F-16V. / fot. Lockheed Martin.

Myśliwce F-16 będą produkowane w Indiach?

Amerykański koncern Lockheed Martin jest skłonny do stworzenia linii produkcyjnej myśliwców wielozadaniowych 4. generacji F-16V w Indiach pod warunkiem pozytywnych wyników amerykańsko-indyjskich rozmów, które będą miały miejsce w przyszłym miesiącu.

Amerykański koncern Lockheed Martin zaoferował produkcję jego flagowych produktów, czyli myśliwców wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon, samolotów transportowych C-130J Super Hercules oraz śmigłowców w Indiach pod warunkiem pozytywnych wyników amerykańsko-indyjskich rozmów, które będą miały miejsce w przyszłym miesiącu. Rozmowy na szczeblu rządowym będą przeprowadzane w kwietniu, ich tematem będzie potencjalna współpraca obu państw.

Randy Howard, przedstawiciel Lockheed Martin stwierdził, że firma spogląda na nowe perspektywy optymistycznie. Howard dodał, że myśliwce F-16 Fighting Falcon produkowane są w wielu krajach a firma nie zawaha się otworzyć końcowej montowni tych maszyn w Indiach.

Abhay Paranjpe, dyrektor rozwoju biznesu Lockheed Martin Aeronautics powiedział, że jakość, utrzymanie harmonogramów i niskie koszty to kluczowe czynniki decyzyjne w przypadku rozważań nad przeniesieniem produkcji do Indii. Paranjpe powiedział, że rządy Stanów Zjednoczonych i Indii negocjują umowę

Rysunek autorstwa Ralph1989. F-16C Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) z 20. Skrzydła Myśliwskiego (20th Fighter Wing; 20 FW), stacjonującego w bazie lotniczej Shaw w Karolinie Południowej, zrzucający bombę GBU-12 Paveway II. GBU-12 Paveway II jest to kierowana laserowo bomba, bazująca na ważącej 227 kg (500 funtów) bombie ogólnego przeznaczenia Mark 82, ale wyposażona w półaktywną laserową głowicę naprowadzającą i powierzchnie sterowe do korygowania jej lotu. Jako jeden z modeli rodziny bomb Paveway, weszła na uzbrojenie w 1976 roku. Obecnie używana jest przez USAF, lotnictwo US Navy i US Marine Corps, Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne, Kolumbijskie Siły Powietrzne, Szwedzkie Siły Powietrzne oraz wiele sił powietrznych krajów członkowskich NATO.

Rysunek autorstwa Ralph1989.
F-16C Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) z 20. Skrzydła Myśliwskiego (20th Fighter Wing; 20 FW), stacjonującego w bazie lotniczej Shaw w Karolinie Południowej, zrzucający bombę GBU-12 Paveway II.
GBU-12 Paveway II jest to kierowana laserowo bomba, bazująca na ważącej 227 kg (500 funtów) bombie ogólnego przeznaczenia Mark 82, ale wyposażona w półaktywną laserową głowicę naprowadzającą i powierzchnie sterowe do korygowania jej lotu. Jako jeden z modeli rodziny bomb Paveway, weszła na uzbrojenie w 1976 roku. Obecnie używana jest przez USAF, lotnictwo US Navy i US Marine Corps, Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne, Kolumbijskie Siły Powietrzne, Szwedzkie Siły Powietrzne oraz wiele sił powietrznych krajów członkowskich NATO.

Aktualnie Indie importują około 60% wymaganych produktów z zakresu obronności, podczas gdy rodzinny przemysł obronny i jego rozwój jest elementem kluczowym programu premiera Modi’ego. Kilku producentów, w tym grupa Airbus, koncern Boeing, oraz Saab AB stara się o utworzenie swoich linii produkcyjnych w Indiach ? wszystko zależy od zabezpieczenia kontraktów.

Indie prowadzą działania mające na celu zastąpienie około 650 maszyn ? niektóre z nich mają już ponad 40 lat (Czytaj także: Kontrakt na dostawę S-400 Triumf dla Indii).

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.