Fot.: mjr Robert Siemaszko/ CO MON.

Więcej poszukiwawczo-ratowniczych śmigłowców Anakonda dla Wojska Polskiego?

W dniu 31 października br. podczas pokazu dynamicznego śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda, minister obrony narodowej Antoni Macierewicz zasygnalizował potrzebę zakupu kolejnych maszyn tego typu dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

We wtorek, 31 października br. minister obrony narodowej Antoni Macierewicz obserwował pokaz dynamiczny akcji ratowniczej w wykonaniu załogi śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda na lotnisku w 43. Oksywskiej Bazie Lotnictwa Morskiego im. kmdr. por. Edwarda Stanisława Szystowskiego (43. BLotM) w Babich Dołach w Gdyni, gdzie mieści się również dowództwo Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW).

Szef MON spotkał się z kadrą dowódczą Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego, Brygady i Bazy Lotnictwa Morskiego oraz wysłuchał meldunku na temat organizacji systemu ratownictwa morskiego w Polsce oraz sił i środków Brygady Lotnictwa MW wydzielanych do systemu SAR (search and rescue).

Załogi zmodernizowanych śmigłowców przedstawiły główne zmiany wyposażenia i systemów polskiego śmigłowca ratowniczego W-3WARM Anakonda i ich wpływ na zdolności operacyjne wojskowego lotnictwa ratowniczego na Bałtyku. Minister Macierewicz podkreślił, że rozmowy z załogami i dowódcami wskazują na konieczność uruchomienia trzeciego, obok Babich Dołów i Darłowa, punktu całodobowych dyżurów.

Fot.: mjr Robert Siemaszko/ CO MON.

Szef MON zasygnalizował potrzebę zakupu kolejnych maszyn tego typu:

Tych śmigłowców będziemy się starali dostarczyć tyle, żeby rzeczywiście mogły spełniać zadanie ratowania życia. Chcemy je nie tylko modernizować, ale rozważyć kupno następnych takich śmigłowców ratowniczych.

Marynarka Wojenna otrzymała pięć zmodernizowanych maszyn, wyposażonych m.in. w urządzenia noktowizyjne, nową wyciągarkę i kosz do podejmowania poszkodowanych, trzy następne mają być dostarczone w przyszłym roku. Warunkiem Macierewicza w zakresie zakupu kolejnych, nawet ośmiu śmigłowców Anakonda, są odpowiednie warunki budżetowe oraz poprawa serwisu i terminowości dostaw zakładów lotniczych PZL-Świdnik S.A., należących do włoskiej grupy Leonardo Helicopters, gdyż modernizowane maszyny na podstawie kontraktu z 2014 roku nie powróciły do linii na czas (czytaj więcej: MON tłumaczy opóźnienia w remontach śmigłowców Marynarki Wojennej).

Ratownictwo MW jest istotnym elementem służby SAR w Polsce. Wraz z Morska Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (odpowiedzialną za cały system), jednostkami administracji, policją, strażą pożarną, jednostkami Służby Zdrowia oraz Morskim Oddziałem Straży Granicznej Ratownictwo MW uczestniczy w wykonywaniu zadań ratowania życia na morzu.

Modernizację pięciu śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej prowadziły wspomniane zakłady lotnicze PZL-Świdnik S.A. Jej celem była unifikacja wyposażenia, doposażenie w nowy sprzęt śmigłowców W-3RM oraz przebudowa do wersji ratowniczej dwóch śmigłowców wersji transportowej W-3T. Wszystkie zmodernizowane śmigłowce reprezentują jednolity standard maszyn W-3WARM. (czytaj także: BLMW: Kolejny zmodernizowany W-3WA wrócił do Gdyni [ZDJĘCIA]).

Fot.: mjr Robert Siemaszko/ CO MON.

Zmodernizowane Anakondy wyposażono między innymi w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC (Full Authority Digital Engines Control) w miejsce analogowego, nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami, czyli tzw. szperaczami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który znacznie usprawnia prowadzenie ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków.

W ramach stałych dyżurów ratowniczych w 2017 roku siły BLMW zrealizowały 20 lotów ratowniczych, w czasie których pomocy udzielono dziewięciu poszkodowanym. Ostatnia akcja miała miejsce w dniu 23 października br., gdy była potrzeba przeprowadzenia ewakuacji medycznej poszkodowanego z pokładu jachtu Jonga (czytaj więcej: BLMW: Kolejna udana akcja ratownicza na Bałtyku).

WIDEO z akcji ratowniczej przeprowadzonej na Bałtyku w br.:

Co dalej ze śmigłowcami CSAR i ZOP?

Według Antoniego Macierewicza, zamysł zakupu kolejnych śmigłowców W-3WARM Anakonda nie należy łączyć z planami zakupu śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa (combat search and rescue; CSAR) oraz zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Według najnowszych planów resortu obrony, Marynarka Wojenna RP otrzyma cztery nowe śmigłowce z opcją zakupu czterech kolejnych. Obecnie, Wojsku Polskiemu oferowane są modele AgustaWestland AW101 (PZL-Świdnik S.A./Leonardo Helicopters) oraz H225M Caracal (Airbus Helicopters).

Źródła:

mon.gov.pl: Pokaz systemu SAR

defence24.pl: MON zainteresowany zakupem ośmiu śmigłowców Anakonda. Warunkiem m.in. poprawa serwisu przez PZL-Świdnik

Czytaj także:

ADEX 2017: PZL SW-4 Solo w południowokoreańskim przetargu

Wypadek polskiego śmigłowca wojskowego we Włoszech [FOTO]

Katastrofa Sokoła na Filipinach

Świdnik: Pierwsza w Polsce oficjalna prezentacja śmigłowca AW101 [WIDEO]

PZL-Świdnik przekazał wojsku ostatniego Głuszca

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.