Centrum Badań i Rozwoju Systemów Lotniczych i Rakietowych US Army (AMRDEC) zaprezentowało możliwości systemu zautomatyzowanego tankowania statków powietrznych AR3P dla śmigłowców szturmowych AH-64 Apache.
Położenie bazy wojskowej Redstone Arsenal (czerwona kropka) na mapie stanu Alabama. / Wikimedia Commons.
We wtorek, 18 lipca br. Centrum Badań i Rozwoju Systemów Lotniczych i Rakietowych US Army (U.S. Army Aviation and Missile Research Development and Engineering Center; AMRDEC) zaprezentowało możliwości systemu zautomatyzowanego tankowania statków powietrznych AR3P (Autonomous & Robotic Remote Refueling Point) dla śmigłowców szturmowych AH-64 Apache.
W testach tych zdolności (Limited Initial Capabilities Demonstration) w bazie Redstone Arsenal w stanie Alabama posłużył zmodyfikowany kadłub śmigłowca szturmowego AH-64 Apache, w celu skrócenia czasu samego tankowania, dzięki redukcji obsługi złożonej z ludzi. Automatyczny, bezzałogowy system tankowania AR3P, opracowany przez jedno z laboratoriów badawczych AMRDEC, czyli Aviation Development Directorate and Operational Energy Lab, został zaprezentowany zainteresowanym podmiotom z potencjalnym zestawem rozwiązań oraz praktycznym dowodem założonej koncepcji, wykazując techniczną wykonalność autonomicznej operacji tankowania.
Celem projektu jest umożliwienie śmigłowcom US Army oraz obsłudze technicznej zmniejszenie potencjalnego zagrożenia dla ludzi w rejonach narażonych na atak przeciwnika, np. w wysuniętej bazie operacyjnej (Forward Operating Base; FOB). AR3P, wyposażony w specjalne ramiona oraz czujniki oraz system szybkiego podłączenia przewodu paliwowego (Quick Hook-Up) znacząco skraca czas trwania operacji tankowania.
Layne Merritt, szef inżynierów systemów lotniczych w AMRDEC, powiedział, że przy stosunkowo niewielkiej inwestycji można wykazać techniczną żywotność nowej koncepcji wysuniętego punktu tankowania (Forward Area Refueling Point; FARP), który bez załogi lub bez nadzoru mógłby przeprowadzać operacje tankowania.
W skład systemu AR3P, oprócz robota, wchodzą istniejące, autonomiczne technologie, takie jak wyposażenie wsparcia naziemnego dla lotnictwa, czujniki, oraz energooszczędne urządzenia podtrzymujące jego pracę. Jeśli chodzi o zmodyfikowany kadłub śmigłowca, użytego do demonstracji, AMRDEC zastosowało własny system portu paliwowego.
Layne Merritt podkreślił, że przed zespołem badawczym jest jeszcze wiele wyzwań, takich jak redukcja rozmiarów i masy systemu, zwiększenie jego mocy, a także zagadnienia związane z jego kontrolą, trwałością i wykrywaniem śmigłowców przeznaczonych do tankowania.
Will Nikonchuk, szef projektu AR3P, powiedział, że system ma sens, gdyż istnieje na niego zapotrzebowanie w US Army, dlatego zespół cały czas koncentruje się nad dalszymi badaniami. Dodał, że teraz program przejdzie do fazy drugiej z nadzieją na ustanowienie przyszłych ram finansowania. Z kolei faza trzecia obejmie modyfikacje testowego statku powietrznego ?Mosquito?, a czwarta, ostatnia, aplikację i testy praktyczne ze śmigłowcami AH-64 Apache przez Zarząd Technologii Lotniczych US Army (Aviation Applied Technology Directorate; AATD) w Fort Eustis (Wirginia).
U.S. Army photo by Mrs. Kathleen Edwards (AMRDEC).
Źródło:
army.mil: Concept demonstration explores robotic aviation refueling system
Czytaj także:
Airbus przeprowadził pierwsze w historii automatyczne tankowanie w powietrzu [WIDEO]
Lockheed Martin ujawnił C-130J-SOF Super Hercules do zadań specjalnych
US Army: Prace nad dronem rozpoznawczo-uderzeniowym nowej generacji nabierają rozpędu
Eksperymentalne transportery Stryker w Europie
Lockheed Martin dostarczy US Army laser o mocy 60 kW
Raytheon przetestował broń laserową na śmigłowcu AH-64 Apache
US Army: Koniec granatnika M25 CDTE?
SIG Sauer P320 nowym pistoletem półautomatycznym US Army
Pierwszy prototyp transportera opancerzonego AMPV przekazany US Army