Fot. Korporacja Radiotechniczna ?Wega?.

Rosja: Oblot samolotu wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej A-100 Premier

Jak poinformowała agencja prasowa TASS, w dniu 18 listopada br. Korporacja Radiotechniczna ?Wega? dokonała oblotu pierwszego prototypu nowego samolotu wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej (AWACS) o nazwie A-100 Premier.

W sobotę, 28 listopada br. Korporacja Radiotechniczna ?Wega?, będąca częścią państwowej Korporacji Rostechnołogie, dokonała oblotu pierwszego prototypu nowego samolotu wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej (Airborne Warning and Control System; AWACS) o nazwie A-100 Premier.

Jak wyjaśnia komunikat firmy przekazany agencji TASS, podczas pierwszego lotu sprawdzono charakterystykę aerodynamiczną samolotu, osiągi awioniki i część docelowego wyposażenia RTC [radiotechnicznego kompleksu].

A-100 Premier został zbudowany na bazie wojskowej wersji samolotu transportowego Iljuszyn Ił-76MD-90A o numerze bocznym 01-03 i numerze rejestracyjnym 78651, który według ?Wegi?, otrzymał owiewkę z unikalnym systemem antenowym i najnowszym specjalnym sprzętem radiowym, która umożliwia nowej maszynie szybkie tworzenie pola radarowego w danym kierunku:

Ponadto kompleks lotniczy może wykrywać i towarzyszyć statkom powietrznym i innym, a także uczestniczyć w dowodzeniu i kontrolą samolotów myśliwskich i szturmowych po skierowaniu się do celów powietrznych, lądowych i morskich. ? wyjaśnia komunikat producenta.

Program samolotów A-100 powstają w ramach prac rozwojowych o nazwie Premier 476 jako następca A-50 i A-50U Szmiel. Wcześniej informowano, że seryjne dostawy nowych samolotów dla Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) FR rozpoczną się w 2020 roku.

Przypomnijmy, że radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym (active electronically scanned array; AESA) ?Premier?, który jest zdolny do wykrywania statków powietrznych w odległości do 600 km oraz okrętów do 400 km i może obracać się dwa razy szybciej, niż używany w A-50M i A-50U radar ?Szmiel? typu R/RM. Nowy radar testowano na latającym laboratorium A-100LŁ Premier (Letajuszczaja Łaboratorija), które oblatano w dniu 26 października ub. r. (czytaj więcej: Oblot latającego laboratorium A-100LŁ Premier). Wcześniej, w dniach 6-11 września tego samego roku model samolotu A-100 Premier zaprezentowano podczas II Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego ?Armia-2016? w Alabino pod Moskwą.

Obecnie, WKS operują flotą 22 ?-50? i 4 A-50U (według innych informacji tylko 17 maszyn), które są podporządkowane Grupie Lotniczej Samolotów Dalekiego Rozpoznania Radiolokacyjnego w składzie 610. Centrum Przygotowania Bojowego i Przeszkalania Personelu Latającego, które podlega 4. Państwowemu Centrum Szkolenia Personelu Lotniczego i Badań Wojskowych, na lotnisku Iwanowo, leżącym na północ od Moskwy.

Źródło:

tass.ru: ?????????? ??????? ????????????????? ?????? ?-100 ???????? ?????? ?????

Czytaj więcej:

Rosja odebrała pierwszy zmodernizowany ?samolot zagłady? Ił-80

Pierwsze trzy Ił-22PP Porubszczik dla rosyjskiego lotnictwa

Rosja: Wodowanie czwartego strategicznego okrętu podwodnego typu Boriej

Rosja dostarczyła system rakietowy Iskander-E Algierii?

Rosja: Roll-out pierwszego zmodernizowanego bombowca strategicznego Tu-160M2 [FOTO]

Rosja rozpoczęła prace nad zmodernizowanym okrętem podwodnym proj. 955B Boriej-B

Rosja: Powstanie szturmowa wersja bombowca Su-34?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.