HAL Tejas. /Fot. Aeronautical Development Agency via tejas.gov.in

Radary AESA dla indyjskich Tejas’ów?

Indyjskie przedsiębiorstwo Hindustan Aeronautical Limited (HAL) rozpoczęło „ograniczone” postępowanie przetargowe w sprawie zakupu radarów z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA  dla znajdujących się w fazie opracowania lekkich wielozadaniowych samolotów myśliwskich Tejas. 

Jak informuje portal The Economic Times, powołując się na tajemnicze źródło, indyjska firma wystosowała zaproszenia do składania ofert (EOI; Expression of Interests) na dostawę radarów z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array)  dla lekkich wielozadaniowych samolotów myśliwskich Tejas MK-1A do światowych koncernów zbrojeniowych – mowa tu o koncernach ELTA Systems Ltd (Izrael), Raytheon (USA), Northrop Grumman (USA), SAAB (Szwecja), Thales (Francja), a także Rosoboronoexport (Federacja Rosyjska). Zaproszenie wystosowało Centrum Projektów i Rozwoju Lotnictwa (Aviation Research and Design Centre; ARDC) – będące jednym z 10 podmiotów spółki Hindustan Aeronautical Limited zajmujących się opracowaniem i rozwojem konstrukcji lekkiego samolotu myśliwskiego Tejas, opracowywanego w ramach programu LCA. Decyzja o wyborze dostawcy radarów dla samolotów myśliwskich Tejas MK-1A ma zapaść do kwietnia 2017 roku.

Według tajemniczego źródła rzekomo będącego pracownikiem koncernu HAL, zakupione za granicą radary AESA będą musiały być podatne na modyfikacje/dostosowywanie ich do wymagań programu LCA – takie prace przeprowadzone miałyby być wspólnie przez Centrum Projektów i Rozwoju Lotnictwa HAL i dostawcę radarów tej klasy. Źródło wskazuje ponadto, że duże szanse na wygraną w przetargu poza Stanami Zjednoczonymi ma Izrael. Aktualnie nie wiadomo jak miałby wyglądać sam proces zakupu radarów –  czy wszystkie jednostki byłyby kupione za granicą lub czy też część z nich zostałaby wyprodukowana w Indiach. Według szacunkowych danych The Economic Times przedmiotem tego postępowania przetargowego ma być około 100 radarów klasy AESA.

Warto zaznaczyć, że indyjska LRDE (The Electronics & Radar Development Establishment) wchodząca w skład Organizacji Badań i Projektów Obronnych (DRDO; Defence Research and Development Organisation) opracowuje radar klasy AESA dla myśliwców Tejas Mk.2 – oczekuje się, że zostaną one dostarczone w 2018 roku. Ponadto przypominamy, że w grudniu br. szef sztabu indyjskiej marynarki wojennej, admirał Sunil Lanba, poinformował o rezynacji dowodzonego przez niego rodzaju sił zbrojnych z pokładowej wersji samolotów myśliwskich HAL Tejas (Czytaj także: Indyjska marynarka wojenna rezygnuje z Tejasów). Warto przypomnieć, że pomimo kłopotów morskiej wersji, indyjskie siły powietrzne zakupiły w listopadzie br. 83 lekkie myśliwce wielozadaniowe HAL Tejas Mk. 1A – o decyzji Rady do spraw Zakupów Obronnych (Defence Acquisition Council; DAC) dotyczącej zakupu lekkich myśliwców Tejas poinformowaliśmy w artykule‚ Indie zamawiają ponad 80 myśliwców Tejas‚. Łącznie, Indyjskie Siły Powietrzne chcą zakupić 123 samoloty tego typu.

HAL Tejas. /Fot. Rona | Aeronautical Development Agency | tejas.gov.in

HAL Tejas. /Fot. Rona | Aeronautical Development Agency | tejas.gov.in

Tejas to naddźwiękowy, jednomiejscowy, jednosilnikowy lekki myśliwiec wielozadaniowy opracowany przy współpracy Aeronautical Development Agency (ADA) i Hindustan Aeronautics Limited (HAL) w celu zastąpienia starzejącej się floty indyjskich myśliwców MiG-21 (w kodzie NATO: Fishbed) oraz MiG-23 (w kodzie NATO: Flogger). Samolot powstał w wyniku programu LCA (Light Combat Aircraft), nad którym prace rozpoczęto około 1980 roku — od tego czasu program zaliczył wiele opóźnień, ale producenci wypowiadają się na temat niedawnych testów w optymistycznym tonie.  Myśliwiec ma 13,2 metra długości, 8,2 metra rozpiętości, 4,4 metra wysokości oraz 13.500 kg maksymalnej masy startowej. Napędzany jednym silnikiem turbowentylatorowym General Electric F404-GE-IN20, samolot osiąga prędkość maksymalną 2.205 km/h i zasięg 3.000 km. Uzbrojenie stanowi podwójne działko GSz-23 kal. 23 mm oraz 8 podwieszeń podkadłubowych i podskrzydłowych o nośności 3.500 kg dla rakiet, pocisków i bomb. Tejas został wyposażony w izraelski dopplerowski radar Elta EL/M-2032, posiada możliwość tankowania w powietrzu oraz przenoszenia zasobnika do walki radioelektronicznej.

Źródło: The Economic Times | HAL floats radar tender for its Light Combat Aircraft 

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty