Extremalna promocja notebooka MSI
Śmigłowiec ratowniczy W-3RM Anakonda. / fot. mw.mil.pl.

MON tłumaczy opóźnienia w remontach śmigłowców Marynarki Wojennej

W odpowiedzi na interpelację poselską posła Norberta Obryckiego (PO) w sprawie modernizacji śmigłowców ratunkowych dla Marynarki Wojennej RP, wpłynęła informacja ze strony sekretarza stanu w MON, Bartosza Kownackiego.

Sklep Urodzeni Patrioci

We wtorek, 21 marca br. po miesiącu od wysłania interpelacji poselskiej przez posła Platformy Obywatelskiej (PO) Norberta Obryckiego, wpłynęła odpowiedź ze strony sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Bartosza Kownackiego. Poseł opozycji wysłał zapytanie o następującej treści:

Szanowny Panie Ministrze,

na podstawie informacji o problemach, na jakie napotka polska marynarka, w związku z kontraktem zawartym z PZL Świdnik na modernizację śmigłowców Anakonda, proszę o odpowiedź na poniższe pytania:

Jakiego rodzaju usterki występujące w śmigłowcach ratunkowych uniemożliwiają odebranie ich od wykonawcy?

Jaki był wynikający z kontraktu termin odbioru zmodernizowanych śmigłowców? Jaki jest obecnie planowany termin ich odbioru?

Czy ratownicy wojskowi – pomimo braków w sprzęcie – są przygotowani do reagowania na zgłoszenia o pomoc na wodach Bałtyku?

Iloma śmigłowcami ratunkowymi dysponuje obecnie polska marynarka? Czy jest to ilość wystarczająca do sprostania zadaniom przed nią postawionym?

Z wyrazami szacunku

Norbert Obrycki, Poseł na Sejm RP

Źródło: Interpelacja nr 10128 do ministra obrony narodowej w sprawie modernizacji śmigłowców ratunkowych dla polskiej marynarki

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Bartosza Kownackiego:

Odnosząc się do pytania dotyczącego usterek wymienionego w interpelacji sprzętu lotniczego informuję, że w trakcie procedury odbioru śmigłowców MW, które zostały zmodyfikowane do jednolitej wersji W-3WARM, komisja zamawiającego zgłosiła uwagi uniemożliwiające odbiór śmigłowców. W trakcie oblotu trzech śmigłowców, zgłoszonych do odbioru przez wykonawcę modernizacji śmigłowców – WSK „PZL-Świdnik” S.A., piloci doświadczalni stwierdzili bowiem występowanie nieakceptowalnych drgań układu sterowania śmigłowcem. Nieprawidłowość ta nie tylko pomniejsza komfort lotu, ale ma przede wszystkim wpływ na występowanie wahań wskazań przyrządów pilotażowych i bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu realizowanych lotów ratowniczych.

Wskazane usterki są usuwane przez wykonawcę modernizacji śmigłowców. Usunięcie nadmiernych drgań na pierwszym ze śmigłowców umożliwiło jego odbiór – w dniu 17.02.2017 r., a następnie przelot do bazy użytkownika – w dniu 21.02.2017 r. W przypadku dwóch kolejnych śmigłowców – z czterech pozostałych – trwa procedura komisyjnego przejmowania (są realizowane sprawdzania i na bieżąco usuwane występujące usterki). Natomiast dwa ostatnie śmigłowce oczekują na zgłoszenie przez „PZL-Świdnik” do odbioru przez komisję zamawiającego (są wykonywane próby zakładowe niezbędne przed ich przekazaniem do odbioru). Wykonawca umowy, na chwilę obecną, nie przedstawia wiarygodnego terminu zakończenia prac na tych dwóch maszynach.

Odpowiadając na pytanie o umowny termin odbioru pięciu modernizowanych śmigłowców W-3WARM informuję, że odbiór pierwszego z nich był planowany na 30.01.2016 r., a ostatniego powinien był nastąpić w dniu 30.04.2016 r.

Nawiązując do kwestii przygotowania ratowników wojskowych – pomimo braków w sprzęcie – do reagowania na zgłoszenia o pomoc na wodach Bałtyku wyjaśniam, iż do pełnienia dyżuru w ramach systemu SAR (Search and Rescue – Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa) są przeznaczone dwa punkty dyżurowania śmigłowców. W chwili obecnej dyżur jest utrzymywany w punkcie Darłowo. Po odbiorze śmigłowców z modernizacji i odtworzeniu gotowości zostanie wznowiony dyżur w drugim punkcie – Gdynia-Oksywie.

W zakresie liczby śmigłowców ratunkowych, którymi obecnie dysponuje polska Marynarka Wojenna (MW) informuję, że aktualnie w dwóch bazach lotnictwa MW etatowo znajduje się 10 śmigłowców ratowniczych (dwa Mi-14 oraz osiem W-3, wliczając pięć śmigłowców pozostających w „PZL Świdnik”). Przedstawiona liczba – pod warunkiem utrzymania wysokiego poziomu sprawności – jest minimalną, zapewniającą możliwość utrzymania dyżuru całodobowego w dwóch wspomnianych wyżej punktach dyżurowania, zgodnie z Planem Pełnienia Dyżurów Ratowniczych w Służbie Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego (ASAR) i ww. SAR, jak również odpowiednią do zabezpieczenia szkolenia i treningów załóg kierowanych do realizacji zadań ratowniczych.

Bartosz KOWNACKI

Źródło: Odpowiedź na interpelację nr 10128 w sprawie modernizacji śmigłowców ratunkowych dla polskiej marynarki

Przypomnijmy, że odbiór pierwszego zmodernizowanego śmigłowca ratowniczego W-3T/SAR Anakonda nastąpił w dniu 17 lutego br. Maszyna trafiła do 43. Bazy Lotnictwa Marynarki Wojennej (43. BLMW) w Babich Dołach. Trzon lotnictwa MW ma tworzyć osiem śmigłowców W-3T/SAR oraz W-3RM/WARM Anakonda. Ich uzupełniem mają być śmigłowce SAR, które MON planuje zakupić w najbliższej przyszłości.

Czytaj także:

Awaryjne lądowanie AW101 na Słowacji?

Świdnik: Pierwsza w Polsce oficjalna prezentacja śmigłowca AW101 [WIDEO]

Śmigłowce AgustaWestland AW101 dla Marynarki Wojennej RP?

PZL-Świdnik przekazał wojsku ostatniego Głuszca

Katastrofa Sokoła na Filipinach

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty