Arabia Saudyjska podpisała wstępny kontrakt na dostawę 30 samolotów transportowych An-178. Jeśli dojdzie do realizacji kontraktu samoloty (w ramach występującej w kontakcie licencji), mogą zostać wyprodukowane w Arabii Saudyjskiej.
W zawartym przez ukraińską firmę Antonow liście intencyjnym (Memorandum of Understanding, MoU) z saudyjską Taqnia Aeronautics, brak jest informacji o kosztach kontraktu na 30 maszyn An-178. Natomiast zawarte porozumienie gwarantuje kupującemu licencję, na mocy której będzie mógł produkować maszyny na rynku lokalnym.
An-178 podczas swojego pierwszego lotu. (Wikimedia Commons)
List intencyjny opiera się na polepszających się relacjach pomiędzy władzami w Rijadzie, saudyjską Taqnia Aeronautics oraz ukraińską kompanią Antonow. Obie strony współpracują już przy rozwoju samolotów transportowych An-132 (zmodernizowanej wersji pamiętającego lata 70. model An-32), a zawarte pomiędzy nimi porozumienie stanowi, iż maszyny będą montowane w Arabii Saudyjskiej. Saudyjska Taqnia promuje również wariant samolotu An-148 przeznaczony do misji specjalnych.
Prezes Taqnia Aeronautics, generał w st. spocz Ali Mohammed Al?Ghamdi określił podpisanie MoU mianem znaczącego kroku w ukraińsko-saudyjskiej współpracy. Generał powiedział, że obie firmy zajmą się promocją tych samolotów na Bliskim Wschodzie, dodając, iż planowana jest także współpraca zakresie produkcji maszyn An-178.
An-178 jest to wersja rozwojowa samolotu pasażerskiego An-148, która odbyła swój pierwszy lot w dniu 7 maja 2015 roku. Maszyna przeznaczona jest do przenoszenia ładunków o masie do 18 ton i zasilana przez dwa rodzime silniki odrzutowe Iwczenko Progress D-436. Do listopada br. samolot zgromadził nalot wynoszący 30 godzin. Cywilna certyfikacja maszyny planowana jest na koniec 2016 roku.
Czytaj także: