Rosyjski okręt oceanograficzny Jantar, projektu 22010 Kriujs. / fot. almaz-kb.ru.
Rosyjski okręt oceanograficzny Jantar, projektu 22010 Kriujs. / fot. almaz-kb.ru.

Rosyjski okręt oceanograficzny „Jantar” w Iranie

Jak poinformowała agencja prasowa Tasnim, w dniu 18 listopada br. do irańskiego portu Bandar-e Abbas wszedł, należący do rosyjskiej Marynarki Wojennej (WMF), okręt oceanograficzny Jantar, projektu 22010 Kriujs.

Bandar-e Abbas, Hormozgan, Iran. / Wikimedia Commons.

Bandar-e Abbas, Hormozgan, Iran. / Wikimedia Commons.

W piątek, 18 listopada br. do portu Bandar-e Abbas w ostanie Hormozgan nad Zatoką Perską wszedł rosyjski okręt oceanograficzny Jantar (01602), projektu 22010 Kriujs. Załoga pod dowództwem kapitana lejtnanta Aleksieja Władimirowicza, licząca 60 oficerów i marynarzy, zwiedzi irańskie miasto portowe i weźmie udział w wydarzeniach kulturalnych i sportowych.

Okręt został zaprojektowany przez Centralne Morskie Biuro Konstrukcyjne (CMKB) OAO Ałmaz z Sankt Petersburga, zbudowany w Nadbałtyckiej Stoczni Jantar w Kaliningradzie i przekazany Flocie Północnej rosyjskiej Marynarki Wojennej (WMF) w maju 2015 roku w celu prowadzenia badań dna mórz i oceanów przy użyciu załogowych pojazdów głębinowych typu Rus, Konsuł i Mir oraz zdalnie kierowanych pojazdów bezzałogowych, a także udziału w akcjach ratunkowych. Jantar ma 108 metrów długości, 15 metrów szerokości oraz 5.200 ton wyporności. Obecnie trwa budowa drugiej jednostki tego typu, która otrzyma nazwę Ałmaz. Okręt zwodowano w dniu 9 czerwca br.

W 2015 roku, niedługo po wejściu do służby, Jantar wywołał kontrowersje w Stanach Zjednoczonych. W dniu 1 września zauważono go w odległości 150 km od wysp Turks i Caicos, brytyjskiego terytorium zależnego na Karaibach. Według amerykańskiego wywiadu, okręt mógł wykonywać zadania rozpoznawcze związane z amerykańskimi kablami podmorskimi, łączącymi USA z Europą. Istniały nawet podejrzenia, że znajdujące się na pokładzie Jantara pojazdy głębinowe, zdolne do zejścia na głębokość nawet 6.000 metrów, są wyposażone w sprzęt do przecinania kabli. O ile położenie światłowodów komunikacyjnych jest dobrze znane, gdyż kładzione są w tych samym miejscach od ponad 150 lat, to kable US Navy, niezbędne dla jej floty okrętów podwodnych, już nie. Wywiad podejrzewał, że Jantar właśnie tych kabli poszukiwał. Rosja zaprzeczyła wówczas tym oskarżeniom.

Ostatnia wizyta rosyjskich okrętów wojennych w Iranie miała miejsce w dniu 12 sierpnia ub. r. Jak podały wówczas lokalne irańskie media, Federacja Rosyjska wysłała korwety rakietowe projektu 21630 Bujan: RFS Wołogdońsk (014) i RFS Machaczkała (015) do portu Anzali, znajdującego się na północy Iranu (czytaj więcej: Dwa rosyjskie okręty wojenne z wizytą w Iranie).

Źródło: tasnimnews.com: Russian Navy’s Research Vessel Berths at Iranian Port

Czytaj także:

Rosja: Położono stępkę pod korwetę projektu 20386 Dierzkij [WIDEO]

S-300PMU-2 chroni ośrodek nuklearny w Iranie

Rosjanie wycofali bombowce Tu-22M3 i Su-34 z Iranu

Rosjanie rozmieścili bombowce dalekiego zasięgu w Iranie [ZDJĘCIA]

Początek dostaw S-300 dla Iranu

Iran zacieśnia współpracę z Rosją

Dwa rosyjskie okręty wojenne z wizytą w Iranie

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty