Fot/ US NAVY/US Air Force via airshowstuff.com
Fot/ US NAVY/US Air Force via airshowstuff.com

Czarny czwartek amerykańskiego lotnictwa — katastrofy myśliwców zespołów akrobacyjnych Thundebrids i Blue Angels

Dzisiejsze wydarzenia to prawdziwy czarny czwartek dla amerykańskiego lotnictwa – katastrofie uległy dwa myśliwce – F-16 Fighitng Falcon należący do zespołu Thunderbirds oraz F/A-18 Hornet zespołu Blue Angels.

Thunderbirds

W czwartek, 2 czerwca 2016 roku w Colorado rozbił się myśliwiec F-16 Fighitng Falcon należący do zespołu akrobacyjnego sił powietrznych Stanów Zjednoczonych Thunderbirds

Myśliwiec F-16 Fighting Falcon o numerze bocznym "6". /Fot (U.S. Air Force photo/Airman 1st Class Christina D. Kinsey)

Myśliwiec F-16 Fighting Falcon o numerze bocznym „6”. /Fot (U.S. Air Force photo/Airman 1st Class Christina D. Kinsey)

Myśliwiec F-16 Fighitng Falcon należący do zespołu akrobacyjnego Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Thunderbirds (U.S. Air Force Air Demonstration Squadron) rozbił się w czwartek, w dniu 2 kwietnia br. w Colorado tuż po przelocie z okazji ceremonii ukończenia szkoły kadetów Akademii Sił Powietrznych USA – na której przemowę wygłosił prezydent Barack Obama.

W czasie pokazu lotniczego, który trwał około pół godziny prezydent Barack Obama był na stadionie i brał udział w zdjęciach pamiątkowych oraz gratulował absolwentom. Informacja o katastrofie pojawiła się, gdy kolumna pojazdów przewożąca prezydenta Obamę wracała do bazy lotniczej Peterson na lot z powrotem do Waszyngtonu.

Do katastrofy doszło około 15 mil (około 24 km) na południe od bazy lotniczej Peterson, gdzie na amerykańskiego prezydenta czekał Air Force One. Zespół akrobacyjny Thunderbirds wykonał swój tradycyjny występ, a potem myśliwce dokonały kilkukrotnych przelotów nad boiskiem gdzie odbywała się ceremonia — w czasie pokazów nic nie wskazywało na to, że ma dojść do katastrofy.

Według oświadczenia rzecznika prasowego Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Michaela Kloefflera-Howarda, pilot mjr Alex Turner (mający za sobą rok z zespołem) zdążył się katapultować. Co prawda nie ma informacji na temat jego stanu zdrowia, ale na ziemi nie odnotowano obrażeń. Według Departamentu Straży Pożarnej Colorado Springs, stan pilota był oceniany przez sanitariuszy US Air Force.

Według biografii zamieszczonej na stronie internetowej zespołu akrobacyjnego sił powietrznych Stanów Zjednoczonych Thunderbirds, mjr Alex Turner pilotuje maszynę o numerze sześć. Przed wstąpieniem do zespołu akrobacyjnego, służył jako instruktor na myśliwcach F-16 Fighting Falcon w bazie lotniczej Hill wstanie Utah. Major Alex Turner na koncie ma ponad 1.200 godzin naloty jako pilot US Air Force, z ponad 230 godzinami nalotu bojowego w Libii i Iraku.

Blue Angels

Naddźwiękowy myśliwiec pokładowy zespołu akrobacyjnego Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych F/A-18 Hornet rozbił się nieopodal Nashville, w stanie Tennessee. Pozostałe pięć maszyn zespołu akrobacyjnego Blue Angels wylądowało bezpiecznie kilka minut później. 

Mogę potwierdzić, że zdarzyło się nieszczęście z [zespołem akrobatycznym] Blue Angels.” – stwierdza Jeannete Groeneveld, rzecznik US Navy.

Hornet o numerze bocznym "6". /Fot. blueangels.navy.mil

Hornet o numerze bocznym „6”. /Fot. blueangels.navy.mil

Do katastrofy doszło w czasie  ćwiczeń zespołu akrobacyjnego Blue Angels — piloci ćwiczyli przed nadciągającymi pokazami lotniczymi „Great Tennessee Air Show które mają się odbyć w pobliskim mieście Smyrna, w stanie Tennessee. Przed katastrofą zespół dokonał przelotu nad centrum miasta Nashville.

Wstępny raport z incydentu stwierdza, ze do katastrofy doszło tuż po starcie – maszyna spadła w dzielnicy mieszkalnej około 2,5 mili od fabryki Nissana.

Według amerykańskich mediów powołujących się na świadków zdarzenia na chwilę przed katastrofą słychać było dźwięk „głośniejszy niż normalnie”. Jednakże, jak informuje dowódca lokalnej jednostki straży pożarnej — w wyniku katastrofy śmierć poniosła jedna osoba.

Marynarka Wojenna USA potwierdziła śmierć pilota, lecz nie podała jego nazwiska.  Według wstępnego raportu katastrofie uległa maszyna o numerze bocznym sześć – co wskazywałoby na śmierć pilota kpt. Jeffa Kussa z USMC. Nie ma informacji o rannych cywilach lub zniszczonych domach choć około 1.300 mieszkańców zostało pozbawionych dostaw prądu — myśliwiec spadając, przeciął linie wysokiego napięcia.

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty