Jak poinformował portal Defense News, koncern Lockheed Martin wycofał ofertę pocisku AGM-158C LRASM jako broni przeciw-okrętowej dalekiego zasięgu dla US Navy. Chodzi o wariant przeznaczony dla fregat rakietowych i okrętów litoralnych.
W środę, 24 maja br. portal o tematyce wojskowości Defense News poinformował, że dzień wcześniej uzyskał ekskluzywną informację, że koncern zbrojeniowy Lockheed Martin wycofał ofertę pocisku AGM-158C LRASM jako broni przeciw-okrętowej dalekiego zasięgu dla US Navy (over-the-horizon; w wariancie jako uzbrojenie fregat rakietowych i okrętów litoralnych).
Decyzja ta oznacza, że z przetargu odpadło już dwóch z trzech najpoważniejszych rywali w ramach przetargu OTH-WS (Over-the-Horizon Weapon System), Lockheed Martin i Boeing Company (ten drugi oferował pocisk typu AGM-84N Harpoon Block II Plus o wydłużonym zasięgu, ale wycofał się w dniu 2 maja br. ? przyp. red.). Pozostał jedynie Raytheon Company we współpracy z norweskim Kongsberg Gruppen, które oferują pocisk JSM (Joint Strike Missile, będący rozwinięciem NSM; Naval Strike Missile ? przyp. red.). Oba koncerny uważają, że zmieniające się wymagania US Navy faworyzują konkurenta:
Po długich i ostrożnych rozważaniach, Lockheed Martin zdecydował się wycofać z przetargu US Navy na OTH-WS. Ponieważ aktualne zapytanie ofertowe zostało przedefiniowane w miarę upływu czasu, stało się jasne, że nasza oferta nie zostanie w pełni doceniona. Lockheed Martin pozostaje zaangażowanym partnerem przemysłowym i oczekuje na przyszłe możliwości dostarczania lepszych zdolności bojowych dla okrętów nawodnych US Navy. ? powiedział Scott Callaway, dyrektor ds. zaawansowanych poddźwiękowych rakiet manewrujących w Lockheed Martin. We wszystkich powtórzeniach do poprawek zapytania ofertowego widać spadek poziomu wymagań i zmiany w wymaganiach najwyższego poziomu w dokumencie. Przyjrzeliśmy się temu dokładni i w tym momencie nie ma to sensu dla Boeing Company. ? oświadczył na początku maja br. Troy Rutherford, dyrektor systemów rakiet manewrujących w dziale biznesowych Boeing Defence.
Po długich i ostrożnych rozważaniach, Lockheed Martin zdecydował się wycofać z przetargu US Navy na OTH-WS. Ponieważ aktualne zapytanie ofertowe zostało przedefiniowane w miarę upływu czasu, stało się jasne, że nasza oferta nie zostanie w pełni doceniona. Lockheed Martin pozostaje zaangażowanym partnerem przemysłowym i oczekuje na przyszłe możliwości dostarczania lepszych zdolności bojowych dla okrętów nawodnych US Navy. ? powiedział Scott Callaway, dyrektor ds. zaawansowanych poddźwiękowych rakiet manewrujących w Lockheed Martin.
We wszystkich powtórzeniach do poprawek zapytania ofertowego widać spadek poziomu wymagań i zmiany w wymaganiach najwyższego poziomu w dokumencie. Przyjrzeliśmy się temu dokładni i w tym momencie nie ma to sensu dla Boeing Company. ? oświadczył na początku maja br. Troy Rutherford, dyrektor systemów rakiet manewrujących w dziale biznesowych Boeing Defence.
AGM-84N Harpoon Block II Plus w wersji lotniczej. / fot Boeing Company.
Joint Strike Missile (JSM) w wersji lotniczej, odpalanej przez F-35. / fot. Raytheon Company.
Kolejny, lecz mniej znaczący gracz, mogący zaoferować US Navy odpowiedni system rakietowy, czyli szwedzki koncern Saab Defence and Security również wycofał się z przetargu już jakiś czas temu:
Zdecydowaliśmy się nie składać oferty. Oceniliśmy sprawy biznesowe, nie zauważyliśmy się by to pasowało i zdecydowaliśmy się nie oferować naszego produktu [rakiety manewrującej RBS-15 ? przyp. red.]. Jeśli zobaczymy jakąkolwiek zmianę, nasza pozycja może się zmienić.
US Navy nie komentuje sprawy. Zapytanie ofertowe (request for proposal; RFP) ws. OTH-WS zostało wystawione przez biuro US Navy ds. integracji systemów uzbrojenia (Program Executive Office Integrated Warfare Systems; PEO IWS) w Dowództwie Systemów Morskich (Naval Sea Systems Command; NAVSEA) w dniu 8 lutego br. Oferty na rakiety manewrujące dalekiego zasięgu powinny zostać złożone przed 23 czerwca br.
AGM-158C LRASM powstał na bazie doświadczeń z innym pociskiem manewrującym produkowanym przez Lockheed Martin, czyli AGM-158B JASSM-ER i ma być docelowo wyposażony w głowicę odłamkowo-burzącą (blast-fragmentation penetrator) o masie 450 kg, a przy poddźwiękowej prędkości osiągać cele nawodne w odległości do 930 km. Rok przed wejściem na wyposażenie F/A-18E/F, pocisk ma osiągnąć zdolności operacyjne dla bombowców strategicznych B-1B Lancer, a w przyszłości trafi na uzbrojenie myśliwców 5. generacji F-35 Lightning II. Ma powstać także wersja okrętowa, odpalana z wyrzutni pionowego startu Mk 41 VLS (Vertical Launch System), przeznaczona dla niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke, krążowników rakietowych typu Ticonderoga oraz okrętów podwodnych klasy SSN i SSGN. Wstępne zainteresowanie zakupu pocisków LRASM wyraziły Wielka Brytania, Australia i Kanada. Na początku kwietnia informowaliśmy, że lotnicza wersja rakiety została po raz pierwszy odpalona z myśliwca wielozadaniowego F/A-18E Super Hornet (czytaj więcej: USA: Pierwsze odpalenie pocisku przeciw-okrętowego nowej generacji LRASM [FOTO]), natomiast pierwszy lot tego samolotu z LRASM odbył się w dniu 19 listopada 2015 roku, po niecałych trzech miesiącach od jego integracji z nosicielem (czytaj więcej: Pierwszy lot Super Horneta z pociskiem przeciw-okrętowym nowej generacji oraz: Pociski LRASM dla myśliwców Super Hornet).
Źródło:
defensenews.com: Lockheed Martin drops out of US Navy missile competition
Czytaj także:
USA: Pierwszy lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [FOTO+WIDEO]
Raytheon testował wykrywanie rakiet balistycznych nowym radarem przeciwrakietowym dla US Navy
US Navy: Dwie trzecie floty myśliwców F/A-18 uziemiona
Saab dostarczy Szwecji nowe pociski przeciw-okrętowe
Boeing ujawnia F/A-18E/F Super Hornet Block III
USA: Pociski Longbow Hellfire do obrony okrętów litoralnych [WIDEO]