VBCI-2. / fot. Nexter Systems.

Prawie 500 francuskich kołowych bwp VBCI dla Kataru

W dniu 7 grudnia br. podczas wizyty w Katarze, prezydent Francji Emmanuel Macron podpisał z emirem Tamim ibn Hamad Al Sanim szereg porozumień gospodarczych o wartości 12 mld EUR, w tym dotyczące zakupu przez mały arabski kraj prawie 500 kołowych bojowych wozów piechoty VBCI, dzięki czemu stanie się on pierwszym użytkownikiem eksportowym tych pojazdów.

Jak poinformowała agencja Reutera, w czwartek, 7 grudnia br. w stolicy Kataru, Doha, prezydent Francji Emmanuel Macron podpisał z emirem Tamim ibn Hamad Al Sanim szereg porozumień gospodarczych o wartości prawie 12 mld EUR (14,13 mld USD) dotyczących zakupu przez emirat 490 kołowych bojowych wozów piechoty VBCI, 12 dodatkowych myśliwców wielozadaniowych Dassault Rafale, a także 50 samolotów pasażerskich Airbus A321neo (z opcją zakupu 30 kolejnych). Podczas jednodniowej wizyty prezydentowi Francji towarzyszył minister spraw zagranicznych, Jean-Yves Le Drian.

Katar pierwszym eksportowym użytkownikiem kbwp z rodziny VBCI

VBCI-2. / fot. Nexter Systems.

Opracowany przez Nexter Systems, VBCI (Véhicule blindé de combat d’infanterie) powstał jako następca gąsienicowych, bojowych wozów piechoty AMX-10P i wszedł w 2008 roku na uzbrojenie francuskich Wojsk Lądowych (Armée de terre), które zamówiły ich aż 630 egzemplarzy w dwóch wariantach (dostawy zakończyły się w 2014 roku). Nowy kbwp ma 7,60 metra długości, 2,98 metra szerokości, 2,20 metra wysokości oraz maksymalną masę bojową do 28 ton. Załogę stanowi trzech żołnierzy, a wóz może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu.

Tajemnicą pozostaje potencjalna wartość francusko-katarskiego kontraktu, na który podpisano list intencyjny (LOI), liczba poszczególnych wariantów wozów bojowych czy czasu dostaw dla odbiorcy. Dziennik Le Monde twierdzi, że wyniesie on co najmniej 1,5 mld EUR do maksymalnie 3,2 mld EUR, w zależności od uzbrojenia. Ale nie jest wykluczone, że jeśli kontrakt zostanie podpisany w 2018 roku, to Katar otrzyma nowy, eksportowy wariant, oznaczony jako VBCI-2, zaprezentowany podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2015, który otrzymał lepszą ochronę balistyczną i przeciwminową, dzięki modułowemu opancerzeniu dostosowywanemu przez odbiorcę, dwuosobową wieżę Nexter T40, uzbrojoną w armatę automatyczną CTAI kal. 40 mm, zdolną do strzelania amunicją teleskopową, a także w zdalnie sterowany karabin maszynowy kal. 7,62 mm i wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) typu MMP. W związku z powyższym, masa nowego pojazdu wzrosła do 32 ton.

Dodatkowe myśliwce?

Jeden z myśliwców wielozadaniowych Rafale, zamówionych jeszcze w 2015 roku przez Katar. / fot. Dassault Aviation.

Emirskie Siły Powietrzne Kataru przechodzą obecnie proces głębokiej modernizacji parku maszynowego. O ile obecnie dysponują jedynie dwunastoma francuskimi myśliwcami Mirage 2000-5 (9 w jednomiejscowej wersji 2000-5EDA i 3 dwumiejscowe 2000-5DDA – przyp. red.) oraz sześcioma szkolno-bojowymi Dassault Alpha Jet, to w dniu 4 maja 2015 roku, Katar podpisał umowę z Francją na dostawy 24 myśliwców Dassault Rafale za kwotę 6,3 mld EUR (w równowartość której weszły również koszty przeszkolenia 36 pilotów i 100 techników, wyposażenia maszyn w pociski rakietowe powietrze-powietrze typu MICA i Meteor oraz powietrze-ziemia SCALP i bomby kierowane AASM, a także możliwość dokupienia nawet 12 myśliwców, co uczyniły władze Kataru w dniu dzisiejszym – przyp. red.).

Z kolei w dniu 17 września br. podczas wizyty ówczesnego brytyjskiego sekretarza obrony, sir Michaela Fallona w Katarze, doszło do podpisania listu intencyjnego (LOI) ws. ewentualnego zakupu 24 myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon (czytaj więcej: Katar dziewiątym użytkownikiem myśliwców Eurofighter Typhoon?). Oprócz tego, w dniu 28 września ub. r. administracja Baracka Obamy zgodziła się na sprzedaż emiratowi aż 72 wielozadaniowych myśliwców o właściwościach stealth F-15SE Silent Eagle, które wyceniono na 4 mld USD (czytaj więcej: Biały Dom zatwierdził sprzedaż myśliwców do Kuwejtu, Bahrajnu i Kataru oraz: F-15SE Silent Eagle dla Kataru?).

Stosunki francusko-katarskie

Warto zauważyć, że pozycja międzynarodowa Kataru uległa degradacji po tym jak Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Bahrajn i Egipt zerwały stosunki dyplomatyczne i handlowe z tym krajem prawie pół roku temu, w związku z oskarżeniami władz w Doha o wspieranie terroryzmu, czemu emir Sanim stanowczo zaprzecza. Tymczasem prezydent Macron rozmawiał z emirem na temat walki ze źródłami finansowania terroru, w czasie gdy narasta napięcie w regionie pomiędzy sunnicką Arabią Saudyjską a szyickim Iranem. Paryż posiada silne powiązania handlowe i polityczne z Katarem, dlatego prezydent promował głębsze interesy gospodarcze w kraju i zachęcał do inwestycji katarskich we Francji, gdzie to państwo ma już aktywa o wartości około 10 miliardów USD.

W sumie te prawie 12 miliardów EUR, które zostało podpisane dzisiaj, podkreśla bliskość naszej współpracy gospodarczej. – podkreślił francuski prezydent.

Oprócz umów na zakupy wyżej wspomnianego wyposażenia wojskowego i samolotów we Francji, obaj przywódcy doszli do porozumienia ws. pogłębienia laguny wokół Kataru, które przeprowadzi francuski holding Suez SEVI.PA, a konsorcja kolejowe RATP (Régie autonome des transports parisiens) i SNCF (Société nationale des chemins de fer français) zbudują i będą obsługiwać system kolejki metra w stolicy tego kraju.

Źródła:

reuters.com: Qatar flexes financial muscle with 12 billion euros of French deals 

lemonde.fr: Métro, Rafale, A321… 11,1 milliards d’euros de contrats signés à l’arrivée de Macron au Qatar

shephardmedia.com: GDA 2017: Qatar becomes first VBCI export customer

Czytaj także:

Francuskie Wojska Lądowe odebrały pierwsze przeciwpancerne pociski kierowane MMP

Administracja Trumpa zezwoli na sprzedaż myśliwców F-35 dla ZEA?

Myśliwce wielozadaniowe F-16V dla Bahrajnu

Belgia zamawia francuskie pojazdy opancerzone nowej generacji

Francuskie Wojska Lądowe zamawiają Griffon VBMR i Jaguar EBRC

Francuskie samobieżne armatohaubice CAESAR 8×8 dla Danii

Arabia Saudyjska kupi francuskie transportery TITUS?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.