Boeing MQ-25A Stingray. / fot. Boeing (Eric Shindelbower).

Boeing ujawnił propozycję w programie bezzałogowego tankowca dla US Navy

W dniu 19 grudnia br. amerykański koncern zbrojeniowy Boeing Company zaprezentował pierwszą fotografię bezzałogowego tankowca bazowania pokładowego (UCAAS), który jest oferowany dla US Navy jako MQ-25A Stingray. Przy okazji poinformowano o zakończeniu testów jednostek napędowych drona.

Sklep Urodzeni Patrioci

We wtorek, 19 grudnia br. amerykański koncern zbrojeniowy Boeing Company zaprezentował pierwszą fotografię bezzałogowego tankowca bazowania pokładowego (unmanned carrier aviation air system; UCAAS), który jest oferowany dla US Navy jako MQ-25A Stingray (wcześniej znany pod nazwą Carrier-Based Aerial-Refueling System; CBARS).

Fotografię ujawniono przy okazji informacji o zakończeniu testów jednostek napędowych drona, zanim demonstrator zostanie przetestowany na pokładzie jednego z superlotniskowców o napędzie nuklearnym US Navy na początku 2018 roku. Jak podkreśla gigant zbrojeniowy, bezzałogowiec został zaprojektowany tak, aby zapewnić amerykańskiej Marynarce Wojennej możliwości tankowania w powietrzu, które rozszerzyłyby zasięg operowania samolotów pokładowych: myśliwców wielozadaniowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet i przyszłych Lockheed Martin F-35C Lightning II oraz samolotów walki radioelektronicznej Boeing EA-18G Growler.

Proponowany przez Boeinga, MQ-25A Stingray, będzie musiał również bezproblemowo zintegrować się podczas startu z katapultą parową lub elektromagnetyczną lotniskowców US Navy oraz podczas lądowania z aerofiniszerami na pokładzie. Jak dotąd US Navy zadecydowała, że 72 łącznie zamówione drony tankujące trafią na wyposażenie USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69), USS Carl Vinson (CVN-70) oraz USS George H.W. Bush (CVN-77), które otrzymały do testów specjalny system zarządzania bezpilotowcami o nazwie MQ-XX, który w pełni funkcjonalny ma być w 2022 roku.

Don ‘BD’ Gaddis, emerytowany admirał US Navy, który jest szefem programu systemu tankowania pokładowego w ośrodku Boeinga, Phantom Works, powiedział:

Boeing od prawie 90 lat dostarcza samoloty pokładowe dla Marynarki Wojennej. Nasza wiedza daje nam pewność w naszym podejściu. Będziemy gotowi do testów w locie, gdy zostanie udzielona umowa na projektowanie i produkcję.

Przypomnijmy, że w dniu 10 października br. US Navy poprosiła przemysł o składanie swoich ostatecznych propozycji w programie. Początkowo były to koncerny zbrojeniowe Lockheed Martin, Boeing Company, General Atomics i Northrop Grumman, ale ten ostatni zrezygnował z wyścigu o kontrakt ze swoim X-47C w dniu 25 października br. (co ciekawe reprezentującym najdojrzalszą technologię spośród wszystkich oferentów, gdyż przetestowaną już jako mniejszy, uderzeniowy wariant X-47B na trzech wspomnianych lotniskowcach – przyp. red.).

General Atomics zaprezentował tymczasem pełną wizualizację swojej propozycji na MQ-25A Stingray, natomiast Lockheed Martin uchylił jedynie rąbka tajemnicy poprzez swój dział zaawansowanych programów rozwojowych Skunk Works (patrz zdjęcia poniżej). Warto zauważyć, że ten ostatni na początku br. zaprezentował koncepcję samolotu-cysterny o zmniejszonej sygnaturze radarowej (stealth) ze skrzydłem rozmytym (BWB), oferowanym dla USAF (czytaj więcej: Lockheed Martin zaprezentował model „niewidzialnego” samolotu-cysterny oraz: KC-Z: Powietrzny tankowiec w technologii stealth dla USAF?).

Artystyczna wizja General Atomics MQ-25A Stingray podczas tankowania F/A-18E Super Hornet i F-35C Lightning II. / fot. General Atomics.

Tajemniczy tankowiec Lockheed Martin MQ-25A Stingray. / fot. Lockheed Martin.

Źródło:

boeing.mediaroom.com: Boeing Shares Sneak Peek of Aerial Refueler for MQ-25 Competition

Czytaj także:

USA: Drugi niszczyciel nowej generacji typu Zumwalt wyszedł w morze [WIDEO]

Pierwszy operacyjny dron wysokościowy MQ-4C Triton dla US Navy

US Navy: Gotowość operacyjna bezzałogowego systemu wykrywania pól minowych

US Navy rozpocznie stopniowe wycofywanie krążowników rakietowych typu Ticonderoga

US Navy sformowała pierwszą w swojej historii eskadrę podwodnych dronów

US Navy pracuje nad podwodnymi stacjami ładowania dronów [WIDEO]

Jedenasty superlotniskowiec US Navy w służbie

Demonstracja użycia broni laserowej US Navy w Zatoce Perskiej [WIDEO]

Airbus przeprowadził pierwsze w historii automatyczne tankowanie w powietrzu [WIDEO]

Belgia, Niemcy i Norwegia wspólnie kupią powietrzne tankowce A330 MRTT

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty