W dniu 12 stycznia 2016 roku rozbił się myśliwiec F-4D Phantom II. W katastrofie zginęli obaj członkowie załogi dwumiejscowej maszyny Sił Powietrznych Islamskiej Republiki Iranu (IRIAF).
F-4D Phantom II rozbił się w południowo-wschodniej prowincji kraju Sistan i Beludżystan w wyniku awarii technicznej około godziny 11:00 czasu lokalnego. Według Press TV, załoga myśliwca F-4E Phantom II odbywała rutynową misję treningową. Po wykryciu „usterki technicznej” załoga przystąpiła do realizacji procedury awaryjnego lądowania na pobliskiej drodze. Mimo podjęcia próby, myśliwiec rozbił się niedaleko pobliskiej wsi.
Przyczyna katastrofy jest obecnie badana przez Siły Powietrzne Islamskiej Republiki Iranu ale powszechnie wiadomo iż maszyny IRIAF cierpią z powodu starzejącej się floty i wieloletniego międzynarodowego embarga na broń. Uważa się że IRIAF wykorzystują obecnie od 50 do 60 myśliwców Phantom spośród wszystkich 225 maszyn zakupionych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki przed upadkiem szacha w 1979 roku.
Od tego czasu wiele z nich zostało utraconych w katastrofach lotniczych. Pomimo swojego wieku i niedoboru części zamiennych irańskie Phantomy nadal wykorzystywane są w operacjach bojowych. Dowodem na to są jest między innymi zamieszczone poniżej nagranie wideo prezentujące bombardowanie celów Państwa Islamskiego (ISIS) w Iraku w 2014 roku.
Poza Phantomami, IRIAF posiadają na wyposażeniu takie maszyny jak Mirage F1. F-5 Tiger II, F-14A Tomcat, F-7M, MiG-29 (w kodzie NATO Fulcrum), Su-24 (w kodzie NATO Fencer) oraz Su-25 (w kodzie NATO Frogfoot). Wiele z tych maszyn pozyskano od Iraku w czasie wojny pomiędzy tymi krajami która w latach 1980 – 1982 oraz w czasie interwencji koalicji ze Stanami Zjednoczonymi w Zatoce Perskiej w 1991 roku gdy iraccy piloci decydowali się na ucieczkę do Iranu w obawie przez zestrzeleniem.