F/A-18E/F Super Hornet z 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy (Air Test and Evaluation Squadron 23; VX-23) z dwoma podwieszonymi pociskami LRASM. / fot. US Navy.

USA: Pierwsze odpalenie pocisku przeciw-okrętowego nowej generacji LRASM [FOTO]

Koncern Lockheed Martin poinformował, że w dniu 3 kwietnia br. F/A-18E Super Hornet z 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy z powodzeniem po raz pierwszy odpalił pocisk przeciw-okrętowy dalekiego zasięgu AGM-158C LRASM.

W poniedziałek, 3 kwietnia br. myśliwiec wielozadaniowy F/A-18E Super Hornet z 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy (Air Test and Evaluation Squadron 23; VX-23) z powodzeniem po raz pierwszy odpalił pocisk przeciw-okrętowy dalekiego zasięgu o zmniejszonej sygnaturze radarowej (stealth) AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile). Test, o którym poinformował producent pocisku, czyli koncern Lockheed Martin, został przeprowadzony przez Dowództwo Systemów Powietrznych (Naval Air Systems Command; NAVAIR) w bazie lotniczej marynarki wojennej przy Patuxent River (Naval Air Station Patuxent River) w stanie Maryland.

Położenie bazy lotniczej marynarki wojennej przy Patuxent River wraz z obszarem poligonu powietrznego. / fot. US Navy.

Test miał na celu potwierdzenie właściwości aerodynamicznych pocisku w czasie separacji z nosicielem oraz otwiera drogę do przeprowadzenia testów pełnej integracji z myśliwcami F/A-18E/F Super Hornet, które zaplanowano na połowę br. na poligonie US Navy w Lake China (Naval Air Weapons Station China Lake) w Kalifornii.

Mike Fleming, dyrektor programu LRASM w Lockheed Martin, powiedział:

Pierwsze odpalenie LRASM z F/A-18E/F to znaczący krok naprzód na drodze do osiągnięcia przez pocisk zdolności operacyjnych w 2019 roku. W ramach programu realizujemy kontrakt na integrację i testy, dojrzałe podsystemy i potwierdzenie zdolności lotnych.

Przypomnijmy, że pierwszy lot F/A-18E z LRASM odbył się w dniu 19 listopada 2015 roku, po niecałych trzech miesiącach od jego integracji z nosicielem (czytaj więcej: Pierwszy lot Super Horneta z pociskiem przeciw-okrętowym nowej generacji oraz: Pociski LRASM dla myśliwców Super Hornet).

AGM-158C LRASM powstał na bazie doświadczeń z innym pociskiem manewrującym produkowanym przez Lockheed Martin, czyli AGM-158B JASSM-ER i ma być docelowo wyposażony w głowicę odłamkowo-burzącą (blast-fragmentation penetrator) o masie 450 kg, a przy poddźwiękowej prędkości osiągać cele nawodne w odległości do 930 km. Rok przed wejściem na wyposażenie F/A-18E/F, pocisk ma osiągnąć zdolności operacyjne dla bombowców strategicznych B-1B Lancer, a w przyszłości trafi na uzbrojenie myśliwców 5. generacji F-35 Lightning II. Ma powstać także wersja okrętowa, odpalana z wyrzutni pionowego startu Mk 41 VLS (Vertical Launch System), przeznaczona dla niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke, krążowników rakietowych typu Ticonderoga oraz okrętów podwodnych klasy SSN i SSGN. Wstępne zainteresowanie zakupu pocisków LRASM wyraziły Wielka Brytania, Australia i Kanada.

Fot. Lockheed Martin.

Fot. Lockheed Martin.

Źródło:

news.lockheedmartin.com: Lockheed Martin Long Range Anti-Ship Missile Conducts Successful Jettison Flight Test from US Navy F/A-18E/F

Czytaj także:

USA: testy pocisków JASSM w warunkach zakłóceń sygnału GPS

Kownacki: Pociski JASSM dla F-16 dotarły do Polski

MON: Umowy na pociski JASSM-ER, AMRAAM i Sidewinder odebrane

Saab dostarczy Szwecji nowe pociski przeciw-okrętowe

FC/ASW: Brytyjsko-francuski pocisk manewrujący przyszłości

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.