W dniu 15 listopada br. do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego (1. BLTr) w Warszawie przyleciał pierwszy z trzech ?średnich? samolotów transportowych Boeing 737-800 przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP) o nazwie własnej ?Józef Piłsudski?.
W środę, 15 listopada br. w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego (1. BLTr) w Warszawie, z m.in. udziałem ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza o wiceministra Bartosza Kownackiego, odbyło się powitanie pierwszego z trzech ?średnich? samolotów transportowych Boeing 737-800 przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP) o nazwie własnej ?Józef Piłsudski?.
Maszyna po wylądowaniu na wojskowym Okęciu przekołowaniu zgodnie z lotniczym zwyczajem przez kurtynę wodną utworzoną przez wozy lotniskowej straży pożarnej, została poświęcona przez biskupa polowego Wojska Polskiego gen. bryg. Józefa Guzdka oraz przez zastępcę Prawosławnego Ordynariusza Wojskowego ks. płk Aleksego Andrejuka i Naczelnego Kapelana Wojskowego ? Ewangelickiego Biskupa Wojskowego ks. bp. płk. Mirosława Wolę. Maszynie oficjalnie nadano imię ?Józef Piłsudski?, a biało-czerwoną szarfę zakrywającą wizerunek Marszałka zerwała matka chrzestna samolotu, st. szer. Oktawia Nowacka, która jest pięcioboistką, brązową medalistką Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro.
Samolot, który wszedł na wyposażenie Sił Zbrojnych RP jest nowym samolotem wyprodukowanym w kwietniu 2017 r. Samolot posiada konfigurację pokładu charakterystyczną dla typowego samolotu liniowego. W kolejnych miesiącach wnętrze samolotu zostanie skonfigurowane na dwie klasy: biznesową i ekonomiczną. Docelowa konfiguracja samolotu, z salonem dla HEAD, oddzielnym pomieszczeniem dla klasy biznesowej, zmienioną konfiguracją klasy ekonomicznej oraz wyposażeniem dodatkowym zabudowana zostanie po dostawie drugiego samolotu BBJ2.
Kolejne samoloty B737, już w wersji BBJ2, mają zostać dostarczone do 2020 roku. Wartość kontraktu, podpisanego w dniu 1 kwietnia br. na dostawę B737 to 523 mln USD (2,066 mld PLN netto, z podatkiem 2,5 mld PLN) (czytaj więcej: MON: Podpisano kontrakt na średnie samoloty do przewozu VIP [FOTO+WIDEO]).
Wcześniej, w czerwcu i lipcu 2017 roku zostały dostarczone do 1. BLTr dwa ?małe? 16-miejscowe transatlantyckie samoloty dla VIP ? Gulfstream G550. Wartość kontraktu na G550, podpisanego w listopadzie 2016 r., to ok. 440,5 mln PLN netto, z podatkiem 538 mln PLN (czytaj więcej: IU MON: Podpisano umowę na dostawę dwóch małych samolotów VIP). Pierwsza maszyna, o nazwie własnej ?Książę Józef Poniatowski? wylądowała w Warszawie w dniu 21 czerwca br. (czytaj więcej: MON: Książę Józef Poniatowski już w Warszawie [FOTO+WIDEO]), natomiast druga, ?Generał Kazimierz Pułaski? dotarła w dniu 29 lipca br.
Fot: mjr Robert Siemaszko/CO MON.
Podpisanie umowy na dostawę ?średnich? samolotów dla VIP
Terminy dostaw samolotów:
Umowa, oprócz dostaw samolotów, obejmuje: pakiet logistyczny zapewniający początkową eksploatację samolotów, pakiet szkoleniowy (dla personelu latającego, technicznego i pokładowego) oraz ponad dwuletni okres wsparcia eksploatacji.
Wyposażenie i konfiguracja samolotów Boeing 737-800
Boeing 737 to najpopularniejszy na świecie wąskokadłubowy samolot pasażerski oraz platforma często stanowiąca podstawę dla maszyn stosowanych do przewozów HEAD.
Maszyny mają być również wyposażone w system łączności satelitarnej, zarówno jawnej jak też kodowanej do poziomu ?Tajne? funkcjonujący zarówno w każdej fazie lotu jak i podczas postoju. Na pokładzie samolotu będzie również funkcjonowała zabezpieczona sieć bezprzewodowa. Oprócz tego maszyny będą też wyposażone w wojskowe systemy łączności UHF, VHF i HF zgodne ze standardami Wojska Polskiego i NATO.
Polskie BBJ2 (Boeing Business Jet model 2) będą prawdopodobnie ostatnimi wyprodukowanymi maszynami modelu 737-800NG, ponieważ Boeing zastępuje je w ofercie nowszym wariantem 737 MAX i bazującymi na nim samolotami VIP typu BBJ MAX.
