Wizualizacja statku SAR projektu RMDC 3074. / fot. Remontowa Marine Design & Consulting.

Polskie statki poszukiwawczo-ratownicze dla Wietnamu

CENZIN sp. z o.o., należąca do Grupy PGZ, poinformowała, że została brokerem i koordynatorem w projekcie dostarczenia wietnamskiej Straży Wybrzeża sześciu morskich jednostek poszukiwawczo-ratowniczych typu SAR.

Regiony odpowiedzialności wietnamskiej Straży Wybrzeża. / Wikimedia Commons (domena publiczna).

W piątek, 1 grudnia br. należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) S.A. spółka CENZIN, poinformowała, że została brokerem i koordynatorem w projekcie dostarczenia Straży Wybrzeża Socjalistycznej Republice Wietnamu (Cảnh sát biển Việt Nam) sześciu morskich jednostek poszukiwawczo-ratowniczych typu SAR (Search And Rescue). Ramową umowę kredytową, obejmującą przede wszystkim ten kontrakt, podpisali 28.11.2017 r. w Hanoi prezydent Andrzej Duda oraz prezydent Wietnamu Trần Đại Quang. Wartość kontraktu to ok. 200 mln EUR, które zasilą polską branżę okrętową.

Jednostki typu SAR są wysoko wyspecjalizowanymi statkami ratowniczymi służącymi do prowadzenia działań w morskiej strefie odpowiedzialności danego kraju. Pozwalają na udzielenie pomocy medycznej, jak również prowadzenie długotrwałych działań poszukiwawczych w każdych warunkach hydrologiczno-meteorologicznych.

Linia brzegowa Wietnamu wynosi 3.444 km, czyli niewiele mniej niż suma długości granic Polski. W związku z tym kraj ma specyficzne potrzeby dotyczące bezpieczeństwa i ochrony na wodach terytorialnych, szczególnie że w jego pobliżu przebiegają szlaki łączące Chiny z Europą, Afryką i Bliskim Wschodem.

Osiągnięcie porozumienia w zakresie wykonania jednostek SAR poprzedziły kilkuletnie negocjacje z Narodowym Komitetem Poszukiwawczo-Ratowniczym Wietnamu (National Committee for Search and Rescue; NCSR). Statki, które wyprodukuje polska branża okrętowa, dostarczone zostaną do Wietnamu w następującej konfiguracji: w pierwszej kolejności będą to dwie gotowe jednostki poszukiwawczo-ratownicze SAR, następnie cztery jednostki SAR w pakietach do złożenia w stoczni wskazanej przez zamawiającego (pakiety te zostaną wyprodukowane w Polsce).

Przedmiotem umowy są również: dokumentacja projektowa, pakiety materiałów i wyposażenia do budowy czterech jednostek w stoczni wietnamskiej. Polscy specjaliści będą też współuczestniczyć w pracach stoczniowców wietnamskich, co wpisuje się w długoletnią tradycję szkolenia przez Polskę kadr z tego kraju.

Czas trwania projektu to około 4 lata. Projekt ma jednak charakter dynamiczny – rozpoczęcie kolejnych etapów projektu uzależnione jest od spełnienia warunków wykonania etapów poprzedzających. Wartość kontraktu to ok. 200 mln EUR. W najbliższych miesiącach planowane jest podpisanie umowy wykonawczej finansującej projekt. Jeżeli negocjacje te pójdą sprawnie, to budowa pierwszej jednostki rozpocznie się w 2018 roku.

Fot. CENZIN sp. z o.o.

Nie jest to pierwszy projekt CENZIN w Wietnamie. Spółka jest również aktywna w projekcie budowy zaplecza badawczego Uniwersytetu Morskiego w Hajfong, czwartym co do wielkości mieście kraju. Spółka działa również na rynkach Algierii i Indii, oferując rozwiązania dla sił zbrojnych i służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego. Nie dalej jak dwa tygodnie temu CENZIN przekazał Marynarce Wojennej Algierii żaglowiec szkolny El-Mellah, którego wartość wyniosła ok. 40 mln EUR. Na rynku polskim Spółka jest również dystrybutorem broni i amunicji takich marek jak Barrett, B&T, Haenel, Mossberg, Colt, Diamondback, Primetake, Lapua oraz Sellier&Bellot. CENZIN jest stałym dostawcą kluczowych polskich jednostek specjalnych.

Straży Wybrzeża Wietnamu operuje obecnie flotą dwunastu statków poszukiwawczo-ratowniczych: dwie rodzime jednostki patrolowe/SAR typu TS-500CV (numery burtowe: CSB-6008 i CSB-6009) o wyporności 398 ton, dwie rodzime jednostki patrolowe/SAR typu Offshore patrol vessel (CSB-6006 i CSB-6007) o wyporności 1.200 ton, pięć holendersko-wietnamskich jednostek SAR typu Damen Salvage (CSB-9001, CSB-9002, CSB-9003, CSB-9004 i CSB-9005) o wyporności 1.400 ton oraz trzema holenderskimi jednostkami SAR typu Damen Stan 4100 (SAR-411, SAR-412 i SAR-413) o wyporności 206 ton.

Źródło:

cenzin.com: Polskie statki SAR dla Wietnamu

Czytaj także:

Podniesiono banderę na niszczycielu min ORP „Kormoran”

IU MON: ORP „Kormoran” odebrany

PGZ Stocznia Wojenna chce kupić Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni

Wstępne porozumienie PGZ S.A. z Saabem ws. budowy okrętów wojennych

Stocznia Marynarki Wojennej nawiązała współpracę z Saabem

Rosyjskie czołgi T-90 dla Wietnamu i Iraku

Czołgi podstawowe T-90MS dla Wietnamu?

Stany Zjednoczone zniosły embargo na sprzedaż broni do Wietnamu

USA będą magazynować sprzęt wojskowy w Wietnamie i Kambodży

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty