Mirage 2000 w barwach lotnictwa francuskiego. /Fot. Staff Sgt. Michael B. Keller/USAF

Francuskie Mirage dla Argentyny?

Jak podaje dziennik La Nacion podczas targów zbrojeniowych Eurosatory 2016 w Paryżu doszło do rozmów ministrów obrony Francji i Argentyny na temat potencjalnych zakupów myśliwców Mirage F1, Mirage 2000 oraz silników do samolotów szturmowych IA 58 Pucará.

Sklep Urodzeni Patrioci

Jak podaje dziennik La Nacion podczas targów zbrojeniowych Eurosatory 2016 w Paryżu doszło do rozmów ministrów obrony Francji i Argentyny na temat potencjalnych zakupów myśliwców Mirage F1, Mirage 2000 oraz silników do samolotów szturmowych IA 58 Pucará. Julio Martinez, pełniący funkcję szefa argentyńskiego MON w wywiadzie dla gazety La Nacion stwierdził, że jego kraj prowadzi negocjacje z Francją — ich przedmiotem jest zakup 12 myśliwców Mirage F1 i silników do obecnie uziemionych 20 samolotów szturmowych IA 58 Pucará.

Rozmowy obejmują również możliwy zakup myśliwców przewagi powietrznej Mirage 2000. W czasie targów Eurosatory 2016, minister obrony Argentyny prowadził rozmowy ze swoim francuskim odpowiednikiem, ministrem Jean-Yvesem Le Drianem.

Mirage F1CR w barwach lotnictwa francuskiego. /Fot.MilborneOne, na licencji CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.

Mirage F1CR w barwach lotnictwa francuskiego. /Fot.MilborneOne, na licencji CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.

Francusko-argentyńskie rozmowy mają odbywać się w przyjaznej atmosferze — według argentyńskiego ministra potencjalna umowa zostanie zawarta bezpośrednio pomiędzy rządami Francji i Argentyny, co pozwoli na uniknięcie pośredników. Minister stwierdził, że jego kraj nie może obyć się bez myśliwców naddźwiękowych, a piloci argentyńskich sił powietrznych muszą mieć zapewnioną możliwość treningów w nowoczesnych myśliwcach. W związku z faktem, iż francusko-argentyńskie rozmowy nadal trwają, Julio Martinez nie ujawnił szczegółów dotyczących kosztów potencjalnego kontraktu ani terminu jego realizacji.

Stwierdził jednak, iż nawet w przypadku, gdyby w grę wchodziły naddźwiękowe myśliwce wielozadaniowe F-16 Fighting Falcon zaproponowane przez USA to francuska oferta byłaby znacznie korzystniejsza dla jego kraju, ze względów na ich wysoki koszt eksploatacji. Wybór opcji francuskiej byłby znacznie tańszy, między innymi dlatego, że argentyńscy piloci dobrze znają maszyny Mirage — to pozwoliłoby na redukcję kosztów adaptacji nowych maszyn do warunków krajowych.

Jak podaje dziennik La Nacion o kontakt na dostawę myśliwców dla Argentyny walczy również szwedzka firma Saab — oferuje ona myśliwce Gripen NG, które miałyby zostać wyprodukowane na licencji w Brazylii – temu rozwiązaniu sprzeciwiają się jednak Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Minister wspomniał o konieczności zakupu silników Astazou do 20 samolotów szturmowych IA 58 Pucará, które obecnie nie są zdolne do lotów. Minister stwierdził, że maszyny te są idealne do operacji rejonu północnej granicy państwa — głównego szlaku przemytników narkotyków — i, że nie można prowadzić takich operacji z użyciem maszyn naddźwiękowych.

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty