowania dla nowego BWP są niejasne. Jeden z potencjalnych dostawców powiedział, że wszystkie niejasności powinny się wkrótce wyjaśnić w związku z raportem rządu na temat strategicznej obrony i bezpieczeństwa, który zostanie opublikowany pod koniec listopada.

Według różnych źródeł data wejścia pojazdów do służby jest przewidywana na 2021/2022 rok. Pojazdy będą więc częścią planowanego przez Cartera programu modernizacji dla pierwszej połowy następnej dekady.

Naturalnie wśród pozytywnych głosów w sprawie programu pojawiają się sceptycy, niektórzy twierdzą, że Brytyjskie Ministerstwo Obrony może mieć problem z pozyskaniem funduszy dla programu MIV (BWP) w ciągu następnych kilku lat z uwagi na poziom wydatków na nabycie nowych pojazdów lub utrzymania istniejących platform takich jak Challenger 2. Minister zamówień w dziedzinie obronności Philip Dunne powiedział jednak, że pieniądze dla programu MIV nie będą stanowić problemu.

Pierwszy prototyp pojazdu rozpoznawczego Ajax zadebiutował właśnie na targach DSEI, a pierwsze dostawy spodziewane są jeszcze w tym dziesięcioleciu. (generaldynamics.uk.com)

Pierwszy prototyp pojazdu rozpoznawczego Ajax zadebiutował właśnie na targach DSEI, a pierwsze dostawy spodziewane są jeszcze w tym dziesięcioleciu. (generaldynamics.uk.com)

Carter powiedział, że BWP operowałby w boku pojazdu zwiadowczego General Dynamics, który nosi nazwę Ajax w lądowej wspólnej koncepcji uderzeniowej rozwijanej przez Armię. Pierwszy prototyp pojazdu rozpoznawczego Ajax zadebiutował właśnie na targach DSEI, a pierwsze dostawy spodziewane są jeszcze w tym dziesięcioleciu.

Przedstawiciel Ministerstwa Obrony, że program BWP jest jednym z głównych priorytetów Armii. Powiedział, że program jest jeszcze w fazie koncepcji, ale potwierdził o zamiarze uruchomianie procedury przetargu. W pewnym momencie istniały obawy, iż Brytyjczycy mogliby kupić pojazd Nexter VBCI bez powoływania przetargu w ramach angielsko-francuskiego traktatu obronnego.

Nexter przegrał z ofertą General Dynamic (Piranha V) w programie The Future Rapid Effect System (FRES), ale od tego czasu zainwestował wiele wysiłku i pieniędzy w modyfikację pojazdów dla podniesienia swoich szans.

Francja przekazała BWP Nexter (VBCI) do armii brytyjskiej na „próby”, które trwały od października ubiegłego roku do maja 2015 roku. Około 130 brytyjskich żołnierzy przeszło szkolenie w tym właśnie pojeździe. Mike Duckworth, dyrektor Nexter ds. Spraw Międzynarodowych powiedział, że jego firma jest zainteresowana uczestnictwem w programie. Chwalił także konstrukcję VBCI twierdząc, że nadaje się, tj. spełnia wymogi bezpieczeństwa i nie wymaga dużych nakładów finansowych na utrzymanie.

Oprócz oceny platformy VBCI, żołnierze brytyjscy odwiedzili również USA, aby ocenić platformę Stryker. Przedstawiciele ST Kinetics także potwierdzili chęć udziału w przetargu. Owa firma ma już związki z armią brytyjską, dostarcza bowiem pojazdy Warthog.

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.