W dniu 2 marca br. amerykański gigant zbrojeniowy Boeing Company ujawnił, że jego propozycją na następcę śmigłowca wielozadaniowego UH-1N Twin Huey w USAF będzie model MH-139, bazujący na włoskim AgustaWestland AW139.
Orlando, Floryda, USA. / Wikimedia Commons.
W czwartek, 2 marca br. na swojej stronie internetowej, amerykański gigant zbrojeniowy Boeing Company ujawnił, że jego propozycją na następcę śmigłowca wielozadaniowego UH-1N Twin Huey we flocie USAF (do ochrony silosów strategicznych rakiet balistycznych LGM-30G Minuteman III oraz przewozu osób ze stryktur rządowych i bezpieczeństwa) będzie model MH-139, bazujący na włoskim średnim śmigłowcu AgustaWestland AW139, produkowanym przez konsorcjum Leonardo.
Jak podkreśla komunikat prasowy, decyzja o przedstawieniu tejże propozycji Siłom Powietrznym USA jest efektem ich zapotrzebowania, które przedstawiono podczas Air Force Association (AFA) Air Warfare Symposium 2017 w dniach 1-3 marca br. w Orlando (Floryda). Na sympozjum tym zaprezentowano pojedynczy śmigłowiec MH-139:
#AWS17 MH-139 sweet, sleek and fast. Nice debut at AFA Air Warfare Symposium. Go Air Force! pic.twitter.com/dBy1m26yqG — Jerry_Drelling (@Jerry_Drelling) March 3, 2017
#AWS17 MH-139 sweet, sleek and fast. Nice debut at AFA Air Warfare Symposium. Go Air Force! pic.twitter.com/dBy1m26yqG
— Jerry_Drelling (@Jerry_Drelling) March 3, 2017
David Koopersmith, wiceprezes i generalny menadżer dywizji Boeing Vertical Lift, powiedział:
Budowany w północno-wschodniej Filadelfii śmigłowiec został zaprojektowany, aby sprostać wymaganiom USAF i oferuje ponad 1 mld USD w zaoszczędzeniu akwizycji i wydatków podczas użytkowania w ciągu ponad 30 lat, gdy porównamy go z konkurencyjnymi maszynami.
Jak podkreśliła Judy Fedder, dyrektor Global Sales & Marketing, Boeing Integrated Logistics oraz emerytowana generał-porucznik USAF:
Zastąpienie śmigłowców Huey ma zasadnicze znaczenie dla Sił Powietrznych, a MH-139 jest dobrym rozwiązaniem do tego zadania. Fakt, że AW139 jest montowany obecnie na aktywnej linii produkcyjnej przyspieszy zaspokojenie popytu w krytycznym czasie rywalizacji.
Z kolei jak podkreślił Mauro Moretti, prezes i dyrektor generalny włoskiego konsorcjum Leonardo, partnera strategicznego Boeinga przy modelu MH-139:
Niebywała technologia i możliwości operacyjne naszych produktów, w tym AW139, po raz kolejny pozwala nam konkurować na znacznych rynkach, takich jak USA, w wojskowych programach modernizacyjnych. Jesteśmy obecni w Stanach Zjednoczonych od dawna ? w handlu, przemyśle, a także w lokalnym wsparciu i we współpracy w różnych sektorach. MH-139 posiada wszystkie najlepsze cechy, aby sprostać wymagającym oczekiwaniom Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i amerykańskiego podatnika.
Ponad 900 śmigłowców AW139 jest obecnie wykorzystywanych przez ponad 250 użytkowników, w tym rządy państw, siły zbrojne oraz przedsiębiorstwa, a ponad 250 z nich zostało wyprodukowanych w zakładach Boeinga w Filadelfii. Program pozyskania następcy śmigłowców wielozadaniowych UH-1N Twin Huey, które weszły do służby w USAF w październiku 1970 roku, obejmuje zakup 84 nowych maszyn.
MH-139. / fot. Boeing.
Źródła:
boeing.mediaroom.com: Boeing Launches Proven, Affordable MH-139 in U.S. Air Force Helicopter Competition
leonardocompany.com: Boeing selects AW139-based MH-139 for 84-aircraft US Air Force tender
Czytaj także:
Świdnik: Pierwsza w Polsce oficjalna prezentacja śmigłowca AW101 [WIDEO]
Śmigłowce AgustaWestland AW101 dla Marynarki Wojennej RP?
Katastrofa przemiennopłata AgustaWestland AW609
Powstanie bezzałogowa wersja śmigłowca UH-1H Iroquois [WIDEO]
Oblot samolotu szkolno-treningowego Boeing T-X [WIDEO]
Armia USA chce utrzymać w linii śmigłowce Chinook łącznie 100 lat