W nocy z poniedziałku na wtorek, 17-18 kwietnia br., w odległości ok. 160 km od wyspy Kodiak, leżącej u wybrzeży Alaski, dwa myśliwce F-22A Raptor, wspierane przez samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej E-3A Sentry AWACS, przechwyciły parę rosyjskich bombowców strategicznych Tu-95MS. To pierwszy taki incydent od czasu zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta USA.
Położenie połączonej bazy Elmendorf?Richardson oraz wyspy Kodiak. / Wikimedia Commons.
Jak poinformowała telewizja Fox News, powołując się na dwóch wysokich rangą oficjeli Departamentu Obrony USA, w nocy z poniedziałku na wtorek, 17-18 kwietnia br., w odległości ok. 160 km od wyspy Kodiak, leżącej u wybrzeży Alaski, dwa myśliwce 5. generacji F-22A Raptor, wspierane przez samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-3A Sentry AWACS, przechwyciły parę rosyjskich bombowców strategicznych Tu-95MS (w kodzie NATO: Bear-H). To pierwszy taki incydent od czasu zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta USA.
Siły Powietrzne (USAF) poderwały swoje samoloty z połączonej bazy Elmendorf?Richardson, gdy rosyjskie bombowce pojawiły się w odległości 450 km na południowy-zachód od niej, naruszając strefę identyfikacji obrony powietrznej Stanów Zjednoczonych. Para myśliwców F-22A Raptor przechwyciła oba bombowce i towarzyszyła im przez 12 minut, dopóki Rosjanie nie zmienili kursu i nie rozpoczęli powrotu w stronę rosyjskiej przestrzeni powietrznej. Kodiak to największa wyspa archipelagu o tej samej nazwie i druga co do wielkości wyspa, należąca do USA (po Hawai?i) o powierzchni 9.311 km?.
Warto zauważyć, że w środę, 12 kwietnia br. podobny incydent miał miejsce w pobliżu przestrzeni powietrznej Japonii. Trzy bombowce strategiczne Tu-95MS oraz jeden samolot zwiadowczy Ił-20M (w kodzie NATO: Coot-A), przeznaczony do rozpoznania obrazowego i elektronicznego, zostały przechwycone przez myśliwce Mitsubishi F-15J, należące do Japońskich Powietrznych Sił Samoobrony (K?k? Jieitai) u wschodnich wybrzeży Wysp Japońskich. Incydent miał miejsce podczas wizyty sekretarza stanu USA, Rexa Tillersona w Moskwie.
Ostatnie tego typu incydenty amerykańsko-rosyjskie miały miejsce w dniu 4 lipca 2015 roku, gdy dwie pary tego typu bombowców zostały przechwycone przez USAF u wybrzeży Alaski i Kalifornii oraz w dniu 22 kwietnia 2015 roku, gdy dwa tego typu samoloty naruszyły przestrzeń powietrzną Alaski (czytaj więcej: Amerykanie przechwycili cztery rosyjskie bombowce strategiczne oraz: Dwa rosyjskie bombowce wtargnęły w amerykańską przestrzeń powietrzną). We wszystkich incydentach z udziałem USAF brały udział maszyny, stacjonujące w 6952. bazie lotniczej Ukrainka-Seryszewo (wcześniej 326. Tarnopolska Dywizja Ciężkich Bombowców) z 79. Gwardyjskiego Pułku Ciężkich Bombowców oraz 182. Pułku Ciężkich Bombowców.
Fot. Wikimedia Commons / Master Sgt. Jeremy Lock, U.S. Air Force.
Źródło:
foxnews.com: Russian bombers fly near Alaska; Air Force scrambles jets
Czytaj także:
Indie wycofały ze służby wszystkie samoloty patrolowe Tu-142MK-E
Eksplozja rosyjskiego bombowca [WIDEO]
Kolejna katastrofa rosyjskiego bombowca strategicznego Tu-95MS [AKTUALIZACJA]
Zmodernizowany Niedźwiedź w służbie
Powstanie nowy radar dalekiego zasięgu na Alasce
RAF przechwycił pięć rosyjskich samolotów