W chińskim internecie pojawiły się grafiki ilustrujące koncept niewidzialnego dla radarów bombowca strategicznego oznaczonego tajemniczo jako YH-X.
Grafiki z interesującym samolotem pojawiły się na najbardziej znanym chińskim forum o tematyce wojskowej CJDBY.net. Przedstawiają koncept bombowca strategicznego, wykonanego najprawdopodobniej w technologii stealth oraz płatowcem w układzie tzw. latającego skrzydła.
Źródło: lt.cjdby.net
Na jednej z ilustracji YH-X jest szczegółowo porównywany pod względem parametrów techniczno-taktycznych do innych konstrukcji, będących obecnie w służbie: amerykańskich Northrop Grumman B-2A Spirit i Rockwell B-1B Lancer oraz rosyjskich Tupolewów: Tu-160 (w kodzie NATO: Blackjack) i Tu-22M3 (w kodzie NATO: Backfire). Wynika z niej, że chińska odpowiedź na wyżej wymienione maszyny ma mieć 34,5 m długości, 4,9 m wysokości oraz posiadać rozpiętość skrzydeł wynoszącą 32,9 m. Powierzchnia skrzydeł ma wynosić 350 m?. Z kolei masa bombowca ma osiągać: 65 ton (pusty samolot), 130 ton (załadowany) oraz 160 ton (maksymalna masa startowa). Niewiele wiadomo o napędzie, jednakże mają to być cztery silniki (odrzutowe?) o ciągu 150 kN każdy dla których maszyna ma przenosić 60 ton paliwa, co w efekcie pozwoli na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 2 Ma (0,9 Ma na poziomie morza). Jeden z najważniejszych parametrów w przypadku tego typu maszyn bojowych, czyli zasięg kształtuje się następująco: 12.500 km (maksymalny) oraz 6.000 km (promień działania). Praktyczny pułap działania określono na 18.000 metrów, a obciążenie powierzchni skrzydeł, czyli stosunek masy samolotu do jego powierzchni nośnej na 342 kg/m?. Drugi najważniejszy wskaźnik dla tej konstrukcji, czyli udźwig uzbrojenia ma wynosić 30 ton. W tabeli poniżej można porównać te liczby z konkurencyjnymi maszynami:
Na ostatniej grafice zaprezentowano projekt potencjalnego uzbrojenia tych maszyn, czyli pocisku samosterującego o futurystycznym wyglądzie.
Ciężko jest ocenić na dzień dzisiejszy, na ile ten koncept jest realny do rozwoju w fazę prototypu zdolnego do lotu, jednakże ambicje mocarstwowe oraz rokrocznie zwiększany budżet obronny Państwa Środka pokazują, że wszystko jest możliwe. Sam projekt płatowca w technologii stealth jest całkowicie w zasięgu chińskich konstruktorów, którzy mają na swoim koncie prototypy myśliwców piątej generacji: Chengdu J-20 Black Eagle oraz Shenyang J-31 Gyrfalcon (o których więcej w: Myśliwce 5. generacji ? stan na A.D. 2015) oraz pracują aktualnie nad rozwojem samolotów STOVL (Short Take Off and Vertical Landing) dla Marynarki Wojennej (czytaj więcej: Chiny pracują nad samolotem krótkiego startu i lądowania) czy hipersonicznego pojazdu szybującego Wu-14 (HGV; hypersonic glide vehicle), zdolnego osiągać prędkość 10 Ma (czytaj więcej: Chiny testują hipersoniczny pojazd bojowy).
Wskaźnikiem ambicji Pekinu jest także zatrważająca ocena rozwoju bezzałogowych systemów bojowych i rozpoznawczych w corocznym raporcie Pentagonu skierowanym do Kongresu nt. stanu chińskich sił zbrojnych pt. Military and Security Developments Involving the People?s Republic of China 2015 (czytaj więcej: Chińczycy chcą 42 tysięcy bezzałogowców dla armii).
Obecnie jedynym chińskim bombowcem strategicznym pozostającym w służbie sił powietrznych (PLAAF) oraz lotnictwa marynarki wojennej (PLANAF) w łącznej liczbie 180 egzemplarzy, jest mocno już przestarzały Xian H-6, bazujący na sowieckim Tu-16 (w kodzie NATO: Badger) i powstały w wielu wersjach rozwojowych. Dlatego ewentualny rozwój i wdrożenie YH-X byłby ogromnym skokiem technologicznym i jakościowym chińskiego lotnictwa dalekiego zasięgu (czytaj także: Chińskie bombowce zdolne do uderzeń strategicznych?).
Xian H-6, należący do PLAAF w czasie China International Aviation & Aerospace Exhibition 2008 / Wikimedia Commons.
Czytaj także: Oblot rosyjskiego bombowca nowej generacji za 8 lat?