Jak poinformował portal The Aviationist, powołując się na źródła wojskowe, w dniu 3 grudnia br. doszło do katastrofy rosyjskiego myśliwca pokładowego Su-33 (w kodzie NATO: Flanker-D) podczas lądowania na lotniskowcu RFS Admirał Kuzniecow, operującego w rejonie Syrii.
Według źródeł wojskowych, na które powołuje się portal The Aviationist, w sobotę 3 grudnia br. doszło do katastrofy rosyjskiego myśliwca pokładowego Su-33/Su-27K (w kodzie NATO: Flanker-D) podczas lądowania na lotniskowcu RFS Admirał Kuzniecow, operującego w rejonie Syrii.
Samolot, należący do 279. Samodzielnego Pokładowego Pułku Myśliwskiego Floty Północnej, po wykonaniu operacji lotniczej podjął próbę lądowania na lotniskowcu RFS Admirał Kuzniecow. W czasie drugiego podejścia, przy dobrych warunkach pogodowych (widoczności ponad 10 km, stanie morza 4 i wietrze o prędkości 12 węzłów), pękł aerofiniszer (liny hamujące systemu hamowania samolotów na pokładzie lotniczym ? przyp. red.) i rozpędzona maszyna wpadła do morza. Pilot zdołał się katapultować i został wyłowiony przez służby ratunkowe rosyjskiego okrętu wojennego.
Informacje o zdarzeniu, w chwili publikacji tego artykułu, nie zostały potwierdzone przez oficjalne źródła w Ministerstwie Obrony FR, lecz jeśli tak się stanie, będzie to druga niebojowa strata skrzydła lotniczego, operującego na jedynym rosyjskim lotniskowcu, wykonującym obecnie misję na Morzu Śródziemnym w rejonie Syrii. Do pierwszego zdarzenia doszło w dniu 13 listopada br., gdy rozbiciu uległ wielozadaniowy myśliwiec pokładowy MiG-29KR (w kodzie NATO: Fulcrum-D) z 100. Samodzielnego Pokładowego Pułku Myśliwskiego Floty Północnej (czytaj więcej: Katastrofa rosyjskiego myśliwca MiG-29KR operującego z pokładu ?Kuzniecowa?).
AKTUALIZACJA: Informację o katastrofie potwierdziło Ministerstwo Obrony FR.
Ponadto, jest to trzecia katastrofa tego typu maszyny w historii ich użytkowania przez Flotę Północną. Pierwsza miała miejsce w dniu 17 lipca 2001 roku, gdy rozbił się myśliwiec pilotowany przez gen. mjr Timura Apakidze podczas pokazów lotniczych w obwodzie pskowskim. Drugi wypadek miał miejsce w dniu 5 września 2005 roku podczas ćwiczeń na północnym Atlantyku, gdy jedna z maszyn nie złapała liny hamującej i spadła z pokładu Kuzniecowa, a pilot bezpiecznie katapultował się i został wyłowiony.
Warto zauważyć, że pojawiły się ostatnio raporty IHS Jane?s o przebazowaniu myśliwców pokładowych z Kuzniecowa do rosyjskiej bazy lotniczej Hmejmim w Syrii. Ujawniono wówczas zdjęcia z dnia 20 listopada br., ukazujące 8 myśliwców Su-33 i pojedynczego MiG-29KR, których przebazowanie miało wynikać z problemów z aerofiniszerami na lotniskowcu oraz nadmierne obciążenie startujących do misji samolotów.
Źródła:
theaviationist.com: Russian Su-33 crashed in the Mediterranean while attempting to land on Kuznetsov aircraft carrier
janes.com: Russian carrier jets flying from Syria, not Kuznetsov
Czytaj także:
Rosyjskie bombowce i myśliwce uderzyły w pozycje Frontu Al-Nusra [WIDEO]
Syria: Zmasowany atak rakietowy i lotniczy sił rosyjskich [WIDEO]
Rosja wysłała do Syrii szybkie kutry patrolowe Raptor
Fregata rakietowa ?Admirał Grigorowicz? wzmocni grupę uderzeniową ?Kuzniecowa? [FOTO]
Trzy okręty podwodne dołączą do grupy uderzeniowej ?Kuzniecowa?
Ćwiczenia grupy uderzeniowej Kuzniecowa na Morzu Norweskim [FOTO]
Admirał Kuzniecow na czele siedmiu innych okrętów w drodze do Syrii