Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) wraz z koncernem Northrop Grumman Corporation zbudują dwa demonstratory bezzałogowego systemu latającego (UAS) dla okrętów wojennych US Navy o małych pokładach lotniczych w ramach programu TERN. Wcześniej zakładano, że zostanie zbudowany tylko jeden prototyp.
W dniu 17 listopada br. Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (Defense Advanced Research Projects Agency; DARPA) poinformowała o przyspieszeniu prac w ramach programu TERN (Tactically Exploited Reconnaissance Node), realizowanego z koncernem Northrop Grumman Corporation oraz Morskim Biurem Badawczym US Navy (Office of Naval Research; ONR).
Program, który pod koniec grudnia ub. r. przeszedł do fazy trzeciej, ma wyłonić w 2018 roku dwa naturalnej wielkości demonstratory technologii bezzałogowego systemu latającego (unmanned air system; UAS) pionowego startu i lądowania (Vertical Take Off and Landing; VTOL).
Twórcy programu zakładają, że nowy dron będzie mógł operować z pokładów śmigłowcowych mniejszych okrętów wojennych US Navy, takich jak fregaty czy niszczyciele. Do tej pory zbudowano skrzydło oraz zakończono testy napędu do pojazdu testowego. Teraz DARPA zleciła dla Northrop Grumman zbudowanie drugiego demonstratora.
Gotowe skrzydło pierwszego demonstratora drona. / fot. DARPA.
Dr. Daniel Patt, szef programu TERN w DARPA powiedział, że:
Agencja myślała o zbudowaniu drugiego demonstratora przez ponad rok. Dodanie drugiego demonstratora do programu zwiększy pewność sukcesu fazy lotu demonstracyjnego i umożliwi partnerom wojskowym na współpracę z nami w czasie dojrzewania programu, w tym na testy różnych ładunków i eksperymentowanie z różnymi podejściami do wykorzystania operacyjnego.
TERN ma wyłonić bezzałogowy system latający klasy MALE (Medium-altitude long-endurance; średniego pułapu i dużego zasięgu) do działania z pokładów okrętów na wzburzonym morzu w misjach ekspedycyjnych. Dron, zaprojektowany w układzie latającego skrzydła, będzie startował z pozycji pionowej stojąc na ogonie (tail-sitter; podobnie jak eksperymentalny myśliwiec z czasów zimnej wojny o nazwie Convair XFY Pogo ? przyp. red.), a jego napęd ma stanowić silnik turbośmigłowy General Electric o przeciwbieżnych śmigłach, rozmieszczonych na dziobie. Po starcie, podobnym jaki wykonują śmigłowce czy przemiennopłaty, dron wykona manewr, który przeorientuje go poziomo do lotu. Po wykonaniu zadania, maszyna powróci na okręt w ten sam sposób, w jaki wystartowała. Niewielkie rozmiary drona pozwolą go na swobodne przechowywanie w hangarze lotniczym okrętu.
Jeśli chodzi o zadania, do jakich TERN jest projektowany, to dzięki modułowej konstrukcji dron będzie mógł prowadzić zwiad, obserwację i rozpoznanie (ISR; Intelligence, surveillance and reconnaissance), wskazywać cele oraz wspierać inne jednostki w misjach bojowych. Maszyna będzie komunikować się z okrętem macierzystym za pomocą komunikacji pozahoryzontalnej, a jej zasięg wyniesie ponad 1.100 km (600 mil morskich).
Jeśli chodzi o terminy, to DARPA przewiduje montaż końcowy pierwszego demonstratora w pierwszym kwartale 2017 roku. Model drona w skali 1:5 jest obecnie poddawany testom aerodynamicznym w Centrum Badawczym im. Josepha Amesa (NASA Ames Research Center; ARC) w Moffett Field w Kalifornii.
Źródła:
darpa.mil: DARPA Doubles Down on Tern by Funding 2nd Test Vehicle
darpa.mil: Tern Moves Closer to Full-Scale Demonstration of Unmanned VTOL Aircraft Designed for Small Ships
darpa.mil: Tern (Dr. Daniel Patt)
Czytaj także:
DARPA pracuje nad silnikami zdolnymi do osiągania prędkości 5 Ma
DARPA zakończyła testy w locie ?wirtualnego pilota? ALIAS
DARPA przyznała kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania [WIDEO]
Powstanie bezzałogowa wersja śmigłowca UH-1H Iroquois [WIDEO]
Bell ujawnił projekt bezzałogowego przemiennopłata V-247 Vigilant [ZDJĘCIA]
Program ALIAS: Zmodyfikowany śmigłowiec S-76 wykonał całkowicie autonomiczny lot [WIDEO]