W październiku 1999 roku Boeing wprowadził do oferty model BBJ2 oparty na nowocześniejszym, dłuższym o 5,84 metra płatowcu Boeing 737-800, który posiada co prawie o jedną czwartą większą kabinę i dwukrotnie więcej miejsca na bagaże i inne systemy dodatkowe, ale ma też znacznie mniejszy zasięg. Dla BBJ2 maksymalny zasięg z 8 pasażerami to 5.753 mil morskich (ok. 10.620 km) podczas gdy dla BBJ1 jest to 6.200 mil morskich (11.480 km). Pierwszy egzemplarz BBJ2 dostarczono odbiorcy w lutym 2001 roku.
To właśnie tego typu maszyna została wybrana przez polski MON. Jest to samolot nowoczesny, wyposażony we w pełni cyfrową awionikę i system nawigacji, napędzany dwoma dwuprzepływowymi silnikami turbowentylatorowymi CFM International CFM56-7 z systemem cyfrowego sterowania FADEC. BBJ2 osiąga prędkość maksymalną 0,83 Macha i prędkość przelotową na długich dystansach 0,79 Macha.
Konfiguracja
W przodzie pierwszego B737 z 1. BLTr znajdzie się wydzielona cześć VIP z zamykaną kabiną dla czterech osób siedzących przy stole konferencyjnym w kabinie HEAD oraz 8 miejscami Bussines Class. Będzie tu również umieszczona toaleta, miejsca dla załogi, środki medyczne i ratownicze oraz zamykane szafki na dokumenty, broń i inne wyposażenie specjalne.
W kabinie o standardzie ?premium economy? czyli klasie ekonomicznej o podwyższonym standardzie będzie 120 miejsc siedzących, w tym cześć składanych w celu np. transportu niewielkich ładunków lub noszy. Mają tu być również umieszczone dwa miejsca wypoczynkowe dla załogi z możliwością rozłożenia do snu i oddzielenia zasłonką od reszty kabiny. Z tyłu samolotu przewidziano toaletę i tylną kabinę załogi.
Samolot w tej konfiguracji nie będzie posiadał pełnych możliwości maszyny BBJ, ale umożliwi nie tylko transporty HEAD, ale również ewakuację, transport żołnierzy czy przewóz rannych na długich dystansach.
Kolejne dwie maszyny, dostarczane w 2020 roku, będą całkowicie nowe, pochodzące z taśmy produkcyjnej zakładów Boeing i skonfigurowane pod specyficzne polskie wymagania.
W tym wariancie kabina VIP/HEAD zajmuje niemal połowę samolotu. Głównym jej elementem jest w pełni oddzielony od reszty samolotu ?przedział VIP?, który podzielony jest na cześć roboczą i wypoczynkową, oddzielone krótkim korytarzem z osobną toaletą. Część robocza, to ?salon VIP? z czterema fotelami i stołem w układzie konferencyjnym.
W części wypoczynkowej znajdują się dwa rozkładane do pozycji leżącej fotele oraz szafki i schowki na pościel, odzież i przedmioty osobiste. Przedział ten znajduje się na prawej burcie samolotu, zajmując 2/3 jego szerokości. Na lewej burcie znajduje się korytarz z zamykanymi szafkami na broń i inne przedmioty, łączący przedni przedział załogi z resztą samolotu. W tej części maszyny znajdują się dwie duże, przestronne toalety: jedna w części ogólnej a druga w ?przedziale VIP?.
Za tą częścią znajduje się przedział Bussines Class dla 12 osób. Cztery miejsca znajdują się tuż za kabiną VIP, osiem kolejnych osób siedzi przy dwóch równoległych stołach w układzie konferencyjnym. Kolejna część kabiny, oddzielona od klasy biznesowej szafą i toaletą, to przedział ekonomiczny o podwyższonym standardzie dla 48 osób.
W tylnej części znajduje się kabina wypoczynkowa dla załogi, oraz miejsce do przewozu osób chorych lub rannych w stanie ciężkim, wyposażone w pełny zestaw oprzyrządowania i leków. Jest tam miejsce dla jednego chorego w pozycji leżącej oraz fotel dla lekarza lub ratownicza medycznego obsługującego aparaturę.
Nazwy samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie
Nazwy samolotów zostały wyłonione w ramach konkursu zorganizowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Dwa Gulfstream G550 otrzymały nazwy „Książę Józef Poniatowski” i „Generał Kazimierz Pułaski”, natomiast samoloty Boeing B737 – „Józef Piłsudski”, „Roman Dmowski” i „Ignacy Jan Paderewski”.
Źródło:
mon.gov.pl: B737 ?Józef Piłsudski? w Polsce
Czytaj także:
Inspektorat Uzbrojenia: Dwie oferty na mniejszy samolot dla VIP
Amerykański Gulfstream zwycięzcą przetargu na małe samoloty VIP dla Polski
Nowe samoloty VIP dla Polski ? dziewięć wniosków o udział w postępowaniu