Fot. Office of Naval Research.

Oblot autonomicznego bezzałogowca na bazie UH-1H Iroquois

W dniu 13 grudnia br. Morskie Biuro Badawcze US Navy (ONR) poinformowało o oblocie bezzałogowej wersji śmigłowca UH-1H Iroquois, która została wyposażona w taktyczny autonomiczny lotniczy system logistyczny TALOS, przeznaczony dla Korpusu Piechoty Morskiej (USMC).

MCB Quantico, Wirginia, USA. / Wikimedia Commons.

W środę, 13 grudnia br. Morskie Biuro Badawcze US Navy (Office of Naval Research; ONR) poinformowało o oblocie bezzałogowej wersji śmigłowca UH-1H Iroquois (oznaczonej jako AEH-1), która została wyposażona w taktyczny autonomiczny lotniczy system logistyczny TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System), przeznaczony dla Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) w ramach programu AACUS (Autonomous Aerial Cargo/Utility System), realizowanego pod egidą US Navy przy współpracy z centrum badawczo-rozwojowym Aurora Flight Sciences Corp.

Pierwsza udana demonstracja działania systemu, który jest ogromnym krokiem naprzód w programi AACUS, została przeprowadzona na terenie bazy Korpusu Piechoty Morskiej w Quantico, w stanie Wirginia, tego samego dnia. System zapewni żołnierzom Piechoty Morskiej na szybkie zaopatrywanie sił na linii frontu za pomocą najnowocześniejszych technologii sponsorowanych przez ONR. Składa składa się z sensorów oraz pakietu oprogramowania, które można zintegrować z dowolnym załogowym lub bezzałogowym śmigłowcem w celu wykonywania autonomicznego lotu w niesprzyjających warunkach pogodowych, wykrywania i omijania przeszkód (takich jak linie energetyczne, inne statki powietrzne czy duże obiekty na ziemi) oraz wykonywania startów i lądowań z nieprzygotowanych do tego lądowisk. Takie rozwiązania będą pożądaną alternatywą dla niebezpiecznych konwojów lądowych lub załogowych misji lotniczych, narażonych na atak przeciwnika bądź warunki fizyczne otoczenia.

Dr Walter Jones, dyrektor wykonawczy ONR, powiedział:

To coś więcej niż bezzałogowy śmigłowiec. AACUS to autonomiczny zestaw, który można zintegrować z dowolną platformą wiropłatową i zapewnić jej autonomiczne zdolności wykonywania lotów. Wyobraźcie sobie jednostkę piechoty morskiej rozmieszczoną w odległym miejscu, w trudnym terenie, potrzebującą amunicji, wody, zasilania, a nawet krwi. Dzięki AACUS, bezzałogowy śmigłowiec zabiera zapasy z wysuniętej bazy operacyjnej, wybiera optymalną trasę i najlepsze miejsce lądowania najbliżej żołnierzy, ląduje i powraca do bazy po uzupełnieniu zapasów, a to wszystko za jednym dotknięciem ekranu na przenośnym tablecie operatora.

Jak twierdzą eksperci, powyższe zapotrzebowanie wynika z wyniesionych przez USMC doświadczeń z walk w Iraku i Afganistanie. Śmigłowce transportowe i konwoje zaopatrzeniowe złożone z ciężarówek, które dostarczały na front paliwo, żywność, wodę, amunicję i sprzęt medyczny, często znajdowały się pod ostrzałem przeciwnika lub stawały się celem przydrożnych bomb i innych improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). AACUS został zaprojektowany tak, aby był prosty do użycia: operator z minimalnym przeszkoleniem może zgłosić potrzebne materiały i zamówić lot transportowy z pomocą tylko intuicyjnego, podręcznego tabletu.

Fot. Office of Naval Research.

Podczas testów demonstracyjnych z 13 grudnia br. w Quantico, żołnierz USMC bez wcześniejszego doświadczenia z tą technologią otrzymał urządzenie i przeszedł 15-minutowe szkolenie. Operator był w stanie szybko i łatwo zaprogramować lot z potrzebnymi zapasami i miejsce przeznaczenia, a bezzałogowe śmigłowce przybyły szybko, nawet autonomicznie wybierając alternatywne miejsce lądowania w oparciu o informacje o strefie zakazu lotów dodane w ostatniej chwili przez żołnierza. Demonstracja została przeprowadzona z latającym autonomicznie UH-1H Iroquois w wielu misjach.

Gen. por. Robert Walsh, zastępca dowódcy USMC z Marine Corps Combat Development Command, powiedział:

Opracowaliśmy tę wspaniałe możliwości zgodnie z wymaganiami i to od nas zależy, jak ją wykorzystamy. Obecni, młodzi Marines dorastali w społeczeństwie opartym na wiedzy technologicznej, co jest zaletą. Musimy nadal rozwijać i przenosić tę technologię w praktykę.

Urzędnicy Departamentu Obrony twierdzą, że AACUS to technologia przyszłościowa dla Piechoty Morskiej i Marynarki Wojennej, przenosząca loty bezzałogowe daleko poza obecny standard, który wymaga od wyspecjalizowanego operatora wyboru miejsca lądowania i ręcznego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym za pomocą pilota.

AACUS daje rewolucyjne możliwości naszym siłom zbrojnym. Może być wykorzystywany jako powietrzna pomoc do działań na terytoriach pozbawionych sygnału GPS i komunikacji lub umożliwiać całkowicie autonomiczne loty w środowiskach zagrożenia, chroniąc naszych pilotów i załogi przed niebezpieczeństwem. ? powiedział Dennis Baker, menedżer programu AACUS.

Przypomnijmy, że prace nad bezzałogową wersją śmigłowca UH-1H Iroquois ruszyły w dniu 10 listopada ub. r., a Aurora Flight Sciences Corp. przewiduje również cywilne zastosowania tego rozwiązania (czytaj więcej: Powstanie bezzałogowa wersja śmigłowca UH-1H Iroquois [WIDEO]). Poniżej animacja wideo z ubiegłego roku, prezentująca możliwości autonomicznego lotniczego systemu logistycznego TALOS:

Źródło:

onr.navy.mil: Special Delivery: New Autonomous Flight Technology Means Rapid Resupply for Marines

Czytaj także:

USA: Korpus Piechoty Morskiej modernizuje czołgi Abrams

Lockheed Martin zintegrował nowy napęd z bezzałogowcem Fury

Pierwsza udana salwa z amerykańskiego działa elektromagnetycznego [WIDEO]

FLA: Autonomiczny lot bezzałogowca bez operatora i sygnału GPS [WIDEO]

Udane próby autonomicznych łodzi patrolowych typu Swarmboats [WIDEO]

Program ALIAS: Zmodyfikowany śmigłowiec S-76 wykonał całkowicie autonomiczny lot [WIDEO]

Boeing i Lockheed Martin w programie podwodnego drona XLUUV Orca

AUSA 2017: Autonomiczna platforma o napędzie elektrycznym SURUS od General Motors

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.