T-50, prototyp myśliwca 5. generacji Su-57, podczas 13. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2017. / fot. Jacek Siminski (https://www.facebook.com/pg/JacekSiminskiPhotography/).

Indie: Siły Powietrzne chcą zakończenia współpracy z Rosją nad myśliwcem 5. generacji

Jak donosi portal Defense News, najwyższe dowództwo Sił Powietrznych Indii (IAF) naciska na Ministerstwo Obrony, aby zakończyć współpracę z Rosją w ramach programu FGFA, który ma wyłonić przyszły wielozadaniowy myśliwiec 5. generacji. To zupełny zwrot akcji, gdyż jeszcze w sierpniu komitet ekspercki przy MO Indii rekomendował jego sfinalizowanie.

W piątek, 20 października br. portal o tematyce obronnej, Defense News, poinformował, że ambitny, 10-miliardowy rosyjsko-indyjski program budowy samolotu myśliwskiego nowej generacji FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) stanął przed kolejnym, bardzo poważnym problemem. Najwyższe dowództwo Sił Powietrznych Indii (IAF; Bhartiya V?yu Sen?) miało wyrazić obawy, że proponowany przez Rosjan program nie spełnia wymagań, takich jak podstawowe możliwości analogiczne do amerykańskiego myśliwca z rodziny F-35 Lightning II, dlatego IAF nie chce jego kontynuacji.

IAF zgłosiło Ministerstwu Obrony podstawowe zastrzeżenia, takie jak niespełnianie żądanych cech obniżonej wykrywalności (stealth), czyli zmniejszonej sygnatury radarowej (Radar Cross Section; RCS) w porównaniu do amerykańskiego produktu, dlatego niezbędne są zmiany strukturalne, których nie można przeprowadzić na istniejących rosyjskich prototypach PAK FA.

Obecne plany nie przewidują również modułowej koncepcji jednostek napędowych, co sprawi, że utrzymanie i serwisowanie floty samolotów będzie kosztowne i kłopotliwe. Według strony indyjskiej, wymóg modułowej konstrukcji jest nieodzowny dla szybkiej obsługi i dostępności przez użytkownika, natomiast oferta rosyjska przewiduje silniki pozbawione modułowej konstrukcji, których serwis i utrzymanie będzie możliwe jedynie u producenta, czyli w zakładach NPO Saturn z Rybińska w obwodzie jarosławskim. Rosjanie nie komentują zarzutów Sił Powietrznych Indii.

Innego zdania jest jednak Vijainder K Thakur, emerytowany dowódca skrzydła Sił Powietrznych i analityk obronny. Twierdzi, że istniejące prototypy rosyjskie, czyli myśliwce T-50 PAK FA, które niedawno otrzymały oznaczenie Su-57 (czytaj więcej: Media: PAK FA otrzymał oficjalne oznaczenie Sił Powietrzno-Kosmicznych FR), są wyposażone w starsze silniki Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117), ale seryjne egzemplarze mają otrzymać nowe silniki Fazy II (izdielije 30), które będą o 30% lżejsze, o 15-20% wydajniejsze, oszczędniejsze jeśli chodzi o zużycie paliwa oraz mają charakteryzować się zmniejszoną liczbą części ruchomych, co finalnie przełoży się na zredukowanie kosztów eksploatacyjnych o 30%. Ekspert dodał, że Siły Powietrzne nie są w stanie orzec na temat długoterminowych kosztów eksploatacyjnych F-35 i FGFA, nie posiadając tychże maszyn na wyposażeniu, a szczegółowe informacje w tym zakresie, jeśli chodzi o produkt amerykański, są utajnione przez producenta, koncern Lockheed Martin.

Najnowsze informacje są istotnym zwrotem akcji w historii rosyjsko-indyjskiej współpracy w zakresie FGFA, gdyż jeszcze w dniu 8 sierpnia br. komitet ekspercki przy Ministerstwie Obrony Indii, kierowany przez emerytowanego marszałka sił powietrznych Simhakutty Varthamana, zarekomendował gabinetowi premiera Narendry Modiego sfinalizowanie programu, który miał wyłonić 108 samolotów bojowych nowej generacji dla IAF. Warto zauważyć, że już wtedy określono łącznie 43 modyfikacje w porównaniu z rosyjskim pierwowzorem, w tym te dotyczące obniżonej wykrywalności, możliwości lotu z prędkością ponaddźwiękową bez dopalacza (supercruise), zaawansowanych czujników, systemów łączności i wymiany danych czy awioniki (czytaj więcej: Indie: Ostatnia prosta na drodze do budowy myśliwca 5. generacji).

Jeżeli Indie zrezygnują ze współpracy z Rosją w zakresie FGFA, będzie to oznaczać duże opóźnienia i straty dla IAF, gdyż nawet po podpisaniu porozumienia z Moskwą, ta dostarczy trzy gotowe prototypy w ciągu trzech lat, a wprowadzenie do służby i osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej może zająć kolejne 8-10 lat.

Źródło:

defensenews.com: Indian Air Force wants out of fighter program with Russia

Czytaj także:

Rosja: Dwanaście myśliwców T-50 PAK FA po 2018 roku dla WKS

Testy działka automatycznego dla T-50 PAK FA [WIDEO]

PAK FA gotowy do seryjnej produkcji?

Nowe silniki dla T-50 PAK FA

PAK FA ustanowił rekord prędkości wznoszenia?

Systemy podtrzymywania życia dla PAK FA gotowe

Finalna faza testów PAK FA rozpoczęta

Kolejne prototypy T-50 PAK FA

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.