Jedenaście osób zginęło w katastrofie samolotu transportowego C-130J Super Hercules która miała miejsce w Afganistanie rano w piątek 2 października 2015 roku. W katastrofie zginęło sześciu członków załogi tworzonej przez żołnierzy amerykańskich sił zbrojnych oraz pięciu pasażerów.
— Aktualizacja —
W piątek Talibowie wydali oświadcznie, w którym twierdzą, że zestrzelili amerykański samolot transportowy we wschodnim Afganistanie. Jak pisałem poniżej informację o możliwym zestrzeleniu władze w Waszyngtonie traktują jako mało prawdopodobną. Warto zaznaczyć, że niemal przy każdym wypadku lotniczym w Afganistanie, który miał miejsce w ciągu ostatnich lat Talibowie przyznawali się do zestrzelenia. Będziemy informować na bieżąco o wynikach śledztwa, jakie prowadzą Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych.
—–
Nie wiadomo jeszcze co było przyczyną katastrofy samolotu transportowego C-130J Super Hercules, która miała nieopodal portu lotniczego w Dżalalabad znajdującego się nieopodal granicy afgańsko-pakistańskiej.
Według ABC News, dane na temat narodowości pięciu pasażerów/cywilnych wykonawców nie zostały natychmiast ujawnione. Później stało się jednak jasne że, cywilni wykonawcy, którzy znajdowali się na pokładzie maszyny, w czasie katastrofy pracowali na rzecz natowskiej misji Resolute Support*.
Urzędnik amerykańskiego Departamentu Obrony powiedział, że nie było oznak, by samolot został ostrzelany. Rzecznik amerykańskich sił zbrojnych zaznaczył iż śledztwo mające wyjaśnić przyczynę katastrofy jest w toku.
?Z dużą pewnością, nie wydaje się w tym momencie, że wrogi ostrzał miał by swój udział w katastrofie samolotu. Świeżo przybyli na miejsce ratownicy pracują na miejscu katastrofy, prowadząc proces odzysku? – powiedział mjr. Tony Wickman, rzecznik amerykańskich sił zbrojnych w oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną telewizji CNN.
Uwolnienie wiadomości na temat katastrofy nastąpiło poprzez 455 Skrzydło Ekspedycyjne z portu lotniczego Bagram w Afganistanie. Notka prasowa ujawniła, że samolot transportowy C-130J Super Hercules był częścią 774 Transportowej Eskadry Ekspedycyjnej.
Wojsko potwierdziło, że do katastrofy doszło w Dżalalabadzie i że w wyniku katastrofy śmierć poniosło 11 osób.
Maszyny która uległa katastrofie to C-130J Super Hercules, czyli najnowsza wersją maszyny i jedyna aktualnie produkowana odmiana Herculesa. Od wprowadzenia do służby w grudniu 1956 do 2006 wyprodukowano ponad 2260 egzemplarzy tej maszyny, w które wyposażone są siły zbrojne ponad 50 krajów świata, w tym także Polska.
Model C-130J Super Hercules to zaawansowana konstrukcja powstała w latach 70. gdy zdecydowano się zastąpić Herculesy samolotami o napędzie turboodrzutowym. Choć zewnętrznie jest bardzo podobny do poprzednich wersji, różni się od nich diametralnie. Głównymi różnicami są zastosowane nowe silniki turbinowe Rolls-Royce Allison AE2100 ze śmigłami o sześciu łopatach zbudowanych z materiałów kompozytowych i o łukowatym kształcie. Kolejną różnicą są cyfrowe systemy awioniki włącznie z wyświetlaczami HUD dla obu pilotów.
To co mogłoby przemawiać za wersją o zestrzeleniu maszyny jest to iż port lotniczy w Dżalalabad w Afganistanie, który gościł Międzynarodowe Siły Wsparcia Bezpieczeństwa NATO, był przedmiotem wielu ataków grup terrorystycznych w przeszłości.
* Operacja ?Resolute Support? nastąpiła po operacji bojowej zakończonej pod koniec 2014 roku. Operacja ma za zadanie wsparcie szkolenia i doradztwo afgańskich sił bezpieczeństwa.