/Fot. 3. Flotylla Okrętów

ORP „Heweliusz” wraca do służby [GALERIA]

Marynarka Wojenna odebrała kolejny wyremontowany i zmodernizowany okręt – do służby powrócił ORP „Heweliusz”, jedna z dwóch bliźniaczych jednostek hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3. Flotylli Okrętów w Gdyni. W czasie pobytu w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. naprawiono i zmodernizowano większość mechanizmów okrętowych.

Sklep Urodzeni Patrioci

Jak informuje komunikat prasowy 3. Flotylli Okrętów, nieprzerwanie od sierpnia 2015 roku okręt hydrograficzny ORP „Heweliusz” przechodził naprawę średnią i dokową w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A.. Jednostka należąca do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego poprzez remont i modernizację zyskała nie tylko nowe urządzenia oraz lepsze warunki służby i pracy swojej dla swojej załogi, ale i możliwość dalszego pływania i realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi.

Pachnący świeżością okręt” jest już w macierzystym pocie w Gdyni Oksywiu – obecnie ORP „Heweliusz” przechodzi pomiar pól fizycznych i czeka go demagnetyzacja. Ponadto załoga okrętu przygotowuje się do zaliczania zadań O-1 i O-2 oraz rejsu z kadrą naukową i studentami Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego.

Zakres remontu i modernizacji

Jak wspomniano wyżej, okręt hydrograficzny ORP „Heweliusz” przeszedł remont i modernizację.  Prace objęły m.in. silniki napędu głównego, przekładnie redukcyjne, linie wałów wraz z śrubami napędowymi, urządzenia sterowe wraz z maszyną steru i urządzenie kotwiczne. Na nowe zostały wymienione odolejacz, wirówka paliwa i oleju, agregaty pompowe zabezpieczające prace układu pompowego, pompa ppoż., centrala klimatu i kabestan cumowniczy. Okręt został wydokowany – pozwoliło to na wykonanie przeglądu kadłuba oraz jego kompleksowej konserwacji.

Przeprowadzono również naprawę i częściową wymianę włazów, luków i iluminatorów okrętowych. W dziale nawigacyjnym wymieniono kompas magnetyczny, zamontowano drugi żyrokompas Navigat X Mk10. Zainstalowano system WECDIS Transas NAVI-SAILOR 4100, dwa odbiorniki GPS SAAB R5 oraz nową, automatyczną, centrale zegarową. Zainstalowano system monitoringu i alarmowania, a większość pomieszczeń socjalnych i kabin przeszło gruntowny remont przystosowując okręt do współczesnych standardów.

Wymieniono szoty, sufity i pokrycie pokładów wewnątrz okrętu. W porozumieniu z załogą zaprojektowano meble i rozkład funkcjonalny w pomieszczeniach. Znacznie poprawiono wygląd i funkcjonalność sanitariatów i łazienek. Główne Stanowiska Dowodzenia zyskało nowoczesny system sterowania układem napędowym  Aventics oraz system sterowania okrętem NAVIGUIDE 4000, co wraz z modernizacją wyposażenia socjalnego i miniaturyzacją elementów dotychczasowego wyposażenia pozwala na chwilę zapomnieć o dacie wejścia do służby ORP „Heweliusz”.

GALERIA:

(ORP „Heweliusz”. /Fot. M. Kulczyński)

ORP „Heweliusz” to polski okręt hydrograficzny projektu 874 o numerze taktycznym 265. Okręt został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku jako pierwszy z serii. Wodowany został 11 września 1981 roku, a do służby wszedł 27 listopada 1982. ORP „Heweliusz” wchodzi w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW i wypełnia zadania hydrograficzne dla Marynarki Wojennej RP oraz prowadzi współpracę z instytucjami naukowymi m.in. z Wydziałem Oceanografii i Geografii UG. W 1990 roku na jego pokładzie odbyła się czternasta wyprawa geofizyczna Polskiej Akademii Nauk do Antarktyki.

Źródło:

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty